Gå til innhold

Heve kjøp av støvlett/stilett...


huldal

Anbefalte innlegg

Kjøpte et par støvletter til 1200,- for 3 uker siden. Nå har den blitt ødelagt på hælen.... Gikk til butikken og klagde og de påstår at det er min feil. Jeg måtte jo skjønne at man SKAL bruke skoskje når man tar på seg støvlettene.... Så nå står jeg 1200,- fattigere og uten støvletter... Hva kan jeg gjøre? Hvilke rettigheter har jeg?

 

Butikken skulle ringe meg i morgen så jeg trenger hurtig svar... Håper noen tar seg bryet med å finne paragrafer o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fulgte det med instruksjonsbok eller lignende der det sto spesifikt at du måtte bruke skohorn? eller ble du informert om dette i butikken(virker ikke slik på denne posten)?

 

vis ikke kan du hevde selgers informasjonsplikt ikke ble overholdt. skal sies at du også har spørreplikt etter forbrukerkjøpsloven. men dette er noe selger burde opplyst om da det (for meg i alle fall) ikke er normalt å alltid bruke skohorn.

Lenke til kommentar
fulgte det med instruksjonsbok eller lignende der det sto spesifikt at du måtte bruke skohorn? eller ble du informert om dette i butikken(virker ikke slik på denne posten)?

 

vis ikke kan du hevde selgers informasjonsplikt ikke ble overholdt. skal sies at du også har spørreplikt etter forbrukerkjøpsloven. men dette er noe selger burde opplyst om da det (for meg i alle fall) ikke er normalt å alltid bruke skohorn.

9617060[/snapback]

 

Hvor har du dette fra?

Forbruker har ikke noe undersøkelsesplikt etter fkjl. Men jeg ville egentlig mene at dette er en mangel, noe du vil ha rett til å få utbedret, med mindre de kan bevise sammenhengen mellom din bruk og feilen.

Lenke til kommentar
fulgte det med instruksjonsbok eller lignende der det sto spesifikt at du måtte bruke skohorn? eller ble du informert om dette i butikken(virker ikke slik på denne posten)?

 

vis ikke kan du hevde selgers informasjonsplikt ikke ble overholdt. skal sies at du også har spørreplikt etter forbrukerkjøpsloven. men dette er noe selger burde opplyst om da det (for meg i alle fall) ikke er normalt å alltid bruke skohorn.

9617060[/snapback]

 

Hvor har du dette fra?

Forbruker har ikke noe undersøkelsesplikt etter fkjl. Men jeg ville egentlig mene at dette er en mangel, noe du vil ha rett til å få utbedret, med mindre de kan bevise sammenhengen mellom din bruk og feilen.

9617305[/snapback]

 

var sikker på at jeg hadde lest det i FKJL men finner det jo ikke nå, kan vær jeg roter med noe annet da, står det noe slikt kjøpsloven? jaja nevermind, jeg bomma.

 

men ja vil jo si at dette går under paragraf 16 mangel.:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
§ 16. Mangel

 

      Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

 

      Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

 

      Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

 

      Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

 

kan noe av det som jeg har understrekt der være gjeldene kanskje?

Lenke til kommentar

Skobutikken hevder vel at det er allment kjent at man SKAL bruke skohorn på støvletter. Dette tror jeg ikke er tilfellet. Spør du jenter om det der, tror jeg de fleste sier at de ikke bruker skohorn når de tar på skoene.

 

Forbrukerloven er skrevet slik at forbrukeren er en idiot som ikke vet noe, og dermed skal opplyses om det meste. Dersom det er pålagt å bruke skohorn på støvlettene for at de ikke skal bli ødelagt, skulle de opplyst om dette.

 

Prøves denne saken vinner du garantert. Det kan du si til dem. Ikke gi deg. Du skal ha nye støvletter eller en tilgodelapp. Dette er bare butikken som prøver å lempe sine dårlige innkjøpsvalg over på deg som forbruker, og det til en ganske dyr penge. 1200 er godt over middels pris for et par sko!

Lenke til kommentar
Skobutikken hevder vel at det er allment kjent at man SKAL bruke skohorn på støvletter. Dette tror jeg ikke er tilfellet. Spør du jenter om det der, tror jeg de fleste sier at de ikke bruker skohorn når de tar på skoene.

 

Forbrukerloven er skrevet slik at forbrukeren er en idiot som ikke vet noe, og dermed skal opplyses om det meste. Dersom det er pålagt å bruke skohorn på støvlettene for at de ikke skal bli ødelagt, skulle de opplyst om dette.

 

Prøves denne saken vinner du garantert. Det kan du si til dem. Ikke gi deg. Du skal ha nye støvletter eller en tilgodelapp. Dette er bare butikken som prøver å lempe sine dårlige innkjøpsvalg over på deg som forbruker, og det til en ganske dyr penge. 1200 er godt over middels pris for et par sko!

9620337[/snapback]

tilgodelapp, jeg ville gått for nye støvletter eller pengene tilbake. :D

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen utpreget skoekspert, men jeg har en kollega som er skoholiker. Hun eier en gjeng med sto bla.a. støvletter og hun sier at hun aldri har brukt skohorn og har aldri hatt problemer med dette.

 

Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å få en skomaker til å se på støvletten og be om en profesjonell vurdering. For meg virker dette som en produksjons- eller konstruksjonsfeil som en selger burde opplyse om. Det er "vanlig" (i følge min kollega) og bare trekke på seg støvletten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...