TheVampire Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Hei på dere allesammen. Jeg har et spørsmål som jeg alltid har lurt på ! Hva slags linjer (skolegang) bør man gå hvis man vil jobbe med pc`spill.. Designe og programmere spill. ??? er det noen der ute som vet det ?? :google: Lenke til kommentar
ærlige_roffen Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Tror det går an å utdanne seg i spill på universiteter i utlandet - feks danmark. Ellers finnes det jo en del "spill-institutt"-kurs man kan ta i feks USA som ikke er tilknyttet noen formell utdanningsinstitusjon. Ellers nevner du ikke hvilke aspekter du har lyst til å jobbe med. Dersom du har lyst til å designe nivåer og sånn, er det jo bare å begynne å jobbe med de utallige level-editorene som finnes til diverse spill og gjøre det så bra at du blir "oppdaget". Dersom du har lyst til å bli grafiker, ta utdanning innen grafisk design. Programmering? Ikke sitt og heng, men sett i gang nå - mest relevante utdanning er kanskje dataingeniør... Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 tror ikke at skolen kan lære deg hvordan du skal lage spill... som regel så holder det med erfaring og kreativitet Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 ta en data ingeniør utdannelse. da lærer du programmering, pluss å tenke som en ingeniør Lenke til kommentar
thorsan Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Såvidt jeg forstår så tilbyr universitetet i Bergen Master of Gaming, men dette kreveer da at en har noen vektall i ryggen først Thorsan Lenke til kommentar
dansesareven Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Hmm ... Dette er et vanskelig spørmål å svare på siden det er mange muligheter. En ting er å designe spill (utseende og gameplay) og en annen ting er å lage spillet (programmere). For å bedrive design av spill (utseende), bør en nok være flink å tegne både på datamaskinen og på fri hånd. Da er sikkert grafisk design eller en annen form for tegne-/designutdannelse det lureste. For gameplay, kanskje matematikk. Er et fagelt som heter spillteori (noe som undervises på økonomistudier), som handler om hva som er lurt å gjøre i forskellige situasjoner. Det er sikkert lurt å kjenne til det, dersom du vil at datamaskinen skal kunne spille intelligent. Dersom det er selve jobben med å kunne lage selve spillet er nok programmering det første man bør lære seg. Programmering av 3D-grafikk er lurt å kunne (grafikk generelt). En datamaskin som skal kunne spille lurt, bør kanskje kunne lære av egne feil og ha en intelligent strategi. For å lære om dette er kunstig intelligens en mulig retning. NTNU har utdanning på dette området. For å kunne lage nettverksspill må man ha kompetanse i distribuerte systemer. Dette er også noe du vil kunne lære om på et eller annen universitet eller helt sikkert også ved en rekke høyskoler (vet at universitet i Tromsø er dyktige på dette området). Tror egentlig at du ikke kan utdanne deg til å lage spill. For å jobbe med dette bør du helt sikkert ha en solid utdannelse innenfor data, matematikk eller design (eller kanskje noe helt annet - filosofi?). Men jeg tror det viktigste er en genuin interesse og at du prøver å lære deg selv noe innen en av de forskjellige retningene (har sikkert glemt noen viktige), og så må du ha mulighet til og interesse for å jobbe _masse_ for en del mindre penger enn hva du kunne tjent en annen plass med en slik kompetanse. Men så klart, om du får en slik jobb, tror jeg at det viktigste ikke er penger, men å ha det gøy på jobben Lenke til kommentar
smetho Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Er enig i det dansesareven sier. En ting du må huske så er at interesse for å spille spill alene ikke holder Virker som mange tror dette og ikke ser alt arbeidet som ligger bak. En ing eller siv.ing utdannelse ved høyskole/universitet (særlig NTNU) er nok å foretrekke. Spill-delen bør først komme i fokus når kunnskapene er til stede. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 En ingeniørgrad for å bli spill-utvikler er flg: 1år: http://www.noroff.no/studier/mmd1.htm 2år: http://www.noroff.no/studier/dig_an.htm 3år: http://www.noroff.no/studier/dig_game.htm 3-dje året kan du ta i på Monash university i Australia Om du fordyper deg litt mer i f.eks C++ ligger du godt ann. Holder på med denne utdanningen selv. Kan sikkert gjøre det billigere også, men det har jeg ikke erfaring med. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 http://www.nostarch.com/plg.htm litt om boken http://www.overcode.net/~overcode/writing/plg/ der kan du downe den.. det er en sikkelig bok da.. og dersom du lurer på om du kun kan bruke den i linux så.. vel, det står oxo hvordan du kan bruke den i ms eller.no Lenke til kommentar
Laka Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Regner med at du trenger ganske bred utdanning, siden mesteparten av programmeringen foregår i Assembly. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Regner med at du trenger ganske bred utdanning, siden mesteparten av programmeringen foregår i Assembly. WHAT? Har det klikka for deg? :o Går vel for det meste i C++ antar jeg, mulig med noe Assembly, men å lage et helt spill bare i assembly.....vel, da hadde alle spill tatt like lang tid som Duke Nukem Forever, altså forever! Lenke til kommentar
Laka Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Tenker jeg gammelt? Mener å huske at jeg leste den en gang, men det er en stund siden. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Det er jo ikke helt umulig men du må jobbe mye på fritiden med å lære å forsøke å¨utvikle deg fra space invaders og så videre Husk, du kan hvis du vil. Elma ble jo laget (elastomania) (var det finner der også???) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå