¤vekst¤ Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Trenger en rask HD til å legge inn XP og resten av mølet inn på. Har fra før av en 500gb 7200rpm S-ATA Samsung SpinPoint. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Hvis du kun skal ha windows xp på C: Trenger du ikke mye lagringsplass. Jeg anbefaler en HD med 10k rpm, som denne. Lenke til kommentar
kilik_02 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 du får aldri en hd med 500gb på 10000rpm til 1000kr du må nok oppimot 10000kr hvis du skal ha 500gb. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Skal du først ha raptor så bør du koste på deg 150GB versjonen, den er vesentlig raskere enn den gamle. Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 300GB er det største jeg fant i 10k rpm i farten: https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k Men gå for 150GB raptor som de andre hvis du vil ha en rask os disk. Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Er det virkelig merkbar ytelse på en hdd med 10000rpm enn en med 7400rpm? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 ja, du har raskere access tid, som er veldig viktig på alt annet enn lesing/skriving av store filer. i tillegg spinner platene fortere, og muligjør raskere lesing av data. men nyere disker har såpass høy lese/skrivehastighet at man tjener ikke noe serlig på dette området. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Eneste SATA-disk med 10.000 rpm er Raptor'n. Den finnes i størrelse opptil 150GB. Du får SAS disker på 300GB på 10.000rpm, men da snakker man som andre sier i et helt annet prissegment. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Raptor er jo å kaste pengene ut vinduet. Med en høykapasitetsdisk (500GB+) vil du oppnå lik eller bedre ytelse, samtidig som du har flere ganger så mye lagringskapasitet. Lenke til kommentar
stormx Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Prisnivået hørtes ambisiøst ut ja, men jeg har heller aldri sett helt poenget med Raptor diskene. Ja de går kansje noe kjappere i en sving her og der, men merker man det faktisk uten å kjøre en benchmark? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Raptor er gammel teknologi. Nyere fisker er opptil 10% bedre/raskere enn Raptor diskene pga. mye tetter lagring. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Raptor er fortsatt endel raskere enn vanlige disker, både i lesing av data : http://www23.tomshardware.com/storage.html...l2=829&chart=34 og spesielt i søk : http://www23.tomshardware.com/storage.html...l2=829&chart=32 Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Raptor'n har lavere søketid og klarer flere I/O-kall pr sekund grunnet 10.000rpm vs 7.200rpm. De fleste større disker er raskere på overføring av større filer da de har høyere datatetthet gitt at disken ikke er veldig fragmentert. Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 kjøp deg en skikkelig SAS kontroller og kjøp det 15k 36/74GB disker slik som jeg nu har gjort ikke for meg privat da men.. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Raptor er gammel teknologi. Nyere fisker er opptil 10% bedre/raskere enn Raptor diskene pga. mye tetter lagring. 9632944[/snapback] Som sakt tidligere, det er ikke ren lese/skrivehastighet raptoren har noe å hente på, men access tid. og på en OS disk hvor det ofte er mye som skal gjøres på en gang, vil access tiden spilel en veldig stor rolle. spesielt om disken ikke er regelmessig defragmentert. men hvor mye du vil merke i praksis sammenlignt med dagens vanlige disker, kommer an på hva du bruker den til. Endret 4. oktober 2007 av Jannis-15 Lenke til kommentar
¤vekst¤ Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2007 Raptor er gammel teknologi. Nyere fisker er opptil 10% bedre/raskere enn Raptor diskene pga. mye tetter lagring. 9632944[/snapback] Som sakt tidligere, det er ikke ren lese/skrivehastighet raptoren har noe å hente på, men access tid. og på en OS disk hvor det ofte er mye som skal gjøres på en gang, vil access tiden spilel en veldig stor rolle. spesielt om disken ikke er regelmessig defragmentert. men hvor mye du vil merke i praksis sammenlignt med dagens vanlige disker, kommer an på hva du bruker den til. 9633146[/snapback] Hvordan kan jeg vite at harddisken har rask access tid? Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Leser tester på Tomsharware og storagereview. Men, selv om Raptor kommer høyt i slike tester vil du ikke merke noe særlig forskjell. Jeg har maskiner ved siden av hverandre med splitter ny 7200 disk og en med ny Raptor. Forskjellen er psykologisk, prisen er dobbel. Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Husker ikke om det var annandtech som testa 1000 giggern til...ja samma det. Den viste seg å være like konge som 150 gigg raptoren Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Harddisker med høy kapasitet OG ekstremt høy ytelse er vanskelig å finne utenom SCSI disker, som koster ekstremt mye. Jeg ville foreslått at du satt opp et RAID-0 system med 2 siker. Da får du opp mot 200% lese/skrive kapasitet (selv om responstiden ikke blir bedre). Det er et godt kompromiss mellom hastighet og kapasitet som vil være raskt for overføring at store data, og samtidig gi mangeBBG pr. krone. Intil SDD'er virkelig slår ann og kommer ned i pris er det det beste løsningen for de som vil ha ytelse og likevel stor kapasitet. -Stigma Endret 5. oktober 2007 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå