Dauemannen Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Så var endelig tiden kommet for at jeg skal kjøpe meg ny pc. Jeg har brukt god tid på å lese meg opp på hva som vil være de beste komponentene for meg. Til slutt kom jeg frem til denne handlekurven. Vannkjølingen kjøper jeg fra USA, og jeg skal kjøle CPU og GPU med en trippel radiator. Den eneste komponenten jeg ikke har klart å bestemme meg for enda, er kabinettet. Problemet er at jeg har satt ganske strenge krav til det og har problemer med å finne et som fyller alle kravene på en tilfredsstillende måte. Kravene mine er: Utseende: Kabinettet skal være stilrent. Er litt småforelsket i Lian Li, men kan så klart også vurdere andre merker. Det viktigste er et rent design, med rette eller enkelt krummede linjer. Og ikke noe LED eller annet stygt dilldall. Stille: Jeg er støyallergiker. Av det overdrevne slaget. Og i og med at PC-en skal stå på soverommet mitt er jeg veldig nøye på å få så lite støy som mulig. Så jeg trenger store vifter, vibrasjonsdemping til harddiskene og alt det der. Jeg kommer for øvrig til å bruke viftestyring, og regner med at jeg kan kjøre på ganske lav hastighet da det meste av varmen blir fjernet av vannkjølingen. Vekt: Jeg kommer nok til å ta PC-en med på et par LAN og lignende, så det er viktig at den ikke er alt for tung. Vannkjøling: Jeg regner med at det skulle gå fint å montere både tank og pumpe tilfredsstillende i de fleste kabinetter. Det hadde vært fint med hull på baksiden til å ta slangene ut av, eller enda bedre om jeg kunne montere radiatoren internt. Pris: Har egentlig ikke noe fast budsjett, men så lenge det er veldig bra kan man jo betale litt ekstra. Jeg vil sett2 2000 kroner som en absolutt makspris. Her er noen av kabinetten jeg har sett på: Lian Li PC-B25B Det suverent peneste kabinettet jeg noen gang har sett, og oppfyller de fleste av kravene mine. Det største minuset er at det ikke er å få tak i enda. Antec Performance One P182 Har gode termiske egenskaper og er stille og billig. Utseendet er greit nok, men kunne vært bedre. "Spoileren" kan komme i veien for radiatoren, men kan nok fjernes. Er nok litt for tungt. Antec Performance One P190 Er også stille og ser helt grei ut. Regner med strømforsyningen(e) er stille da de knapt vil kjøre på halv belastning. Men det er fryktelig tungt og litt dyrt. Lian Li PC-6070BSCANDV2 Ser for øyeblikket ut som det beste alternativet, etter PC-B25B. Veldig bra utseende, lite støy dog litt mer enn anteckabinettene. Ikke så godt tilrettelagt for vannkjøling, men det går nok bra. Med 9kg er det en del tyngre enn de letteste Lian Likabinettene, men mye lettere enn de fra Antec. Så, er det noen som kan komme med anbefalinger blant disse fire kabinettene, eventuelt noen som har flere forslag? Jeg takker for alle tilbakemeldinger. Endret 1. oktober 2007 av Dauemannen Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Når du tenker på at Antec P190 veier 14/16kg med to strømforsyninger blir det ikke såååå galt da. Rundtom 10kg for selve kabinettet... Hadde selv godt for P190 av de der. Det har også, som du ønsker, hull for slanger inn og ut dersom du vil ha radiatoren på utsiden... Endret 1. oktober 2007 av Eksentron Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Når du tenker på at Antec P190 veier 14/16kg med to strømforsyninger blir det ikke såååå galt da.Rundtom 10kg for selve kabinettet... Hadde selv godt for P190 av de der. Det har også, som du ønsker, hull for slanger inn og ut dersom du vil ha radiatoren på utsiden... 9613746[/snapback] Nå veier det faktisk 23.2 kg ifølge prisguiden, noe som vil tilsvare en totalvekt på i overkant av 30 kg. Det syns jeg blir litt drøyt å dra med seg på lan, og strømforsyningene er jo litt overkill da. Men det var jo ikke uten grunn at jeg tenkte på det kabinettet, ellers er det jo kjempebra. Vanskelig, dette Uansett, takk for svaret ditt Endret 1. oktober 2007 av Dauemannen Lenke til kommentar
LasseGL Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Når du tenker på at Antec P190 veier 14/16kg med to strømforsyninger blir det ikke såååå galt da.Rundtom 10kg for selve kabinettet... Hadde selv godt for P190 av de der. Det har også, som du ønsker, hull for slanger inn og ut dersom du vil ha radiatoren på utsiden... 9613746[/snapback] øhhh.....Antec P190 veier jo 23 Kg....med begge PSU'ene da....se overclocking.com osv. de oppgir det.... Lenke til kommentar
LasseGL Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 hehe....leste ikke nedover ser en anne sa det å..... Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Skal du ha trippel radiator, må du nok opp i maxi tower om du skal ha radiator på innsiden av kabinettet. (om du har tenkt å montere radiator i taket ol.) Er du sikker på at du trenger en trippel radiator? Jeg kjøler omtrent hele maskinen min (2 harddisker, hovedkort, x2 3800+ prosessor og et ati x800xl) med 2 saktegående 120mm vifter og min pc er så stille at jeg hører ikke at den er på når jeg kommer inn i rommet. Jeg kjøpte faktisk harddiskkjøleboks til harddiskene for det var de som bråkte med selv om samsung spinpoint serien er veldig stille. Om du klarer deg med en dual radiator som du vil ha på innsiden så har du mange flere muligheter på kabinettfronten. Microplex har vel en lian li versjon hvor det er ferdiglagde hull i toppen til å montere radiator. Ellers e jo aluminium veldig lett å kutte fine hull i. Dersom du har liten plass i kabinettet anbefaler jeg: http://www.acousticpc.com/images/a_laing_d...mp_lg_pic_2.jpg Har hatt min nå i 3 år og ingen problemer. Jeg kjøpte min i tyskland så kjøpte med en tank som passer på toppen. De har ikke tanken i norge enda, men skal du handle fra USA så har de den kanskje der? Ser slik ut sammenskrudd: http://www.thecoolingshop.com/images/prods/13913.jpg Denne lille pumpen tar vannet gjennom mange blokker og en stor radiator og temperaturen på prosessoren er aldri over 50 grader. Lian li er fine og gode kabinetter. Jeg ser ikke helt hva som er så bra med det nye som du venta på utenom den fine blå ringen i front. Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Lian Li PC6277B, har det selv Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Stonescream: Jeg skal ha Q6600 og HD 2900 pro, og begge skal overklokkes omtrent så langt jeg kommer. Til sammen vil de bruke over 300W overklokket, og da syns jeg rett og slett en dualradiator blir for lite. Det Lian likabinettet du snakker om er nok PC-6277, som Gordion også nevner. Jeg har sett en del på det, og det virker veldig bra. Men jeg syns kjøleløsningen til harddiskene er litt spinkel(80mm), og den ser heller ikke særlig pen ut. Dessuten hadde jeg tenkt meg et kabinett uten sidevindu. Det er for øvrig bare hull til en enkel radiator, resten må jeg kutte selv, men kabinettet er ekstra langt, så det er godt med plass til en trippelradiator. En annen ting, som jeg egentlig burde nevnt i førsteposten, er at jeg er litt redd for at temperaturene inne i kabnettet blir litt høye hvis jeg monterer radiatoren i taket, evnetuelt at jeg kommer til å trenge en del ekstra vifter. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Hvis dette ikke er at problem kan jeg absolutt vurdere dette kabinettet. Vannkjølingen har jeg for det meste bestemt meg for, og pumpen jeg skal kjøpe er MCP 355 m/ Petras top. Etter å ha tenkt meg litt om tror jeg P190 er ute av bildet. Etter det jeg har forstått er det for det meste en P182 med to strømforsyninger, og selv om det er billig for en 1200-watter av god kvalitet, så trenger jeg egnetlig ikke mer enn 6-700 watt. Å ja, takk for alle svarene. Keep 'em coming! Edit: Når det gjelder PC-B25, så joda, den blå ringen er kjempefin, for øvrig den første gangen jeg har sett en LED på et PC-kabinett som faktisk ser fin ut. Men det er designet som helhet jeg liker, samt at kjølingen er akkurat passe dimensjonert. Edit 2: tror åvrig skrives med ø. Endret 1. oktober 2007 av Dauemannen Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 @Stonescream: Så lenge PSU monteres i bunn kan man ha trippelrad i taket på de fleste midi tower. Eneste er at de må være >40 cm. i dybden. Men da får man ikke brukt den øverste 5 1/4" brønnen. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 P190 er litt storre en P182. Husker ikke i hodet ¡, men det var vel kun litt dypere. Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 P190 er litt storre en P182. Husker ikke i hodet ¡, men det var vel kun litt dypere. 9614622[/snapback] Jepp, det er ~8cm dypere enn P182, eller er dimensjonene helt like. Lenke til kommentar
kima88 Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 hva med det her? http://www.microplex.no/product.aspx?pid=P...LUSII&mcat=c432 Lenke til kommentar
kima88 Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Så var endelig tiden kommet for at jeg skal kjøpe meg ny pc. Jeg har brukt god tid på å lese meg opp på hva som vil være de beste komponentene for meg. Til slutt kom jeg frem til denne handlekurven. Vannkjølingen kjøper jeg fra USA, og jeg skal kjøle CPU og GPU med en trippel radiator. Den eneste komponenten jeg ikke har klart å bestemme meg for enda, er kabinettet. Problemet er at jeg har satt ganske strenge krav til det og har problemer med å finne et som fyller alle kravene på en tilfredsstillende måte. Kravene mine er: Utseende: Kabinettet skal være stilrent. Er litt småforelsket i Lian Li, men kan så klart også vurdere andre merker. Det viktigste er et rent design, med rette eller enkelt krummede linjer. Og ikke noe LED eller annet stygt dilldall. Stille: Jeg er støyallergiker. Av det overdrevne slaget. Og i og med at PC-en skal stå på soverommet mitt er jeg veldig nøye på å få så lite støy som mulig. Så jeg trenger store vifter, vibrasjonsdemping til harddiskene og alt det der. Jeg kommer for øvrig til å bruke viftestyring, og regner med at jeg kan kjøre på ganske lav hastighet da det meste av varmen blir fjernet av vannkjølingen. Vekt: Jeg kommer nok til å ta PC-en med på et par LAN og lignende, så det er viktig at den ikke er alt for tung. Vannkjøling: Jeg regner med at det skulle gå fint å montere både tank og pumpe tilfredsstillende i de fleste kabinetter. Det hadde vært fint med hull på baksiden til å ta slangene ut av, eller enda bedre om jeg kunne montere radiatoren internt. Pris: Har egentlig ikke noe fast budsjett, men så lenge det er veldig bra kan man jo betale litt ekstra. Jeg vil sett2 2000 kroner som en absolutt makspris. Her er noen av kabinetten jeg har sett på: Lian Li PC-B25B Det suverent peneste kabinettet jeg noen gang har sett, og oppfyller de fleste av kravene mine. Det største minuset er at det ikke er å få tak i enda. Antec Performance One P182 Har gode termiske egenskaper og er stille og billig. Utseendet er greit nok, men kunne vært bedre. "Spoileren" kan komme i veien for radiatoren, men kan nok fjernes. Er nok litt for tungt. Antec Performance One P190 Er også stille og ser helt grei ut. Regner med strømforsyningen(e) er stille da de knapt vil kjøre på halv belastning. Men det er fryktelig tungt og litt dyrt. Lian Li PC-6070BSCANDV2 Ser for øyeblikket ut som det beste alternativet, etter PC-B25B. Veldig bra utseende, lite støy dog litt mer enn anteckabinettene. Ikke så godt tilrettelagt for vannkjøling, men det går nok bra. Med 9kg er det en del tyngre enn de letteste Lian Likabinettene, men mye lettere enn de fra Antec. Så, er det noen som kan komme med anbefalinger blant disse fire kabinettene, eventuelt noen som har flere forslag? Jeg takker for alle tilbakemeldinger. 9612537[/snapback] Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 hva med det her? http://www.microplex.no/product.aspx?pid=P...LUSII&mcat=c432 9620927[/snapback] Joda, kjempekabinett, men jeg tror nok jeg velger scandversjonen foran den der. Jeg linket jo for øvrig også til det i førsteposten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå