Gå til innhold

Er griller foran høyttalere nødvendig?

Anbefalte innlegg

Jaja, da var det denne evige kabeldiskusjonen da..

Du er ganske påståelig, og det hadde virkelig digget meg om du tok feil.

Så du mener at det er null forskjell på en ekstremt heftig høyttaler kabel, og en mindre heftig en? Det er altså ikke forskjell i det heletatt?

9632097[/snapback]

Nei. Det er ikke det jeg hevder. På langt nær. Jeg bare påpeker at man fremlegger det som fakta at man kan høre forskjell på en dyr kabel og en billig kabel, uten et fnugg av bevis.

Jeg har ikke noen problemer med å se at enkelte mennesker kanskje kan høre forskjellen på enkelte kabler. Men å fremlegge det som fakta, blir feil.

Forskjellen på en dyr optisk kabel og en billig, er omtrent lik null. Er mange ekstreme som tror at det er forskjell, men dette blit for drøyt, da reglene endres når det er digitalt.

Det er dog noe som kan spille inn her også, og det er mange som hevder at kjappheten i kabelen har mye å si. Nå er jo ikke teori det samme som praksis heller..

9632097[/snapback]

Det er latterlig. "Kjappheten i kabelen". Det var nettopp slike ting jeg pratet om. En optisk kabel er lys som beveger seg gjennom plast eller glass. Lysets hastighet er konstant.

Gratulerer, du vet at lyd også kan bevege seg gjennom andre ting enn luft. Likevel så endrer ikke det sannheten at en høyttalergrill plasseres mellom lydkilden og de som hører på og det vil påvirke lyden.

a) Leste du hva jeg skrev i førsteposten min i det hele tatt? Jeg spurte om ikke de akustiske egenskapene til rommet ville spille en mye større rolle enn en grill foran høytaleren

b) Det avhenger nødvendigvis av at grillen som plasseres mellom lydkilden og de som hører på leder lyd på en annen måte enn luft.

Kan du linke til den konkurransen? Ikke noe problem å påvise med rett utstyr f. eks. ett occilloskop (eller hvordan det skrives) i kombinasjon med en forsterker, høyttalere og to sett kabler.

dessverre husker jeg ikke hvor jeg så dette. Men det var samme fyr som har utlyst en del konkuranser ang. å påvise paranormale hendelser (ingen har vunnet de heller)

Da skjønner du ikke hvordan forskning fungerer. Man kan ikke bevise at det er hørbar forskjell mellom ulike kabler ved hjelp av et ociloskop. Da må det blindtester, og andre vitenskapelige metoder til.

Og til slutt, ja.... det er mange rare påstander blant audiofile men man må skille blant de som virkelig er det og de som tror de er det. Når det gjelder kvalitet på analoge kabler er det ingen tvil om at det er kvalitetsforskjeller. Om man bruker en dyr eller billig digitalkabel har det ingenting å si da dette er bare en bitstrøm, du vil heller ikke merke forskjell på en digitalutgang på en CD-spiller til 3000 kr eller 30 000 kr.

9632085[/snapback]

Utsagnet "Når det gjelder kvalitet på analoge kabler er det ingen tvil om at det er kvalitetsforskjeller." sier jo ingenting. Selvsagt er det forskjell i kvalitet på kabler. Spørsmålet er om det er hørbar forskjell. Jeg sier ikke at det ikke er en hørbar forskjell, men at å fremlegge det som fakta blir litt drøyt når man ikke engang har klart å påvise det vitenskapelig.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AnaXyd: Takk :)

Og jeg quoter fra artikkelen:

Redaktør i bladet Lyd & Bilde, Lasse Svendsen, holder en knapp på at det er mulig å høre forskjellen.

- I en blindtest med to andre kabler jeg kjenner til tror jeg at jeg skulle greie å høre forskjellen, sier Svendsen til VG Nett

En vis man dette. Dette er noe helt annet enn "selvsagt er det forskjell".

Lenke til kommentar

Hehe. Jeg siktet ikke til deg nei :) AnaXyd. Siktet ikke på noen egentlig. Men det var det jeg ville fram til med første posten min. At mange audiofile har en "selvsagt er det forskjell" holdning, og kaller ting som egentlig er teorier for fakta.

Lenke til kommentar
Kan bli vanskelig å høre forskjell på 2 gode kabler ja, det skal jeg innrømme men ikke en god og en dårlig  :hmm:

9632301[/snapback]

Nettopp slike holdinger var det jeg pratet om. Inntill man faktisk består en blindtest er ikke dette fakta men teori. Placebo effekten kan f. eks. være svært gyldig her.

Lenke til kommentar
Kan bli vanskelig å høre forskjell på 2 gode kabler ja, det skal jeg innrømme men ikke en god og en dårlig  :hmm:

9632301[/snapback]

Nettopp slike holdinger var det jeg pratet om. Inntill man faktisk består en blindtest er ikke dette fakta men teori. Placebo effekten kan f. eks. være svært gyldig her.

9632339[/snapback]

Nå var det vel mellom grisedyre og billige kable du mente, er resten av anlegget matchet de grisedyre kablene så hører man klart forskjell på disse og billige kabler.

Prøv å kjøre JBL høyttaelere til 450 000 kr på 4 mm2 kabel fra biltema så vil du høre det i forskjell fra mye dyrere kabler likevel om tverrsnittet er bra nok.

Ta f. eks. grisedyre vs billige kabler. Audiofile hevder at det er "fakta" at disse gir et bedre lydbilde. Likevell er det ingen som har klart å bevise dette vitenskapelig.

9631227[/snapback]

Lenke til kommentar
Hmm....interessant artikkel, men ifølge cycklo kan jeg bare kjøpe standard lampett-ledning, og da slipper jeg masse arbeid og sparer penger samtidig :!:

9633321[/snapback]

Det har aldri jeg sagt. Det er pisspreik fra din side. Enten har du ikke lest postene min, eller prøver du bare å sverte det jeg har sagt fordi jeg traff et ømt punkt hos deg.

Jeg har aldri hevdet at det ikke er forskjell på kabler. Det jeg sa var at det fremlegges som fakta at det er hørbar forskjell på billige og dyre kabler, selv om dette ikke er påvist på en vitenskapelig metode.

Hadde du lest postene mine, hadde du sett at jeg bl. a. skrev at jeg ikke har noen problemer med å tro at det finnes mulighet for at noen kan høre forskjell på dyre og billige kabler, men at det ikke er påvist at dette stemmer.

Lenke til kommentar
Prøv å kjøre JBL høyttaelere til 450 000 kr på 4 mm2 kabel fra biltema så vil du høre det i forskjell fra mye dyrere kabler likevel om tverrsnittet er bra nok.

9632391[/snapback]

Igjen. Du prøver å fremlegge noe som fakta, fordi du selv mener at du har opplevd noe. Jeg sier ikke at det ikke er sant, men jeg sier at hverken du, eller noen andre her inne har faktisk klart å fremlegge noe som gjør dette til noe annet enn teorier.

Lenke til kommentar

Pisspreik meg både her og der :roll:

Enkelte ting KAN man ikke bevise vitenskapelig, det bare ER sånn.

Vask ørene dine eller få høreapparat, så klarer du sikkert å høre forskjellen du også. :thumbup:

Hva trenger du som bevis da, hvis du hører det selv?

Tror du ikke på det du hører?

Endret av Rastafari475
Lenke til kommentar

Han vil ha et skriftlig bevis som er både riktig i praksis.

Altså ingen teorier, men fast bevis(som målinger av skikkelige apparater)

Dette er dessverre vanskelig å få til, eller så hadde det vært en som hadde vunnet de millionene allerede..

Lenke til kommentar
Pisspreik meg både her og der :roll:

Enkelte ting KAN man ikke bevise vitenskapelig, det bare ER sånn.

Vask ørene dine eller få høreapparat, så klarer du sikkert å høre forskjellen du også. :thumbup:

Hva trenger du som bevis da, hvis du hører det selv?

Tror du ikke på det du hører?

9635658[/snapback]

Den argumentasjonen har omtrent samme vekt som argumentasjonen Johavas vitner på døra har. Faktisk holder jeg en knapp på Johavas vitner.

Bare fordi du tror at det er slik, så må alle være enig med deg?

At du ikke har noe bedre å komme med enn at jeg må vaske ørene eller få høreapparat viser nettopp hvor lite du har å bidra med i en slik debatt.

Nevn en eneste ting som man ikke kan bevise vitenskapelig, men som er 100% sikkert?

AnaXyd: Det burde (dersom det faktisk er slik) ikke være noe problem å bevise dette vitenskapelig ved hjelp av blindtester.

Lenke til kommentar
Igjen. Du prøver å fremlegge noe som fakta, fordi du selv mener at du har opplevd noe. Jeg sier ikke at det ikke er sant, men jeg sier at hverken du, eller noen andre her inne har faktisk klart å fremlegge noe som gjør dette til noe annet enn teorier.

9635575[/snapback]

Det er vel ikke gravitasjonskraften heller.... men etter det du sier (hvis jeg drar den langt) er det ikke vits i å legge mye penger i lyd i det hele tatt fordi ingen kan bevise at ett anlegg til 50 000 kr spiller bedre enn ett anlegg til 5000,- men det er likevel ett fakta akkurat som at man hører forskjell på dårlige og gode kabler i ett godt anlegg. Legger det frem som fakta fordi at det er fakta, enkelt å greit.

Som sagt, har jeg kjøpt meg nye høyttalere og skal investere i noen gode kabler. Når anlegget er spilt inn kan du godt komme på besøk så kan du høre forskjellen selv eller jeg kan gjerne ta en blindtest. Legger gjerne noe i ett veddemål også for en forskjell er det, den høres og ofte høres den godt!

Lenke til kommentar

9635575[/snapback]

Det er vel ikke gravitasjonskraften heller.... men etter det du sier (hvis jeg drar den langt) er det ikke vits i å legge mye penger i lyd i det hele tatt fordi ingen kan bevise at ett anlegg til 50 000 kr spiller bedre enn ett anlegg til 5000,- men det er likevel ett fakta akkurat som at man hører forskjell på dårlige og gode kabler i ett godt anlegg. Legger det frem som fakta fordi at det er fakta, enkelt å greit.

Som sagt, har jeg kjøpt meg nye høyttalere og skal investere i noen gode kabler. Når anlegget er spilt inn kan du godt komme på besøk så kan du høre forskjellen selv eller jeg kan gjerne ta en blindtest. Legger gjerne noe i ett veddemål også for en forskjell er det, den høres og ofte høres den godt!

9636185[/snapback]

For å dra inn det utrolige: Kabler må også innspilles! :cool:

Lenke til kommentar
For å dra inn det utrolige: Kabler må også innspilles!  :cool:

9636219[/snapback]

Hehe, vet det men tror ikke det gjelder "billige" kabler. Tror Nordost har en egen maskin som simulerer innspilling og spiller da inn kablene før du kjøper de men så klart, det koster selvsagt ekstra :thumbup:

Lenke til kommentar

Den argumentasjonen har omtrent samme vekt som argumentasjonen Johavas vitner på døra har. Faktisk holder jeg en knapp på Johavas vitner.

Bare fordi du tror at det er slik, så må alle være enig med deg?

At du ikke har noe bedre å komme med enn at jeg må vaske ørene eller få høreapparat viser nettopp hvor lite du har å bidra med i en slik debatt.

Nevn en eneste ting som man ikke kan bevise vitenskapelig, men som er 100% sikkert?

AnaXyd: Det burde (dersom det faktisk er slik) ikke være noe problem å bevise dette vitenskapelig ved hjelp av blindtester.

9636172[/snapback]

DU snakker om argumentasjon?

Tror innlegget ditt her sier det meste....om deg :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...