Gå til innhold

Mine bidrag til Oktoberfest @ 50mm / D50 - marekz

Anbefalte innlegg

Bildet fra søn 21 okt var stilig, ser ut som en logo. Hvilken teknikk brukte du?

Takk! Her hadde jeg en lykt, type liten MagLite, uten topp (candlelight effekt), og hang den i en tråd ned fra taket (eller et annet feste). La kamera på "ryggen", skrudde på selvutløseren, svingte litt på lykten, gikk ut av rommet og lukket døren... Volia! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk kimare! :)

Her er bildene fra tirsdag til torsdag denne uken.

Tirsdag 23. oktober

post-26459-1193345390_thumb.jpg

Exif: Exposure: 1/60 (0,016) | Aperture: f/1.8 | ISO: 200 | Aperture priority

Tirsdagens bilde er faktisk ikke etterbehandlet (utenom rammen da) i det hele tatt. Rett fra kamera. Jeg skjønner ikke helt hva jeg eventuelt gjorde feil (i og med at det ser ut som om det har vært innom en kraftig saturation-behandling), men synes resultatet ble noenlunde bra...

Onsdag 24. oktober

post-26459-1193345627_thumb.jpg

Exif: Exposure: 1/25 (0,04) | Aperture: f/5 | ISO: 200 | Aperture priority

Torsdag 25. oktober

post-26459-1193345745_thumb.jpg

Exif: Exposure: 30 sec | Aperture: f/13 | ISO: 200 | Shutter priority

Syntes månen var flott i dag, måtte bare stoppe for å ta dette bildet. Jeg merker jeg liker å ta bilder med lang lukkertid, og har nå begynt å bare la stativet ligge igjen i bilen... kan være greit i vinterstid.. :)

Lenke til kommentar

Takker for kommentarer! :)

Helgens bidrag, lørdag 27. oktober

post-26459-1193616907_thumb.jpg

Exif: Exposure: 1/40 (0,025) | Aperture: f/1.8 | ISO: 1600 | Aperture priority

Søndag 28. oktober

post-26459-1193616996_thumb.jpg

Exif: Exposure: 10 sec | Aperture: f/16 | ISO: 200 | Shutter priority

Lenke til kommentar

Mandag 29. oktober

post-26459-1193697909_thumb.jpg

Exif: Exposure: 4 sec | Aperture: f/22 | ISO: 1600 | Manual

Dagens bilde er tatt i RAW, noe jeg har lite erfaring med å konvertere. Men, en plass må man begynne.. Dessuten så gjorde jeg den generaltabben å ikke sjekke ISO. Det viste seg at gårsdagens siste bilde var tatt med en ISO på 1600, og dermed ble dagens bilder også tatt med det... :roll: Jaja, man lærer for hver dag.

Lenke til kommentar
Mandag 29. oktober

Dagens bilde er tatt i RAW, noe jeg har lite erfaring med å konvertere. Men, en plass må man begynne.. Dessuten så gjorde jeg den generaltabben å ikke sjekke ISO. Det viste seg at gårsdagens siste bilde var tatt med en ISO på 1600, og dermed ble dagens bilder også tatt med det... :roll: Jaja, man lærer for hver dag.

Velkommen til RAW verdenen.

Fint bilde.

Jeg synes ikke ISO støyen er plagsom på dette bildet; motivet kler et litt røft utseende. Ulempen er jo at hvis du hadde brukt ISO 200, så kunne du hatt en lukker tid på 30s, og lysene fra bilene hadde vært lengre.

Men det dukker vel opp fler muligheter.

Tom

Edit: tok vekk bildet i quoten

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Velkommen til RAW verdenen.

Fint bilde.

Jeg synes ikke ISO støyen er plagsom på dette bildet; motivet kler et litt røft utseende. Ulempen er jo at hvis du hadde brukt ISO 200, så kunne du hatt en lukker tid på 30s, og lysene fra bilene hadde vært lengre.

Men det dukker vel opp fler muligheter.

Tom

Takker, setter pris på tilbakemeldingen! :) Støyen synes litt bedre i større format, men jeg kan være enig at den faktisk kler motivet.. i konverteringen kjørte jeg dessuten på maks på "noise reduction", det var mye "værre" (alt ettersom) enn dette.

Lenke til kommentar
kult bilde - synd at himmelen ble utbrent...

Utbrent himmel er ikke alltid et minus. Noen bryr seg mer om motivet og selve bildet enn den tekniske utførelsen. Hvem vet, kanskje marekz her ønsket litt utbrent himmel? Men nok om det.

Liker bildet jeg også, men tenk deg hvor mye bedre det ville blitt om det hadde vært en veldig diffus, mørkkledd person som gikk oppover (eller nedover) den veien! Fin avslutning på en bra måned!

Lenke til kommentar
kult bilde - synd at himmelen ble utbrent...

Utbrent himmel er ikke alltid et minus. Noen bryr seg mer om motivet og selve bildet enn den tekniske utførelsen. Hvem vet, kanskje marekz her ønsket litt utbrent himmel? Men nok om det.

Liker bildet jeg også, men tenk deg hvor mye bedre det ville blitt om det hadde vært en veldig diffus, mørkkledd person som gikk oppover (eller nedover) den veien! Fin avslutning på en bra måned!

Takk for kommentarer - jeg er enig med dere begge, for å si det sånn (og setter veldig stor pris på kritikk!). Hadde selvsagt vært bedre uten utbrent himmel, men justerte jeg lyset etter den så ble resten altfor mørkt... :) Hadde mange motiver oppi hodet når jeg tok dette, men dette var "dessverre" beste bilde fra i går.

Men, er ikke over enda. Har bilder fra hver dag, og har selvsagt fullført og tatt et i dag og. Lastes opp asap...

Lenke til kommentar

Onsdag 31. oktober

Motivtørke og evig regnskyll i Sandnes i dag gjorde det litt vrient, men her er månedens siste bilde.

post-26459-1193875489_thumb.jpg

Exif: Exposure: 1/50 (0,02) | Aperture: f/1.8 | ISO: 800 | Aperture priority

Takk til alle som har tatt seg tid til å kikke på bilder og å kommentere, og takk til Kim Are for initiativet. Har vært en særdeles lærerik og utfordrende måned! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...