Gå til innhold

Feil på kablet nettverk - ikke kontakt m ruter

Anbefalte innlegg

I helgen bestemte jeg meg for å legge opp kablet nettverk grunnet bedre hastighet til internett; 11 Mb inn/0,8 Mb ut på kablet kontra 5,5 Mb inn/0,9 Mb ut på trådløst. Hendelsesforløpet er som følger:

1. Tester hastigheten med den kabelen jeg skal strekke med bærbar-PC-en min. Alt ok, fin hastighet.

2. Strekker kabelen fra andre etasje ned til første etasje gjennom 2 vinduer. Spikrer fast kabelen med "kabelsko" så den ikke skal henge og slenge i vinden.

3. Kobler kabelen til stasjonær-PC-en som brukes primært, og aktiverer det innebygde nettverkskortet. Ikonet for "ingen nettverkstilkobling" vises nede i høyre hjørne (Pc-ikon med rødt kryss) Dette var da meget snodig, har jeg klemt kabelen så mye i vinduene at den har brukket?

4. Kobler til bærbar-PC-en på nytt for å teste, og overraskelsen er stor da jeg får full kontakt med internett.

Har avinstallert og reinstallert nettverkskortet, og reinstallert driverne til nettverkskortet, men jeg får fortsatt ikke kontakt med ruteren min fra stasjonær-PC-en. Når jeg setter inn nettverkskabelen blinker det gult ca hvert 2,5 sekund. Prøvde også et pci-nettverkskort med samme resultat. Hva kan være årsaken til at jeg ikke får kontakt med stasjonær'n siden jeg får feilfri kontakt med bærbar-PC-en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du laget kabelen selv eller en den fabrikkprodusert?

En teori, litt usikker på om denne holder vann, men dersom kabelen er skadet slik at du ikke får kjørt 100Mbit på den. Bærbare klarer å forhandle seg frem til å bruke 10MBit, mens den stasjoneære ikke vil kjøre på annet enn 100MBit.

Jeg opplevde tilsvarende en gang hvor en kabel som var tvinnet feil virket mellom noe utstyr, mens den virket ikke mellom annet utstyr.

Feks:

Data----------------kabel1-------->"Ny switch" fungerte ikke

Data---kabel1-----"gammel hub"--------kabel2-------->"Ny switch" fungerte

Lenke til kommentar

Har ikke laget kabelen selv nei, er ikke sikker på om den er "fabrikklaget" men termineringene skal være ok uansett. Kan det være noen andre nettverksfunskjoner på PC-en som blokkerer for ethernettet? Har noe blåtanngreier installert, men sitter ikke ved hjemmepc'n nå så får ikke avinstallert eller testa akkurat det.

Finnes det noen måte å "teste" om jeg har 10 eller 100 Mbit på bærbar'n?

Hva vil det forresten si at kabelen er terminert etter "standarden", har terminert en del kabler ifm jobben og det finnes ikke så mange forskjellige måter å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Tipper det er dårlig kontakt i en av tilkoblingene (kabel eller kort).  Du får prøve å lirke litt mens du ser på lysdioden(e).

9616905[/snapback]

Det har jeg gjort og det skjedde ingen ting. Det er så og si umulig at det er dårlig kontakt mellom nettverkskort og hovedkort siden det er det integrerte nettverkskortet på hovedkortet jeg bruker. Det er forøvrig et Abit NF-S v2.0 (nForce chipset).

Er du sikker på at den bærbare kobler seg opp via kabel og ikke trådløst?

9616997[/snapback]

Jeg er sikker på at den bærbare bruker kabelentilkoblingen for å koble seg opp ja, det trådløse nettverkskortet var deaktivert hele tiden mens forsøkene pågikk.

Endret av shilseth
Lenke til kommentar

Når man kobler seg til med kabel mellom nettverkskort og switch pleier det å blinke et lite grønt lys på switchen og gjerne et grønt og oransj lys på nettverkskortet. Såvidt jeg husker skal det grønne lyset på nettverkskortet være konstant, mens det oransje blinker, da er ting OK.

Får du noe liv i det grønne lyse på PCene dine i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Hva får du opp i Ipconfig (begge maskiner)?

9617113[/snapback]

På stasjonær'n får jeg opp:

Medietilstand...: Medium frakoblet

Beskrivelse.....: NVIDIA nForce Networking Controller #2

Fysisk adresse: MAC-adressen til kortet (usikker på om det er trygt å gjengi den på et åpent fora)

På bærbar'n får jeg opp:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks...: bluecom.no

Beskrivelse...............................: Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet

Fysisk adresse...........................: MAC-adressen til kortet (usikker på om det er trygt å gjengi den på et åpent fora)

DHCP aktivert............................: Ja

Automatisk konfigurasjon aktivert: Ja

IP-adresse.................................: Gyldig IP-adresse tildelt av ruteren (gjengir den ikke her grunnet sikkerhet)

Nettverksmaske..........................: 255.255.255.0

Standard gateway.......................: IP-adressen til ruter oppgitt

DHCP-server..............................: IP-adressen til ruter oppgitt

DNS-servere...............................: IP-adressen til ruteren og til internett oppgitt

Leasingavtale blablabla................: Jadda jadda

Når man kobler seg til med kabel mellom nettverkskort og switch pleier det å blinke et lite grønt lys på switchen og gjerne et grønt og oransj lys på nettverkskortet. Såvidt jeg husker skal det grønne lyset på nettverkskortet være konstant, mens det oransje blinker, da er ting OK.

Får du noe liv i det grønne lyse på PCene dine i det hele tatt?

9617266[/snapback]

På stasjonær'n blinker det ca hvert 2,5 sekund i oransje LED på nettverkskortet, ingen aktivitet i grønn. Heller ikke lys på ruteren i den LED som tilhører porten jeg kobler til.

På bærbar'n får jeg jo kontakt så der lyser det konstant i en LED og blinker i en annen ved aktivitet på nettverkskortet. Begge LED ser grønne ut for meg. På ruteren blinker det 2 sekund på og 2 sekund av i LED'en som tilhører porten jeg er tilkoblet.

EDIT: Tar med kabelen på jobb i mårra for å få testa den skikkelig. Den er ikke terminert i henhold til skjemaet i agvg sin post, men den er kliss lik i begge ender og da mener jeg det ikke skal spille noen rolle. Men jeg kan jo seff ta feil.

Endret av shilseth
Lenke til kommentar
EDIT: Tar med kabelen på jobb i mårra for å få testa den skikkelig. Den er ikke terminert i henhold til skjemaet i agvg sin post, men den er kliss lik i begge ender og da mener jeg det ikke skal spille noen rolle. Men jeg kan jo seff ta feil.

9623070[/snapback]

Det spiller en rolle, og følge skjemaet er hvert fall det enkleste skal man være sikker på at det er korrekt.

Lenke til kommentar

Viktig å følge standaren ja. Skal ikke mye avik til før kabelen detter fra 100Mb til 10Mb, eller blir ustabil.

Var ute for en kabel som var terminert etter standaren, bare bakvendt. Fikk link, men med en gang det gikk en del trafikk datt linken ned. Terminerte den på nytt etter standaren, og har enda ikke hørt noe fra den kunden.

Var også ute for at leder 4 og 5 var snudd i begge endene på en cat5e kabel. Linken skulle brukes til en håndscanner, og denne fungerte kun til tider. Snudde 4 og 5 i begge endene, og også her er alt OK nå.

Så moralen er å følge standaren til punkt å prikke. Vist ikke kan man få mye rare feil.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det er viktig å følge standarden er at det alltid er samme lederne som er tvinnet for å redusere støy. Dersom lederne er byttet om vil nok helt sikkert noen av lederne ikke være tvinnet med sin riktige motpart. Dette har jeg opplevd på en hjemmelaget kabel en gang.

EDIT: Ser jeg gjentar meg selv i samme tråd her:-)

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Har nå terminert kabelen i henhold til T-568B standarden (o-O-g-B-b-G-br-BR i begge ender) og er spent på å teste kabelen når jeg kommer hjem. Skal teste den først uten å klemme den i noen vinduer for å se om det kanskje kan ha innvirkning på forbindelsen.

For morro skyld ohma jeg kabelen før jeg terminerte den på nytt og da målte jeg 1,6 ohm pr leder på en 14 meters kabel. Etter å ha terminert på nytt korta jeg litt ned på lengda til ca 10,5 m og da var det 1,1-1,3 ohm pr leder. På den 3,5 meters biten som ble til overs var det så og si ingen motstand. Dette har antageligvis ingen ting å si siden standarden tåler opptil 100 m kabelstrekk for 100BASE-TX, og 300 m kabelstrekk for 10BASE-T.

EDIT: Har prøvd kabelen nå, og får på en måte kontakt med ruteren. Det lyser gult bak på nettverkskortet og blinker 2 sek på og 0,2 sek av på ruteren. MEN; jeg kommer meg ikke på nett og får heller ikke opp konfig-sidene til ruteren når jeg skriven inn IP-adressen i nettleseren. Ipconfig kommer opp med omtrent samme info som for det trådløse nettverket... Tror jeg tar en tur på Clas Ohlson imårra og kjøper meg en ny kabel, hvis ikke den funker så vet jeg ikke hva jeg skal finne på.

Endret av shilseth
Lenke til kommentar
Det skal ikke være nødvendig å endre på innstillinger.

Du kan prøve å pinge routeren for å se om du har forsinkelse (=pakketap).

9632325[/snapback]

Pinga den ip-adressen som jeg bruker å skrive inn i nettleseren for å logge inn på ruteren og endre instillinger, og da fikk jeg ingen svar (100% pakketap). Pinga deretter ip-adressen som ruteren tildeler maskina mi (samme som forrige bare et par ekstra siffer i siste "sekvens") og da fikk jeg svar uten forsinkelse. Er usikker på hvilken ip som er den rette, så jeg vetikke hordan jeg skal tolke det eksperimentet.

Jeg skjønner mindre og mindre av dette, og lurer på om jeg bare skal drite i hele kabelen ... (hehe), og holde meg til det trådløse. Det er så merkelig at det ikke vil funke, for jeg har jo brukt kabel mellom samme hovedkort og samme ruter før. Begynner å lure på om hovedkortet kan være gåent, men det funka jo heller ikke på et pci-nettverkskort, så jeg gir snart opp... er lei av å sitte å gruble.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...