Gå til innhold

Er griller foran høyttalere nødvendig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på kabler selvfølgelig. Om du kjører 5amp.gjennom en veldig tynn ledning vil den brenne istykker. Om man bruker en tykkere leder går det fint, men det er ikke poenget. For høyttalerkabler og høyttalersignaler er det ikke snakk om store mengder strøm og man tyner aldri kabelen til grensen av det den kan tåle. Forskjellen mellom en dyr kabel og en "vanlig" kabel, slik det ofte markedsføres er at de dyrere kablene inneholder feks. 0,001-2% mer rent kopper el. At folk kan høre slike forskjeller på nærmest atom-nivå er fullstendig uaktuelt.

En forskjell som selvfølgelig kan høres er dersom man er så uheldig å befinne seg i en situasjon hvor kabelen plukker opp mye støy fra andre elektriske signaler. Om man da bruker en kabel som er bedre skjermet vil selvsagt slikt elimineres. Men da er det ikke fordi kabelen er så ekstremt god/dyr at man hører forskjell. I slike tilfeller kan man ta en billig kabel, skjerme den og så oppnå samme lyd som den dyre ferdig skjermede kabelen. Dette er også forskjellen på TPkabler som du nevner. Cat5 kabler har flere tvinninger i seg, noe som er med på å eliminere intern støy i kabelen, i forhold til en Cat3 kabel. Men en cat5 kabel koster ikke 1000kr pr. meter av den grunn.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare kobber ol i kabelen som er forskjelle da, er pluggene også.

Der er det gull og alt mulig fancy. Men det er samma for meg hva det er, eller om den er dyr eller billig. Så lenge det låter bra.

Fidelity har jo skrevet mange lovord om feks høyttaler kablene til Biltema.

Så det er ikke slik at dyr = bedre. Heldig hvis.

Lenke til kommentar
Det er forskjell på kabler selvfølgelig. Om du kjører 5amp.gjennom en veldig tynn ledning vil den brenne istykker. Om man bruker en tykkere leder går det fint, men det er ikke poenget. For høyttalerkabler og høyttalersignaler er det ikke snakk om store mengder strøm og man tyner aldri kabelen til grensen av det den kan tåle. Forskjellen mellom en dyr kabel og en "vanlig" kabel, slik det ofte markedsføres er at de dyrere kablene inneholder feks. 0,001-2% mer rent kopper el. At folk kan høre slike forskjeller på nærmest atom-nivå er fullstendig uaktuelt.

En forskjell som selvfølgelig kan høres er dersom man er så uheldig å befinne seg i en situasjon hvor kabelen plukker opp mye støy fra andre elektriske signaler. Om man da bruker en kabel som er bedre skjermet vil selvsagt slikt elimineres. Men da er det ikke fordi kabelen er så ekstremt god/dyr at man hører forskjell. I slike tilfeller kan man ta en billig kabel, skjerme den og så oppnå samme lyd som den dyre ferdig skjermede kabelen. Dette er også forskjellen på TPkabler som du nevner. Cat5 kabler har flere tvinninger i seg, noe som er med på å eliminere intern støy i kabelen, i forhold til en Cat3 kabel. Men en cat5 kabel koster ikke 1000kr pr. meter av den grunn.

Så lite enn vet, dog såååå påståelig... :!:

Lenke til kommentar
Kjipt for deg om du ikke hører det. Jeg har ikke noe å bevise fordi jeg hører det selv.

Du for komme til meg å høre forskjellen på Kimber Tonik og Monster M350i. Disse koster ca det samme, men låter forskjellig.

Det er fint det. Men inntil jeg ser deg vifte med 5 mill på forsida av Dine Penger, med overskrifta "Som å stjele sukkertøy fra et barn", tror jeg deg dessverre ikke.

Endret av freke
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

"Griller" beskytter jo også gummiopphenget som elementene henger i, fra direkte sollys. Lys på gummi er ikke bra, da det kan harskne.

Lenke til kommentar
Det er fint det. Men inntil jeg ser deg vifte med 5 mill på forsida av Dine Penger, med overskrifta "Som å stjele sukkertøy fra et barn", tror jeg deg dessverre ikke.

Nei vel, så det er bare det som kan få deg til å tro noe annet?

Det kommer ikke til å skje, for jeg har ikke noe å bevise for deg.

Jeg ser på det som ditt tap, altså ikke mitt problem at du ikke forstår at det faktisk er forskjell på kabler.

De hadde jo feks store problemer å "bevise" at rørforsterkere låter bra før. Da mesteparten av testingen gikk ut på målinger. En rørforsterker vil som oftest se dårlig ut på papiret, men de låter jo ofte så bra!

Det er jo litt rart for i følge spesifikasjonene og det mennesket finner ut om komponentet skal det jo låte som dritt, noe det da ikke gjør.

Det fikk noen hifi skriblere til å klø seg i hodet for noen år tilbake. (husker ikke riktig, men var vel på 80tallet eller noe)

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...