lefodnes Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Hei! Noen som vet hvordan en kan lure 2 sammenkoblede switcher til å gå på 10 Mbit ? Henge på en spesifikk motstand mellom TX/RX-parene? Evt. om noen vet om en forklaring på hvordan to switcher blir enige seg i mellom om de skal kjøre 10 eller 100 Mbit. - Lars E Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Evt. om noen vet om en forklaring på hvordan to switcher blir enige seg i mellom om de skal kjøre 10 eller 100 Mbit. - Lars E 9611811[/snapback] Det er vel dette svaret du er ute etter: auto negotiation Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Hei! Noen som vet hvordan en kan lure 2 sammenkoblede switcher til å gå på 10 Mbit ? Henge på en spesifikk motstand mellom TX/RX-parene? Evt. om noen vet om en forklaring på hvordan to switcher blir enige seg i mellom om de skal kjøre 10 eller 100 Mbit. - Lars E 9611811[/snapback] hvilke switcher har du? Vill være mer lønsomt å få de til å takle 100mbit =) Har du prøvd med andre kabler enn den du har i dag? Dårlig kabler kan føre til at swtichen setter ned hastigheten til 10mbit... Lenke til kommentar
lefodnes Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 Jeg holder på med å få de til å takle lange kabler >200 meter (tilsv. dårlige kabler). 10 Mbit klarer dette fint. Ikke 100 Mbit. Trådløst er ikke et alternativ. Det er ikke strøm langs strekningen, så evt. må jeg opp med PoE. Dessverre ikke mulig å få tak i 10 Mbit Hubber lenger. Og om en søker på "Hub" på finn.no, kommer det bare opp USB-hubber. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Har ikke helt peiling, men kanskje det går å tvinge nettverkskortene til å gå på 10Mbit? Det er nok lettere enn å kjempe mot switchene! Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Nei. For switchene vil fremdeles kjøre 100 seg imellom. Tja. Går vell om du har en managed switch, men det koster jo litt i forhold. Lenke til kommentar
lefodnes Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Takk for alle svar. Jeg postet i elektronikk, for jeg tenkte at det kanskje var mulig å lure switchene med enkel elektronikk. Jeg bruker CNET-switcher. Aller billigste type. Ingen nettverkskort inne i bildet... Endret 1. oktober 2007 av lefodnes Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Tror nok du må ha en managed switch på den ene siden for å klare dette. Begynne å rote med kablene (henge på motstand etc) tviler jeg sterkt på at har noe for seg da du trenger så gode kabler som mulig for et slikt strekk. Ville vel også satt til halv-duplex på så langt strekk. Endret 1. oktober 2007 av _diablito_ Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Jeg har en gammel 10Mbit hub stående i nettet mitt hjemme. Hvis du vil bytte den med en av Cnetene dine eller sponse meg med en billig switch kan vi sikkert bytte. Send meg en PM om det er interessant. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 det fins singalforsterkere, evt overganger til fiber også tilbake igjen, da ville du glatt kunne oprettholdt 100mbit =) f.eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=306684 Lenke til kommentar
khmoe Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Hvorfor ikke bare ikke koble til alle ledningen, sett pluggen på enden som om det var gamle 10mbit kabel og ikke en 100mbit, bruker vel da bare 4 ledninger eller 6, husker ikke helt. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Hvorfor ikke bare ikke koble til alle ledningen, sett pluggen på enden som om det var gamle 10mbit kabel og ikke en 100mbit, bruker vel da bare 4 ledninger eller 6, husker ikke helt. 9612463[/snapback] med fire kabler greier du flott å overføre 100mbit over 100meter Men viss den er 200meter skal du greie å ha 100mbit fra swtich til switch med bra kabel (cat 6) du vill ikke greie å få til å overføre 100mbit, tror du ville greid enn 30-40 men den ville tro det er 100mbit. 10mbit har svakere signaler og vill ikke nå noe spesielt lengre.. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Jeg har en gammel 10Mb cnet hub gratis om du tror det har noe for seg. Men, det er jo 4 kabelpar i en cat5-kabel. Er det ikke bare å sende noen volt over de to ubrukte parene, hente det ut fra en splitter etter 100m vha en modda rj45-plugg for å drive en 100Mb hub på midten... Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Hmm, mulig meg som ikke har forstått dette helt men er det ikke bare å koble opp og se hvordan det går? Hvis alt går bra får du 100Mb og alle er fornøyde, eventuelt så oppdager switchene helt automagisk at kabelen er lang/dårlig og setter hastigheten ned til 10Mb? Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Autonegotiate kan ikke måle lengde/kvalitet på kabelen, så hvis ikke ene siden er låst til lavere hastighet vil den kjøre på høyeste, og er kabelen dårlig eller for lang vil det bli mye pakketap og det må sendes pakker på nytt hele tiden og latency vil fort bli plagsomt høyt. Enig med han over her om fiberkonvertere, problemet der er vel å terminere fiberkabel? Vet ikke om du må ha noe spesialverktøy? edit: Et annet problem som kan oppstå ved lange strekk mellom hva jeg antar er 2 hus er forskjell i jording som fort kan drepe switchene f.eks ved tordenvær, opplevd dette selv på bare 30m avstand mellom bygningene. Bør da bruke skjermet kabel som kun er jordet i ene enden, men ikke sikkert det vil være nok. Problemet forsvinner forøvrig ved bruk av fiber. Endret 2. oktober 2007 av _diablito_ Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 @ lefodnes: Du har PM. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Jeg holder på med å få de til å takle lange kabler >200 meter (tilsv. dårlige kabler). 10 Mbit klarer dette fint. Ikke 100 Mbit. Trådløst er ikke et alternativ. Det er ikke strøm langs strekningen, så evt. må jeg opp med PoE. Dessverre ikke mulig å få tak i 10 Mbit Hubber lenger. Og om en søker på "Hub" på finn.no, kommer det bare opp USB-hubber. jeg har en 10/100 Mb hub liggende som jeg ikke bruker lenger.... Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Jeg har også noe 10Mbit utsyr liggende å slenge.. har ihvertfall en 12 ports 3Com hub, har vel muligens også noe mindre utstyr om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 hub er vell ikke akurat noe god sak for å bruke over lengre distanser, man har fra før av full forviring om datapakkene, og det blir ikke akurat bedre med en hub, kan sjekke opp om vi har noen gamle swticher på jobb med 100mbit uplink og 10mbit ellers... Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Er det noen spesiell grunn for at du skal bruke TP ? Coax og Fiber har bedre rekkevidde. (Eventuelt så kan de være at 100base-T4 klarer den distansen) Endret 2. oktober 2007 av Harkonnen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå