KNurven Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Heisan. driver litt å fundere om dette skal bli min nye bil. Er det noen som har erfaringer med denne modellen og om det er noe jeg må passe på når jeg skal teste den ut. hva må jeg se etter og hvordan bør jeg teste den. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Sjekk at det ikke er slark i girkassa. Det kan fort bli en dyr affære (les: 40.000 kroner). Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Bestekompisen kjøpte nettopp en slik bil. Selv er jeg SAAB-fanboy, men skal uttale meg objektivt om bilen: 1999-modellen har ikke mange problemer. Det eneste kjente problemet, er at bremsemuffene (bak skivene, der bremsebåndene sitter) ofte henger og sitter fast. Sjekk at dette er byttet. Det er kjededrift på bilen, så det er ingen registerreim å bytte. Om bilen er pen og hel utvendig og innvendig, er den trolig tatt godt vare på. Om man i tillegg har tilnærmet fult servicehefte, kommer man langt. Motoren holder jo 1.000.000km, så det er ikke ett problem. Rust på en '99-modell bør ikke være ett problem. Det er gode og morsomme motorer, god sittekomfort, med mange instillingsmuligheter og relativt god plass i baksetet. Sedanen tar ca 500 liter bagasje, og du kan legge ned setene. Stasjonsvogna har MYE plass. Ta eventuelt en NAF-kjøptest på den. Koster deg 990,- og da slipper du overraskelser. Vurderer gjerne biler for deg om du poster linker Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Sjekk at det ikke er slark i girkassa. Det kan fort bli en dyr affære (les: 40.000 kroner). 9615600[/snapback] Bør ikke være ett problem, med mindre den er HARDkjørt til 1000. Har en 9-3 selv, 99-modell, som har gått 180K. Girkassa sitter som ett skudd fremdeles Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Vet bare at Saab hadde litt problemer med girkassene til tidlig 9000, og så fortalte en god kollega akkurat meg at kassa hans røyk, på en 2004-modell 9-5. Han fortalte at han kjente litt slark mellom andre og tredje gir, men tenkte ikke noe spesielt over det før det plutselig smalt. Men generelt sett er nok 9-5 knallbiler, og jeg liker de veldig godt. PS: 2-literen med turbo går det lett an å skremme opp i 220 hester, sånn til informasjon Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 220hk: Ja, men ikke om motoren har gått for langt, eller er hardkjørt. SAAB 9000 var en sjit-bil i forhold til 9-5. De brukte for mye GM-deler, og var tilpasset det amerikanske markedet, som har lange, fine og rette veier. Tror at girkassen i dette tilfellet HELT klart var ett unntak, og ikke reglen. Du finner nok biler av alle merker med dårlige girkasser Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Er ingen tvil om at 9000 er amerikansk i oppsettet ja. Jeg freser ikke like mye rundt svingene nå, som jeg gjorde når jeg kjørte Escort MK5b. Nok om det. Saab 9-5? Go for it! Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 The bottom line: 9-5 er en knall-bil. I tillegg til å være teknisk god, er den en brukt "luxus"-bil, med alt det dét innebærer. Mye utstyr og høy komfort! Lenke til kommentar
stolsen Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Har akkurat kjøpt en 9-5 1999 hos en vw forhandler i Arendal. Km.stand 190.000 Sjekket hos Saabforhandler tilstanden på motor og fikk vite at den hadde ulyd i registerkjede og en liten bank agregataksel. Konklusjon: Gåen motor. Sjekk av servicebok viste at der ikke er utført oljeskift og filterskift på hver 10000km. Dette er meget viktig på disse motorene. Hadde opp til 40000 mellom skifta. Jeg får nå helt ny motor av vw. Sjekk ulyd i register hos en Saabforhandler. det kan lønne seg. Forøvrig er jeg meget fornøyd med min 9-5 etter å ha kjørt 99,900.9000 i flere år. Kan opplyse at 9000 er den siste "ekte" saab. GM kom inn i bilde først på 900,9-3 og 9-5. Tips om chip-trimming mottas med takk. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Ikke enig i at 9000 er ekte SAAB. 900 er siste "ekte" SAAB, GM overtok i 94. Post 94-SAAB er GM og ikke lenger "ekte" i så måte. De produseres fremdeles i Trollhättan On topic: Det bør være poengtert i serviceheftet at registerkjedet er sjekket. Dette gjøres på 100K-service. Oljeskift finner man i serviceheftet, eller i dørkarmen, på ett klistremerke der. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 9000 har ikke så mange GM-deler. Med unntak av design var de jo stort sett uforandret helt fra 82 (tror det var da de kom) og utover. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Det ble rullet ut ca. 500.000 bilder fra SAAB. Produksjonen gikk fra 1985 og fremover. Bilen var vel SAABs første seriøse flørt med det amerikanske markedet. Den første varianten var mer eller mindre uforandret frem til 1992. I begynnelsen hadde den ikke mange GM-deler.. Det stemmer. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Jaja, når jeg ser meg rundt i min egen 9000 ('94), føler jeg i hvert fall ikke at jeg sitter i noen GM. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Bortsett fra plasseringen av tenningsnøkkelen? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Ja, bortsett fra det ... Men akkurat det kom jo tilbake på plass i 9-5, da, så noe riktig har jo GM gjort også. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Ja, etter press fra designerne i Sverige.. Særpreg er gøy Lenke til kommentar
KNurven Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2007 takk for nyttige info.. Noen som har tipps om chipping og hvor det er best og kjøpe\gjøre dette? hvor mye skal bilen ha gått før dette ikke er å annbefale? Lurer også på om det er "vanskelig" og bytte ut cdspilleren i bilen. dette er vel såkalt innebygget og muligens litt vanskelig og erstatte? noen som har gjordt noen "modds" på dete? Lenke til kommentar
turboknut Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Det er kjededrift på bilen, så det er ingen registerreim å bytte. Om bilen er pen og hel utvendig og innvendig, er den trolig tatt godt vare på. Om man i tillegg har tilnærmet fult servicehefte, kommer man langt. Motoren holder jo 1.000.000km, så det er ikke ett problem. ' Hvor i alle dager får du det fra - at motoren holder 1 mill km?? Jeg jobber på Saab og vi bytter motor på en bil i uka... Saab 9-5 er en av de få bilene som du ikke får IF bruktbilgaranti på, nettopp pga av motoren. De siste tre ukene har vi skiftet motorer på 4 stk 9-5, alle med registerkjede havari og komplett servicehefte. Bilene er kjørt fra 80-130000 km og kun den ene bilen hadde kjørt 4.000 km over serviceintervallet. Endret 9. oktober 2007 av turboknut Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 'Hvor i alle dager får du det fra - at motoren holder 1 mill km?? Jeg jobber på Saab og vi bytter motor på en bil i uka... Saab 9-5 er en av de få bilene som du ikke får IF bruktbilgaranti på, nettopp pga av motoren. De siste tre ukene har vi skiftet motorer på 4 stk 9-5, alle med registerkjede havari og komplett servicehefte. Bilene er kjørt fra 80-130000 km og kun den ene bilen hadde kjørt 4.000 km over serviceintervallet. Er dette på grunn av oljeproblematikken? SAAB har jo refundert en hel bråta med penger på grunn av dette. Vet det forårsaket en god del motorhavarier... En godt vedlikeholdt motor går 'fint' en million. Enkelte motorer med iboende konstruksjonsfeil, slik som på tidlige 9-5 og Hyundai H1, går naturlig nok ikke så langt. Min mors Volvo hadde gått som Drosje, og den passerte 700000 før tyven herpet den. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 takk for nyttige info.. Noen som har tipps om chipping og hvor det er best og kjøpe\gjøre dette? hvor mye skal bilen ha gått før dette ikke er å annbefale? Lurer også på om det er "vanskelig" og bytte ut cdspilleren i bilen. dette er vel såkalt innebygget og muligens litt vanskelig og erstatte? noen som har gjordt noen "modds" på dete? SAAB skal ha 15-18000 for å oppgradere anlegget fra det "dårligste" til det beste, avhengig av om du har dårligst eller nest dårligst anlegg. Blaupunkt selger anlegg som passer i bilen, både med og uten touch-screen, osv. Chipping av en 99'modell 9-5 er det bare å glemme... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå