hean Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Hvis det hadde vært så enkelt, hadde det vært en gjeng som hadde stukket av med prisen alt. Hvor står det oppført, det du nå nevner om denne konkurransen? 9637180[/snapback] Det er ikke enkelt fordi det krever du skal skille mellom to gode kabler, det er vanskelig men det finnes uten tvil de som klarer det. Det vi diskuterer her er forskjellen mellom dårlige og gode kabler, det er noe heeelt annet! Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 I min orginale post pratet jeg om forskjellen på billige og grisedyre kabler, ikke forskjellen mellom dårlige og gode kabler. Forøvrig føler jeg at denne debatten er ganske fånyttes? Jeg tror (og håper) i hvertfall at vi begge forstår hverandres poeng. Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Forøvrig føler jeg at denne debatten er ganske fånyttes? Jeg tror (og håper) i hvertfall at vi begge forstår hverandres poeng. 9637551[/snapback] Åååh, hadde du ett poeng? :!: Joda, klart vi forstår hverandre men vi vil nok ikke bli enige. Grunnen er (beklager å si dette) nok at du aldri har hørt på ett skikkelig anlegg i din egen stue og gjort deg vant med lyden for så å byttet om til billige skrotkabler, eller enkelt å greit er tunghørt. Hadde du virkelig testet selv under skikkelige forhold for å få frem forskjellen hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Tja. Det opprinnelige poenget mitt var bare at audiofile ofte fremstiller følelser de opplever som fakta. Kabeldebatten ble et sidespor. Du er vell ikke uenig at audiofile ofte fremlegger ting som andre opplever som følelser som fakta. Et lite eksempel: Jeg har hørt mange hevde at LP-plater gir ektere lyd enn CD-plater, fordi lyden fra LP-plater er "varmere" eller "mer naturlig". At man opplever lyden som mer ekte betyr ikke nødvendigvis at lyden er mest mulig korrekt. Og du tar feil. Da jeg var yngre så var jeg en stor audiofil. Jeg var mest interessert i bilstereo, men jeg var på haugevis av demoer av grisedyrt utstyr i testrommet på HI-FI klubben i Stavanger. Jeg var også lydteknikker i et kor i 3-4 år. Hadde du spurt meg for 10 år siden om man kunne høre forskjell på en kabel til 1000 kr og en kabel til 70 000 kr, hadde jeg sagt ja. Men det sier jeg ikke i dag. Så jeg har sett miljøet innenfra, og jeg vet hvor lett det er la seg rive med og legge fram sine følelser og opplevelser som fakta. Jeg vet også hvor lett det er å overbevise seg selv om at man hører noe, fordi man tror man hører noe. Et eksempel jeg kan nevne er en demo hvor alle som var tilstede ble lurt (inkludert flere ansatte på HI-FI klubben). Det rådyre anlegget alle var enige om hørtes utrolig bra ut (inkludert et par ansatte), viste seg å være et langt billigere anlegg. Han som kjørte demoen gjorde dette for å illustrere et poeng. Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Herregud mann :!: At du har vært lydtekniker 3-4 år har jo INGENTING med denne diskusjonen å gjøre. Har en kompis nord i landet som har vært lydtekniker i minst 15 år, en flink en også, men han har INGEN peiling på stereo/surround-anlegg. Det er jo 2 helt forskjellige ting. At lp-plater har mer behagelig lyd, bedre bass osv, er jo noe som er et faktum. Prøv å sammenlign komprimeringen/lydbølger osv, på en cd-plate og en Lp-plate, f.eks. Er jo ikke uten grunn at vinyl-mediet har fått en renessanse i disse dager. Leste om akkurat dette for noen mnd. siden i et eller annet blad. Å sammenligne 2 forskjellige anlegg er jo bare bubbel, da forskjellige komponenter gir forskjellige resultat, i hvert oppsett. Har du 2 identiske anlegg, og skifter ut EN komponent i det ene, får du som regel et annet resultat. Hadde du testet kabler på denne måten ville du hørt forskjell. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Er det mulig? Du illustrerte nettopp poenget mitt på en glimrende måte. At lp-plater har mer behagelig lyd, bedre bass osv, er jo noe som er et faktum.Prøv å sammenlign komprimeringen/lydbølger osv, på en cd-plate og en Lp-plate, f.eks. Er jo ikke uten grunn at vinyl-mediet har fått en renessanse i disse dager. Leste om akkurat dette for noen mnd. siden i et eller annet blad. 9638519[/snapback] Her gjør du nøyaktig det jeg reagerer på. Du fremstiller en subjektiv opplevelse av noe som fakta. Ta en liten titt på hva du skrev: At lp-plater har mer behagelig lyd, bedre bass osv, er jo noe som er et faktum. Du sier at det er fakta at LP-plater har mer behagelig lyd er fakta. Det er en subjektiv mening og langt i fra fakta. Mange synes at LP-plater gir mer behagelig lyd, men det er og forblir en subjektiv oppfattelse, ikke et faktum. Det er fakta at volvo er en mer behagelig bil å kjøre enn audi fordi mange mener at volve er mer behagelig bil er akkurat samme påstanden. Angående lydteknikker biten. Hvorfor henger du deg opp i det? Jeg sa at jeg har erfaring fra både PA, HI-FI og bilstereo, og at jeg derfor vet litt om hvordan ting fungerer i audioens verden. Angående demoen: Herregud da mann. Jeg brukte dette som et eksempel på at hvordan man opplever lyd er subjektivt, og man kan lett la seg manipulere av enten seg selv eller andre (bevisst eller ubevisst). Du er selv et glimrende eksempel på hva det er jeg reagerer på: Du fremstiller ting som aldri kan være noe annet enn en subjektiv oppfattelse, som fakta, og nekter å innse at dine egne opplevelser ikke nødvendigvis er noe alle opplever. Måten du debatterer med har svært mange likhetstrekk med religiøs fanatisme. PS! Dette: Å sammenligne 2 forskjellige anlegg er jo bare bubbel, da forskjellige komponenter gir forskjellige resultat, i hvert oppsett.Har du 2 identiske anlegg, og skifter ut EN komponent i det ene, får du som regel et annet resultat. Hadde du testet kabler på denne måten ville du hørt forskjell. er en selvmotsigelse. Om en man kan høre forskjell på anlegg som er identiske men en komponent er ulik, vil man også kunne høre forskjell to kabler av samme merke, type og pris, som er produsert på to forskjellige tidspunkt. Endret 4. oktober 2007 av cyclo Lenke til kommentar
Vice Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Enkelte ting KAN man ikke bevise vitenskapelig, det bare ER sånn. Hva trenger du som bevis da, hvis du hører det selv? Tror du ikke på det du hører? 9635658[/snapback] Han vil ha et skriftlig bevis som er både riktig i praksis.Altså ingen teorier, men fast bevis(som målinger av skikkelige apparater) Dette er dessverre vanskelig å få til, eller så hadde det vært en som hadde vunnet de millionene allerede.. 9635755[/snapback] Hallo?? Dette er jo kjempenkelt å bevise vitenskapelig. Alt man trenger er blindtester. La en person som har disse overnaturlige sansene som feks. "hører forskjell" på kabler med 99,997% kobber vs. 99,998% få høre en antall klipp med forskjellige kabler. Om man hører forskjell vil man alltid kunne si hvilken kabel som er i bruk, i alle blindtestene. Denne millionen må jo være ekstremt lett å vinne for alle de som faktisk er noe annet en skrønemakere! Men vi får nå se da, om det så faktisk viser seg at alle er skrønemakere, eller om det finnes noen der ute som er noe annet. Lenke til kommentar
dobbelmann Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Holder en knapp på Cyclo her. Ifølge mange andre trenger man bare se på kabelen som ligger langs veggen for å beskrive godlyden som kommer ut av anlegget... At enkelte kjøper dyre kabler for å forsvare resten av anlegget er vel naturlig nok, selv om det ikke ligger særlig logikk bak. En del høyttalerprodusenter har uttalt seg om dyre kabler, og at disse ikke nødvendigvis utgjør noen forskjell. Gratulerer med 4 sider kabel i en tråd om grill foran høyttalere. Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Gratulerer med 4 sider kabel i en tråd om grill foran høyttalere. 9638907[/snapback] Ja, er ikke det godt gjort? Cyclo: Da er vi jo enig om at vi er uenig Jeg er i den leiren hvor man stoler på ørene sine, og det man hører, mens du er i leiren for papirgutta, som må ha det stemplet og underskrevet av X antal hvitfrakker, for å tro på hva du hører. Endret 5. oktober 2007 av Rastafari475 Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Et lite eksempel: Jeg har hørt mange hevde at LP-plater gir ektere lyd enn CD-plater, fordi lyden fra LP-plater er "varmere" eller "mer naturlig". At man opplever lyden som mer ekte betyr ikke nødvendigvis at lyden er mest mulig korrekt. 9638186[/snapback] Det som er litt morsomt her er du tar frem ett eksempel og presenterer det helt feil noe som sier litt. Man kan vri å vende så mye man vil om lyden på LP kontra CD og sannheten er at LP gir bedre lyd, det er noe jeg sier som en med null interesse i LP. Sannheten er når vi ser bort fra lydsignaturer osv at LP har høyere oppløsning, det er akkurat som med DAB radio i forhold til vanlig. Vanlig radio har bedre kvalitet men med DAB slipper man forstyrrelser og man får derfor ett rent lydbilde. På grunn av dette oppleves DAB som bedre enn vanlig radio, akkurat som med LP og CD. Og du tar feil. Da jeg var yngre så var jeg en stor audiofil. Jeg var mest interessert i bilstereo, men jeg var på haugevis av demoer av grisedyrt utstyr i testrommet på HI-FI klubben i Stavanger. Jeg var også lydteknikker i et kor i 3-4 år. 9638186[/snapback] Hvordan gir det deg grunnlag for å høre forskjell på gode og dårlige kabler? Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Hallo?? Dette er jo kjempenkelt å bevise vitenskapelig. Alt man trenger er blindtester. La en person som har disse overnaturlige sansene som feks. "hører forskjell" på kabler med 99,997% kobber vs. 99,998% få høre en antall klipp med forskjellige kabler. Om man hører forskjell vil man alltid kunne si hvilken kabel som er i bruk, i alle blindtestene. Denne millionen må jo være ekstremt lett å vinne for alle de som faktisk er noe annet en skrønemakere!Men vi får nå se da, om det så faktisk viser seg at alle er skrønemakere, eller om det finnes noen der ute som er noe annet. 9638810[/snapback] Hallo?? Du har visst ikke fått med deg innholdet her du. Vi snakker om dårlige kabler vs. gode, enketl å greit. Dusørfolkene godtar nok ikke blindtest ellers hadde millionen vært gitt bort for lenge siden. Lenke til kommentar
apwr Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 Har dere lest emnetittelen, folkens? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Rastafari475: Jeg merker du liker å komme med spydigheter hver gang du ikke har noe argument. Det er vell stort sett det du har gjort i nesten alle postene dine i denne tråden. Sånn som jeg ser det har du kommet med to typer argumenter: 1) Spydige kommentarer 2) Jammen, det er fakta... Forøvrig: Nei jeg er ikke "i leiren for papirgutta, som må ha det stemplet og underskrevet av X antal hvitfrakker, for å tro på hva du hører." som du så fint sier. Jeg setter derimot spørsmålstegn ved min egen og andres evnte til å observere objektivt. Det er stor forskjell på det du kaller papirgutta, og det å tenke kritisk. Zatuu: Det er interesant at du skulle dra inn DAB i debatten, da dette illustrerer poenget mitt enda klarere. Det finnes nok av folk som hevder at DAB oppleves oppleves som bedre enn vanlig radio, slik du sier, men det finnes også nok av folk som hevder det motsatte. Altså at FM oppleves som bedre enn DAB. Bare se på en hvilken som helst DAB<->FM debatt. Bare fordi mange hevder at de opplever noe, er ikke ensbetydende med at det er fakta. Man kan vri å vende så mye man vil om lyden på LP kontra CD og sannheten er at LP gir bedre lyd, det er noe jeg sier som en med null interesse i LP. Igjen. Dette er en subjektiv observasjon. Å fremstille subjektiv informasjon som fakta, slik du gjør her er enten bevisst manipulasjon eller gjenspeiler at man mangler evnen å se forskjellen på subjektive observasjoner og fakta. Eksempel: LP-plater gir et lydbilde som hos mange oppleves som mer naturlig og nærmere opplevelsen av å høre musikken live, enn CD-plater. <--------- Fakta Sannheten er at LP gir bedre lyd <--------- Subjektiv observasjon. Ikke fakta Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Hallo?? Du har visst ikke fått med deg innholdet her du. Vi snakker om dårlige kabler vs. gode, enketl å greit. Dusørfolkene godtar nok ikke blindtest ellers hadde millionen vært gitt bort for lenge siden. 9640231[/snapback] Hvorfor i all verden skulle de ikke godta en blindtest? Hvordan mener du dette skulle testes alternativt da? Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Hvorfor i all verden skulle de ikke godta en blindtest? Hvordan mener du dette skulle testes alternativt da? 9640879[/snapback] Hvofor skulle de det, det er jo en frivillig dusør og da bestemmer de jo reglene selv! Vis meg reglene de har satt du istedefor at vi diskuterer det her for det kommer vi ingen vei med... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Our rant about those $7,250 Pear Anjou speaker cables found its way to the James Randi Educational Foundation (JREF), and Randi offered $1 million to anyone who can prove those cables are any better than ordinary (and also overpriced) Monster Cables. He promises a million dollars (which he has waiting in an account for them) if any can prove in double-blind scientific testing that their extraordinary claims are true. None have stepped up so far. Endret 5. oktober 2007 av cyclo Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Mornings Da har jeg fått meg en god natt`s søvn, og brukte en time til å surfe litt på nettet ang denne diskusjonen. Min konklusjon av dette blir da: Denne diskusjonen er en av 1000`vis rundt omkring, hvor folk er uenig og står steilt imot hverandre. Mye krangel og sure miner er resultatet...INGEN blir enig Tror det beste er å bare innse at alle har forskjellige preferanser, og har forskjellig hørsel og meninger rundt dette. cyclo: Ikke vær så sur da. Må jo tåle at jeg sier hva JEG mener, uten at du skal synes alt er spydig Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Hvorfor i all verden skulle de ikke godta en blindtest? Hvordan mener du dette skulle testes alternativt da? 9640879[/snapback] Hvofor skulle de det, det er jo en frivillig dusør og da bestemmer de jo reglene selv! Vis meg reglene de har satt du istedefor at vi diskuterer det her for det kommer vi ingen vei med... 9640897[/snapback] Ehh, de ville bruke blind testing fordi det er nettopp den beste måten å bevise at noen evt. kan høre forskjell. Skal ikke mye kunnskap til for å tenke seg til at dette er beste måten å bevise det på. Men som sagt , hva er din alternative måte å teste om noen kan høre forskjell på kabler?? Og som Cyclo postet så er det nettopp blindtest de også krever. Så får vi endelig se da, om dette kabelpratet er bare skrøner eller om det faktisk er noen som kan stille seg bak ordene sine her. Om du selv påstår at du kan høre forskjell så må du jo være kjempeglad for å få en million dollar! Dette er jo gratis penger! Meld deg på! Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 cyclo: Ikke vær så sur da. Må jo tåle at jeg sier hva JEG mener, uten at du skal synes alt er spydig 9641138[/snapback] Jeg har ingen problemer med at noen er uenige med meg. Det jeg synes er spydig er følgende: Vask ørene dine eller få høreapparat, så klarer du sikkert å høre forskjellen du også. Tror du ikke på det du hører? Tror innlegget ditt her sier det meste....om deg At du ikke tror på det du selv hører, er jo en dramatisk konklusjon mens du er i leiren for papirgutta, som må ha det stemplet og underskrevet av X antal hvitfrakker, for å tro på hva du hører. etc. Som jeg har sagt haugevis med ganger: Jeg har ingen problemer med at du påstår at du kan høre forskjell på kabler. Jeg har ingen problemer med å se at du til og med kan ha rett. Det jeg derimot har problemer med er at du kaller dine egne opplevelser for fakta, og avviser alle andres meninger som feil, fordi de ikke stemmer med dine fakta. Jeg har ingen problemer med at folk legger frem sine subjektive opplevelser, men å hevde at de er fakta, fordi "sånn er det bare", det har jeg store problemer med. Alt jeg vil fram til er at det finnes mange audiofile som ikke klarer å se forskjell på subjektive opplevelser og fakta. Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Ok. Ber om unnskyldning for at jeg var for "frampå" og bastant i mine innlegg i går. Håper at det er ok for deg ? Du skjønner sikkert at man kan bli veldig provosert av at du påstår det jeg/andre hører, er innbilning, placebo, synsing osv. Så er du jo ganske påståelig du også.......men nå gidder jeg ikke mere. Endret 5. oktober 2007 av Rastafari475 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå