Gå til innhold

Vista og Spilling: 2 vs 4 GB?

AndersT2

Anbefalte innlegg

Med en PC med Vista Ultimate, 8800 GTX, E6850 CPU, 680i HK og DDR 2 minne

Vil det gjøre seg bedre med 4 GB minne fremfor 2 GB når det kommer til spilling? Tenker da i første rekke Crysis. (Vet at ikke alle 4 GB blir gjort tilgjenglig)

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, det kommer helt an på hvilket bi-system du velger, 32 eller 64-bit.

Hvis du har råd til 4 GB minne, bør du gå for 64 bits system.

Hvis ikke velge heller 2 Gb og 32-bit.

nå skal sant sies at du per dags datao ikke merker stor forskjell mellom 32 og 64 bit, bare at 64 er tyngre og bruker mer CPU.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Det funker ypperlig, har selv 64 bit og det funker fett.

Men, med 2 Gb får du ikke ytnyttet 64 bit helt ut, har selv bare 2 Gb.

Men du merker selvsagt at det er 4 gb enn 2 gb i et 32 bits system, det sier seg selv egentlig. Men du får ikke fullt utbytte....av brikkene....

Lenke til kommentar

Har selv 2GB DDR3 1375MHz ram, og et tilsvarende system som trådstarter. Selv synes jeg det kan bli litt lite til tider. I spill som World in conflict, BF2 (pga store minnelekasjer) og company of heroes, så kjenner jeg at det lønner seg med mer minne. Skulle gjerne hatt 3GB minne, men nå som DDR3 er så dyrt, så tror jeg ikke budsjettet mitt hadde tålt det. :(

Når man først skal ha seg minne så kan nok 4GB være greit å skaffe seg først som sist. :=)

Lenke til kommentar
Har selv 2GB DDR3 1375MHz ram, og et tilsvarende system som trådstarter. Selv synes jeg det kan bli litt lite til tider. I spill som World in conflict, BF2 (pga store minnelekasjer) og company of heroes, så kjenner jeg at det lønner seg med mer minne. Skulle gjerne hatt 3GB minne, men nå som DDR3 er så dyrt, så tror jeg ikke budsjettet mitt hadde tålt det.  :(

Når man først skal ha seg minne så kan nok 4GB være greit å skaffe seg først som sist. :=)

9613616[/snapback]

gå for 64-bit og 4 GB ram. Har det selv og jeg merket STOR forskjell mellom 3 og 4 GB ram. Vistaen min bruker fort opp 2 GB ram når jeg spiller.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med spilling, støtte for 64-bit programmer og drivere i Vista? Er vel litt vanskelig å finne en 64-bit versjon av alt i lengden.

9613694[/snapback]

No trur jeg dere gjør ting litt for vanskelig.

Alt av spill kommer til og fungere(vist ikke Urgammelt) så lenge du får installert driveren til Grafikk kortet og MB så funker alt som en drøm.

Og vist alt ikke funker så er det nåkk noe så enkelt som en liten driver feil. Har brukt 64bit vist lenge nå og har aldri hadd noen problemer i det hele tatt, det eneste - er jo at selskapene er så J()/)& treg og lage gode drivere

btw hvorfor skal du ha en 64bit versjon av alt?? bruk det programmet du er vant med å bruke, og vist du finner en 64bit versjon av det programmet så bruker du det.

Endret av Otern
Lenke til kommentar

Installerte Vista Ultimate x64 i juni en gang, da jeg bygget ny maskin. Har ennå ikke funnet et eneste program eller spill som nekter å kjøre. De eneste 64-bit programmene du trenger er driverne til hovedkortet og grafikk-kortet - alt av 32-bit programvare fungerer helt smertefritt.

At x64 er "tyngre" og bruker mer CPU er ellers det reneste tullprat.

Lenke til kommentar
At x64 er "tyngre" og bruker mer CPU er ellers det reneste tullprat.

9614726[/snapback]

Det må det vel være, for greia med 64 bit er jo at det skal gjøre det lettere for 64bits prosessorer. Så det er vel heller motsatt. :)

(64bits OS + 64bits CPU har positive egenskaper på spill og programmer som støtter 64bits) :)

Lenke til kommentar
Hovedpoenget med 64 bits operativsystem er at det klarer å utnytte 4GB RAM og mer. Det er her man henter ytelse.

9615059[/snapback]

vell det er nokk ikke bare her du henter mere ytelse. 64bits vista klarer å utilisere din 64bits cpu på en bedre måte også.

Jeg fatter ikke alt den negative omtalen av 64bits versjonen av vista, den virker helt fint.

Men alt det som er dårlig med vista er også dårlig med 64bits versjonen av vista.

men det er ikke mange programmer enda som er laget for 64bit, men hva gjør det fordi 32bits programmer fungerer like fint i vista64 som i vista32.

Lenke til kommentar
Hovedpoenget med 64 bits operativsystem er at det klarer å utnytte 4GB RAM og mer. Det er her man henter ytelse.

9615059[/snapback]

Jeg har nå alltids sett på 64bits OS som raskere og at dette var hovedpoengen, der mer ram var ekstra "bonus". (i XP 64bit tider)

Far-cry skulle visstnok også ha en 20% bedre ytelse med 64bit patch og 64bit os/CPU. :hmm:

Lenke til kommentar

9615059[/snapback]

Hva som er hovedpoenget vil naturligvis være situasjonsavhengig. For applikasjoner som trenger veldig mye minne så er det nok som du sier. Men det er for lettvint å si at det bare er mer minne som kan gi bedre ytelse i 64-bits OS. Når en CPU kjører i 64-bits modus så får den tilgang til flere registre enn i vanlig 32-bits modus. Flere registre betyr at det kan spares forsinkelser fordi det blir mindre intern "rullering" av sentrale data mellom registrene og øvre del av minnehierarkiet.

K8-Regs-1.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...