Gå til innhold

Glemmes Burma igjen?

Anbefalte innlegg

Jeg er nok dessverre ikke den mest engasjerte personen i verden, når det kommer til temaer, hva angår mennesker sine vanskeligheter rundt om i verden. Allikevel må jeg i denne situasjonen, dele min tanker og få deres meninger om dette.

Nyhetene om demonstrasjonene har nå preget hverdagen i noen uker og det har i det siste kommet frem overgrepene som har skjedd mot demonstrantene og munkene. Samtidig merker jeg meg at det blir mindre og mindre oppdateringer fra situasjonen i Burma. Dette skyldes til dels at informasjonsstrømmen ut av landet har blitt stoppet, men jeg merker og at mediene viser saken mindre interesse en tidligere.

Munkebildet som sjokkerer verden

jeg blir oppriktig lei meg og opprørt når vi som medmennesker blir opplyst om hvilke forferdeligheter som skjer i Burma i dette øyeblikk. Der et undertrykket folk som ønsker seg frihet og viser dette i fredelige demonstrasjoner, blir misshandlet og drept for dette. Hvor journalister blir skutt, misshandlet, truet og forsvinner.

Hva gjør verdenssamfunnet? Jo, noen fordømmer Junta`en. Kina og Russland utrykker kun "bekymring" for situasjonen og stopper en erklæring fra sikkerhetsrådet. Vi går med røde plagg en dag. Dagene går og vi glemmer hele greia. En liten klikk mennesker i Burma som kalles Junta`en kan fortsette som før til neste gang innbyggerene ber om forandring, kun for å bli slått ned igjen.

Akkurat nå skulle jeg ønske at noen av de stor gutta, som USA, EU eller noen andre hadde truet Juntaen med det eneste språket de forstår.

Om vi ser at en nabo hadde banket kjerring og unger, og vi var de eneste som kunne stoppe han, ville ikke vi alle gitt den karen grisejuling om vi kunne?

Men i storpolitikken, står vi bare å ser på denne "konemishandleren " og ber han fint om å slutte.

Hva tror dere. Er det noe mer som kan/bør gjøres? Vil vi glemme denne tragedien og overlate folket til sin skjebne igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er nok her at konemishandleren er bestekompis med naboen på andre sida, som også er konemishandler og har tanks i hagen.

Så svaret er at ja, det vil bli glemt. Verden er full av folk som lider, er ingen som orker å tenke på det hele tida, uten å gjøre noe. De fleste gjør ikke noe, ergo må de glemme det for å beholde vettet.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
som jeg har sagt før TV gjør oss mennesker passive. kast den jævla boksen ut av huset før den kaster deg ut. :mad:

9613455[/snapback]

TV-en overlesser oss med så mange problemer at det er umulig å ta det innover seg.

Det som er med Burma er at landet ikke er "helt håpløst" og at med litt hjelp kan de kanskje få til et brukbart demokrati der, i motsetning mange andre plasser. Jeg håper virkelig ikke Burma blir feid under teppet for en mer spennende krise..

Lenke til kommentar

Hvis du tenkte på hva jeg har gjort i livet? vel, jeg er bare 18 år, så jeg tenkte jeg skulle bli ferdig med vidergående først, men bortsett fra det jobber jeg og som badevakt 8t x 3 dager i uken, liker å slenge dritt til folk her inne, fordi det er noe jeg finner morsomt. :thumbup:

Og når det kommer til det med TV-en så er det min mening om at hvis du ! JA DU SOM LESER DET HER! ikke ser på nyhetene og hører om Burma, hva skjer da? eller en annen vinkling på det, hva gjør du etter du har sett en død reporterter på skjermen din? skriker du OMG! og prøver å ringe FNs generalsekretær? lite trolig, du går heller og legger deg, men en liten baktanke om de stakkars folkene i Burma når du ligger i sengen, når du våkner tenker du ikke videre på saken før du hører om saken i radioen på vei til jobb eller på en skjerm på bussen, og når media har kjørt saken for deg ca 200x er du ganske lei av å høre den, det er og alle medmennesker rundt deg, derfor blir det heller ingen dialog på jobben hvorvidt FN, Nato eller USA skal gjøre noe med konflikten, og hvis du spør deg selv nå kjære medborger, hvor lenge siden er det du faktisk tenkte på disse stakkars jævlene i Sudan før du faktisk leste om de 10 AU soldatene som ble drept i dag? :tease:

sorry for langt innlegg, men jeg har ivertfall sagt mitt.

Lenke til kommentar
Synes det er rart at folk fremdeles kaller det Burma, når de for lengst har gått over til navnet Myanmar, siden 1989, og er representert under dette navnet i FN.

9626677[/snapback]

Det var militærjuntaen som byttet navnet fra Burma til Myanmar. Demokratibeveglsen bruker fremdeles Burma som navn på landet. Så du kan velge å støtte militærjuntaen, og kalle landet myanmar, eller velge å støtte demokrati bevegelsen, og kalle landet Burma.

Lenke til kommentar
Sad, but true: Hva kan vi gjøre?

9626610[/snapback]

ganske enkelt men vanskelig....

foreldre må bare slå av TV når ungene ser mer enn en time dagen og kaste dem til helvete ut i gaten for å bli god i fottball eller noe.

Hvis jeg får noe avkom skal den ungen lære seg noe kreativt, gitar, synge, håndball, fottball et eller annet, bare ikke ungen vet hva hver eneste reklame handler om etter 3 sekunders visning fordi den har sett reklamen hundrevis av ganger. Er sikker på at hadde jeg pugget spanske ord like mye som jeg pugger reklame hadde jeg kunnet hvert eneste jævla ord i spanksboken min nå.

Syntes det er morsomt å være med kompiser, spesielt når vi slasker foran TVen, og tanken slår meg faen så usosialt, og hvis du da slår av TVen, blir det et ramaskrik i stuen.

Slå av TVen har en "AV" knapp for en grunn (ikke den røde knappen på fjernkontrollen din slask ;) du sparer strøm på å gå fram til TV`n) :thumbup:

Lenke til kommentar

sånn samfunnet er nå : man ser noe på nyhetene, blir veldig opprørt, går i tog eller noe og etter noen uker har alle glemt alt..

vi later som vi bryr oss, men når alt komemr til alt er det ikke mange som løfter en finger.. ok gå i rød t-sjorte!! ye!! hva gjelper det munkene som blir drept og folket som blir undertrykt

thats life, get used to it.

Lenke til kommentar
sånn samfunnet er nå : man ser noe på nyhetene, blir veldig opprørt, går i tog eller noe og etter noen uker har alle glemt alt..

vi later som vi bryr oss, men når alt komemr til alt er det ikke mange som løfter en finger.. ok gå i rød t-sjorte!! ye!! hva gjelper det munkene som blir drept og folket som blir undertrykt

thats life, get used to it.

9631112[/snapback]

Kanskje våre folkevalgte forstår at vi bryr oss og tar dette til FN, øker presset på Burma, diskuterer Burma med andre folkevalgte i andre land? Hvorfor skal vi i det hele tatt gjøre noe annet enn å stemme hvert 4. år? Hvorfor skal vi egentlig stemme i det hele tatt? MIN stemme betyr jo i den store sammenhengen ingenting. Nei, jeg forslår heller av vi driter i alt og alle bortsett fra oss selv og våre nærmeste. Vi gjør jo ingen forskjell uansett. That's life...

Lenke til kommentar

Hvorfor bli så passive til dine medmennesker?

Hvis du skulle hatt noen problemer, og dine nærmeste ikke lenger kunne hjulpet deg, hvem skulle du gått til da?

Vi begynte vår sivilisasjon som stammefolk, og alle kjente hele stammen, stammen hadde en leder som var valgt av resten av stammen, en form for demokrati.

Men kan du sammenligne den måten med vår dag? Jeg kjenner faen meg ikke engang naboene mine, fordi jeg er ikke døyt intresert i å kjenne dem.Men det er jo et biprodukt av å være et land, ingen kjenner hverandre, fordi flokkene har blitt for store, vår stamme er nesten på 4.5 milioner mennesker, hvordan skal jeg da kunne bry meg om noen som har det vondt, når denne personen ikke er med i min stamme, han er ikke engang en jeg ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Stykt å si det, men hadde ikke vært meg imot om USA og EU hadde reagert på overgrepene med å true med militære tiltak mot Junta`en, militæret og deres eiendom.  Det hadde vært et tiltak det! En skal ikke sett vekk ifra om Junta`en da hadde tatt et steg mot er mer moderat linje.

9632364[/snapback]

Man må være oppmerksom på at Burma er en brikke i et geopolitisk spill. I dag er det Kina og Russland som "har" Burma, altså de har best kontakt med og får mest lojalitet fra Burma, dette tjener de på gjennom de naturressursene Burma besitter. USA og EU har selvsagt sine egne planer for Burma som de vil forsøke å få gjennomslag for når/om Aung San Suu Kyis parti National League for Democracy får makta i Burma. En militær inngripen fra f.eks. USA vil nødvendigvis gi USA stor makt i Burma.

Jeg tror det eneste som kan gi fred og frihet til Burma er at Burmas folk, gjerne i samarbeid med verdenssamfunnet, selv klarer å kaste militærjuntaen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...