Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Når kommer jeg i puberteten?

Gjest weiss

Anbefalte innlegg

haha, ingen grunn til å haste med saken er nok min mening. Stress å barbere seg hele tiden. Og jeg begynner å ligne på en bamse uff, hår overalt. Barberte meg fra syvende klasse, var ganske tidlig ute og for å være helt ærlig så er det et jævla ork å måtte barbere seg hver morgen og du blir lei av det for å si det mildt. Nyt dine hårefri dager mens du kan er min mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med deg over. Fikk hår og sæd i 6. og det var halveis stas i førsten, var redd for å vise det, men det var spennende. Akkurat som med hår under armene, men det shaver jeg ikke.

Etterhvert har jeg forstått at det er dumt med hår, hvertfall rundt balla. Ikke særlig fett for damene er det heller.

Stemmeskiftet er jeg derimot glad jeg har kommet i. Selv om stemmen min sprekker mye oftere nå (merkelig nok siden jeg har vært i stemmeskiftet siden 7. og nå går jeg i 9.), så er det bedre å ha en dyp stemme som rekker langt og alle blir stille når man snakker, enn en lys stemme.

Voksing er heller ikke kult. Jeg fikk slatters og hadde det i 2-3 år, og det ble 2 fotballfrie år. Dessuten så ser jeg drittynn ut siden jeg ikke makter å legge på meg i bredden, jeg bare blir tynn siden jeg trener mye og spiser relativt sunt. Må isåfall begynne å trene muskler og det er kjedelig.

Men alt i alt er puberteten fett, hvertfall for meg. Selv om du ikke har kommet i puberteten enda så kan du trøste deg med at du sannsynligvis snart kommer i den.

Lenke til kommentar

Gå til lege fordi ein ikkje har fått like mykje går som naboen når ein er 16? Herrejemini, snakk om krisemaksimering altså... La det gå sin gang, hos enkelte kjem det tidleg og kjapt, for andre seint og...seint. ;)

Although there is a wide range of normal ages, on average, girls begin the process of puberty about 1-2 years earlier than boys (with average ages of 9 to 14 for girls and 10 to 17 for boys), and reach completion in a shorter time.[1] Girls attain adult height and reproductive maturity about 4 years after the first physical changes of puberty appear. In contrast, boys accelerate more slowly but continue to grow for about 6 years after the first visible pubertal changes.
Lenke til kommentar

Stemmeskiftet trenger ikke være så veldig tydelig. Kan fort gå glidende over lang tid, uten at du legger merke til det selv engang.

Det er også forskjell på hvor mørke stemmer folk har, kan hende du har litt lys stemme naturlig, men det må du vente med til du er 20 +/- før du kan være sikker på.

Jeg fikk kjønnshår småseint, og det var til og med en idiot som kommenterte det. "Høhø, du har ikke noe hår på ballene." Nå barberer jeg det vekk, så kunne like gjerne vært foruten den skiten, selv om jeg ville ha det akkurat da.

Lenke til kommentar

Puberten kommer forskjellig hos alle, så tviler sterkt på at du som det første mennesket i verden kommer til å være barn resten av livet. Kom selv rimelig sent i puberteten, 15-16 års-alderen, og vet at det er kjipt når alle rundt deg utvikler seg og ikke du.

Men ting du selv kan gjøre er å snakke med helsesøster, gjorde det selv, og hun har snakket med så mange om dette at hun vil nok klare å betrygge deg. Du kan også ta en snakk med legen din, han har antagelig mye lurt å si om hormoner og utvikling. En metode som blir utført er at de tar røntgenbilde av håndleddet ditt, (eller noe) og ser ut i fra utviklingen på beina hvor langt du er i vokseprosessen. De kan til og med anslå sånn ca hvor høy du kommer til å bli med dette. Snakker du med legen din kan du vel også bli tilbudt hormoner som påskynder/setter i gang hele pubertetsprosessen.

Ellers må du ikke bekymre deg noe videre om det. Barn/ung er du i en mye kortere tid av livet enn voksen så du får vel bare ta vare på tiden, å ha noe å le av om noen år. Men igjen, synes du skal begynne å snakke med helsesøster, hun har som oftest god peiling.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Big_bang

Du slipper altså og barbere deg neden til.... vil si du har det greit jeg :p

Selvfølgelig er det kjipt å ikke ha kommet i stemme skifte, men tipper at du ikke direkte prater som om noe kliper deg i ballene... :p

Men seriøst ikke stress, alt slikt må/bør komme naturlig.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Gutt19_*

Slet med samme greiene. Når jeg var 16 år hadde fint lite skjedd, men så ble jeg 17 og da skjedde det litt av hvert. Hår spratt ut både på snoppen, under armene og i ansiktet, og jeg gikk fra 170 noe til nesten 190 på ganske kort tid. Er bare å smøre seg med litt tolmodighet, så kommer nok pubertetstrollet til deg også.

Lenke til kommentar

vi er alle forskjellige, jeg for eksempel er 12 nå, begynte å få hår i 4. klasse, hadde skog på snoppen og i armhulene i 5. klasse, ferdig med stemme skifte i 6. klasse, og har nettopp vokst over 10 cm fra mars 2008 til nå :p så vi er alle forskjellige og det er ikke noe "unormalt" ;) (og nå har jeg en liten skog i rumpa, så er ikke sååå digg å være tidlig ute :!: ) håper det ordner seg ;)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Gjest Guest_Martine_*

Hei jeg er en Jente på 9 år og jeg har fått puberiteten :cry:

er det ille eller ? noen so vet så helst svar jeg er redd ingen i klassen har det utenom meg :no:

Den personen som vet kan dem være så snill og svare?

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg er en gutt på 16 år som ikke har kommet i puberteten, jeg har begynt å litt små hår rundt penisen, men ikke mye. har ikke kommet i stemme skiftet heller, når kommer jeg til å komme i stemmeskiftet/puberteten? noen som er ekspert`?

Anonym 16!

Jeg forstår at du er litt bekymra, men det er ikke noe rart at du ikke har kommet i puberteten. Noen utvikles seinere enn andre. Jeg kjenner to stykker var veldig seint ute. En jente som fikk mensen når hun var 18 år og en gutt som ikke hadde antydning til hår under armene eller noe annet sted (som jeg veit :p) når han var 18-19 år. Hvis du ikke greier å roe deg ned så kan du godt gå til legen og spørre ham/henne. Dessuten: hvis du har begynt å få hår rundt penis betyr det at noe er i gang :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hei jeg er en Jente på 9 år og jeg har fått puberiteten :cry:

er det ille eller ? noen so vet så helst svar jeg er redd ingen i klassen har det utenom meg :no:

Den personen som vet kan dem være så snill og svare?

Det er ikke ille :)

Jeg veit ikke hva du mener med puberteten, om du har fått mensen eller pupper eller hår?

Selv fikk jeg pupper når jeg var 10 og mensen når jeg var 12. Du er nok tidlig ute, men 9 år er ikke veldig uvanlig. Det er ikke gærent å være tidlig ute heller. Du trenger ikke være flau ovenfor andre.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei jeg er en gutt på 14 år, som enda ikke har kommet i puberteten.

Jeg har bynt å fått litt hår rundt kjønnslivet og svette litt oftere.

Men vet dere hvor lenge det tar da før S*d produksjonen starter ?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...