Wollan Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Introduksjon: Lumsk er et band som jeg har hørt på og sett opp til i over lengre tid nå, men etter at jeg var på konsert med de for noen dager siden, så toppet det hele seg med en konsertopplevelse utenom det vanlige. Av den grunn ble jeg selvfølgelig veldig inspirert til å skrive denne albumguiden som omhandler det flotte og energiske Trondheims-bandet! Lumsk, er da for de som ikke vet det et folkemetallband. De spiller og kombinerer tradisjonell folkemusikk med progressiv rock og heavy metal. Alle tekstene deres er på norsk og igjennom musikken sin er de veldig opptatt av å ivareta språket, tradisjonene og historien vår. Lumsk leverer nydelig og en veldig særpreget musikk, med både fiolin, synth-elementer og kvinnelig og mannlig vokalist. Til dags dato består gruppa av 7 solide medlemmer. En mer detaljert bandoversikt vil du finne like under. Dagens bandmedlemmer: # Stine Mari Langstrand - Vokal # Espen Warankov - Synthesizer # Vidar Berg - Trommer # Eystein Garberg - Gitar # Håkan Lundqvist - Gitar # Jenny Gustafsson - Fiolin # Espen Hammer - Bass Diskografi: # Demo 2001 (2001) # Åsmund Frægdegjevar (2003) # Troll (2005) # Nidvisa (2005) # Det Vilde Kor (2007) Åsmund Frægdegjevar (2003) Sporliste: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 01. "Det var Irlands kongi bold" – 2:0802. "Ormin lange" – 4:44 03. "Skip under lide" – 5:34 04. "I trollehender" – 3:11 05. "Hår som spunnid gull" – 2:08 06. "Slepp meg" – 4:23 07. "Skomegyvri" – 6:24 08. "Olafs belti" – 4:45 09. "I lytinne två" – 3:54 10. "Langt nord i Trollebotten" – 3:33 11. "Fagran fljotan folen" – 7:23 12. "Kampen mot bergetrolli" – 4:07 13. "Der e ingin dag'e" – 6:06 Etter selv å ha gitt ut en 4-spors demo-plate i 2001, tok det ikke lang tid før bandet hadde signet seg en skikkelig plate kontrakt. I 2003 kom konseptalbumet ”Åsmund Frægdegjevar” ut. Denne plata var basert ei gammel folkevise fra Telemark som handler om vikingen Åsmund Frægdegjevars eventyr i Trollebotten. Igjennom alle tekstene som er skrevet på gammelnorsk, får Lumsk fram de forskjellige stemningene i denne heltesagaen på en fremragende måte. Gjennom tunge gitarriff, storslagent trommespill og en fantastisk kvinnelig vokal, leverer de en stemningsfull og melodiøs førsteplate. Har ikke stort jeg skulle sagt for å trekke ned på denne plata. Kanskje er produksjonen på selve plata litt drøy for noen (ikke at den er det for meg). Men, som noen kanskje allerede har fått med seg får denne plata bare karakteren 8/10 av meg. Grunnen til dette er fordi jeg mener at bandet har et enormt potensialet, og at ikke alt av det kommer så godt frem. Likevel er dette en plate jeg virkelig vil anbefale til alle som er ute etter en trollsk og god musikkopplevelse! Youtube: Høydepunkt: Ormin lange, Slepp meg, I lytinne två, Langt nord i Trollebotten. Karakter: 8/10 Troll (2005) Sporliste: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 01. "Nøkken" – 3:3302. "Dunker" – 4:03 03. "Åsgårdsreia" – 4:33 04. "Trolltind" – 4:16 05. "Allvis" – 6:41 06. "Perpålsa" – 3:37 07. "Blæster" – 8:39 08. "Byttingen" – 5:00 To år etter suksessen ”Åsmund Frægdegjevar”, kom Lumsk ut med sin andre plate. Albumet fikk tittelen ”Troll” og inneholder 8 nydelige og varierte spor. Tekstene på denne plata er skrevet av forfatteren Birger Sivertsen og hans kone Kristin. Birger Sivertsen er ekspert på folkehistorie, som også er tema på dette albumet. ”Troll” er i forhold til ”Åsmund Frægdegjevar” litt lettere. Særlig gitarriffene er ikke så tunge som de var, noe jeg personlig synes ikke utgjorde så veldig mye. Grunnen til at selve plata er blitt ”letteregjort”, er fordi Lumsk har hatt et lite utskifte av bandmedlemmer og låtskriver. For å nå konkludere, så er ”Troll” et nydelig, innholdsrikt og et meget bra gjennomført plate som det skal stå stor respekt av. Med tanke på hvor variert dette låtmaterialet er, vil jeg tro at ”Troll” kan høres av mange. Dette er ei plate som jeg virkelig vil anbefale til alle som verdsetter god musikk! Youtube: Høydepunkt: Nøkken, Åsgårdsreia, Trolltind, Byttingen, Perpålsa. Karakter: 10/10 Det Vilde Kor (2007) Sporliste: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 01. "Diset Kvæld"02. "Om Hundrede Aar er Alting glemt" 03. "Høstnat" 04. "Paa Hvælvet" 05. "Lad Spille med Vaar over Jorden" 06. "Duttens Vise" 07. "Svend Herlufsens Ord, del I Min Kærest er som den" 08. "Svend Herlufsens Ord, del II Og du vil vide" 09. "Svend Herlufsens Ord, del III Jeg har det" 10. "Svend Herlufsens Ord, del IV Se, Natten er Livet" 11. "Godnat Herinde" 12. "Skærgaardsø" Lumsk sitt nyeste album, ”Det Vilde Kor”, kom ut våren 2007. Albumet er som bandet selv har uttalt «en symfoni til ære for Knut Hamsuns diktsamling ved samme navn». Så Lumsk har kort sagt gitt melodi til Hamsuns over hundre år gamle diktsamling, der de har forsterket stemningen i hvert enkelt dikt med hjelp fra korister, blåsere, trekkspill og en strykekvartett. Bandet er også på denne plata fått med seg Ola Bremnes på sporet ”Om hundrede år er allting glemt”, og det er bare en av mange gode låter her! På samme måte som ”Troll” imponerer ”Det Vilde Kor” voldsomt. Med en strålende vokalist i spissen, leverer de en nydelig plate på mange måter, som jeg tror Hamsun personlig ville være stolt over å ha hørt. Det eneste som irriterer meg med ”Det Vilde Kor”, er at det er så få som har hørt den. Det at den er blitt såpass ukjent, er jo selvfølgelig veldig dumt. Derfor vil jeg benytte anledningen til å anbefale denne plata spesielt til alle de som den fremdeles er ukjent for. Youtube: Høydepunkt: Diset Kvæld, Om Hundrede Aar er Alting glemt, Svend Herlufsens Ord. Karakter: 10/10 Endret 19. oktober 2007 av Wollan Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Youtube: TrolltindHøydepunkt: Nøkken, Åsgårdsreia, Trolltind, Byttingen, Perpålsa. Karakter: 10/10 mener låta Dunker burde vært med som Høydepunkt , når det gjelder karakteren er jeg enig med deg . "Det Vilde Kor" er etter min mening det dårligste albumet til Lumsk , skjønner ikke at du gir det bedre karakter en "Åsmund Frægdegjevar" , men smaken er ikke lik . Du burde også skrive litt om Nidvisa , personlig synes jeg nidvisa er klart den beste låta av Lumsk hit til bra Guide , keep up the good work Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) legger bare til en låt fra youtube som folk burde høre ( selve videoen er ikke fra Lumsk selv ) Lumsk - Dunker Endret 1. oktober 2007 av ogger Lenke til kommentar
Wollan Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 Youtube: TrolltindHøydepunkt: Nøkken, Åsgårdsreia, Trolltind, Byttingen, Perpålsa. Karakter: 10/10 mener låta Dunker burde vært med som Høydepunkt , når det gjelder karakteren er jeg enig med deg . "Det Vilde Kor" er etter min mening det dårligste albumet til Lumsk , skjønner ikke at du gir det bedre karakter en "Åsmund Frægdegjevar" , men smaken er ikke lik . Du burde også skrive litt om Nidvisa , personlig synes jeg nidvisa er klart den beste låta av Lumsk hit til bra Guide , keep up the good work 9613423[/snapback] Det er ikke mer å si enn det at vi er to ulike fans med ulike meninger. Skal legge med "Nidvisa" etter hvert som jeg får tid til det... Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Det er ikke mer å si enn det at vi er to ulike fans med ulike meninger. var det jeg mente også Lenke til kommentar
Wolfman83 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) edit: feil post Endret 1. oktober 2007 av Wolfman83 Lenke til kommentar
Thrillseeker Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Synes Lumsk tapte seg etter førsteskiva. Likte demoen veldig godt og syntes det virka veldig lovende. Demoversjonen av "i lytinne två" er mye bedre enn den versjonen på debutskiva synes jeg, mye pga. hvordan fela er. Lenke til kommentar
Ironbound Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Favorittalbumet mitt er definitivt Troll! Dog jeg er veldig glad i de to andre albumene også. Favorittlåta mi er nok Perpålsa. Utrolig stilig låt! Foruten å spille knallbra musikk synes jeg de har et utrolig kult og realt image. Dette med å sette norsk kultur, språk og historie i sentrum for musikken sin slik de gjør er jo kjembebra! Måtte Lumsk leve lykkelig i alle sine dager (måtte det bli mange)! Lenke til kommentar
Thrillseeker Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Favorittalbumet mitt er definitivt Troll! Dog jeg er veldig glad i de to andre albumene også. Favorittlåta mi er nok Perpålsa. Utrolig stilig låt! Foruten å spille knallbra musikk synes jeg de har et utrolig kult og realt image. Dette med å sette norsk kultur, språk og historie i sentrum for musikken sin slik de gjør er jo kjembebra! Måtte Lumsk leve lykkelig i alle sine dager (måtte det bli mange)! 9659369[/snapback] Synes Storm, Isengard og Glittertind er mye bedre band når det gjelder å sette kultur, språk og historie i sentrum. Lumsk har en sang skrevet om en jotne som bodde 5 min. fra meg ved kjerringberget. De spilte ved der i en gammel båt for noen år tilbake. Lyden var horribel men var jo et morsomt stunt. Lenke til kommentar
Ironbound Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Ingen tvil om at Storm og Glittertind er band som vet å ta vare på det gode, gamle Norske! Isengard har jeg dessverre ikke hørt en eneste låt av. Problemet med de to førstnevnte er at Storm kun har Nordavind å skilte med, og for Glittertind ser det ut til å stå ganske stille. Om han i det hele tatt holder på lenger da... Et annet band alle musikkglade nasjonalromantikkere bør sjekke ut er Myrkgrav med albumet ''Trollskau, Skrømt og Kølabrenning''! Her er det særlig låtene Fela etter'n far og Olav Tryggvason som må høres! Bare teksten på Olav Tryggvason var nok til at jeg fikk dilla! Lenke til kommentar
Rebel90 Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 var for ikke så lenge siden på lumsk konsert... d vilde kor var ikke domt, infride alle mine forventninger. bare venter på mer der håkan er med å skriver, som forøvrig er den beste bass læreren du kan få Lenke til kommentar
Maynard James Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Var på lumsk konsert i forrige måned. De spilte på skolen min(Inderøy VGS) Og, Vell og merke, så er Trommisen(Vidar Berg) Og gitaristen (Haakan lundqvist) lærere her på skolen. Så, gitarlæreren min spiller i lumsk. og det er stilig Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Var også på den konserten på Inderøy. Fett band, de har litt interne greier nå som gjør at det kan ta tid før de gir ut noe nytt, og at de eventuelt kommer til å ha små stilforandringer sa Håkan, gitarlærern min Lenke til kommentar
Swictor Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Vokalisten kom til oss og hørte når vi hadde bandøvelse rett før konserten de hadde på Inderøy, hun sa vi skulle sende henne en demo, for hun syntes det var barskt 8) Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Vokalisten kom til oss og hørte når vi hadde bandøvelse rett før konserten de hadde på Inderøy, hun sa vi skulle sende henne en demo, for hun syntes det var barskt 8) Dere er jævlig barske, Superbia Lenke til kommentar
Swictor Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Vokalisten kom til oss og hørte når vi hadde bandøvelse rett før konserten de hadde på Inderøy, hun sa vi skulle sende henne en demo, for hun syntes det var barskt 8) Dere er jævlig barske, Superbia HELL YEAH! Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Så, gitarlæreren min spiller i lumsk. og det er stilig O.o Kan jeg ta på deg ?! Altså, hvor heftig er ikke det a Da kan du få skaffet meg autografen dems da. Selv om jeg ikke kjenner deg.. hehe Lenke til kommentar
Wollan Skrevet 7. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2008 Så, gitarlæreren min spiller i lumsk. og det er stilig O.o Kan jeg ta på deg ?! Altså, hvor heftig er ikke det a Da kan du få skaffet meg autografen dems da. Selv om jeg ikke kjenner deg.. hehe Har en signert lumsk-plakat med autografen til alle i bandet, HIT THAT! Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Så, gitarlæreren min spiller i lumsk. og det er stilig O.o Kan jeg ta på deg ?! Altså, hvor heftig er ikke det a Da kan du få skaffet meg autografen dems da. Selv om jeg ikke kjenner deg.. hehe Har en signert lumsk-plakat med autografen til alle i bandet, HIT THAT! Ditto Har sett Lumsk to ganger. Var og på Inderøy da de spilte som flere her var Lenke til kommentar
Maynard James Skrevet 8. januar 2008 Del Skrevet 8. januar 2008 Oh, hvem er du? =o Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå