apwr Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg to fronthøyttalere, og lurer i den sammenheng på hvilken funksjon grillene foran høyttalerene har. Skal de bare dekke elementene pga. det estetiske, elr hindrer de støv i å legge seg direkte på elementene? Kan jeg bare fjerne grillene uten å gå på en stor smell? Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Den fungerer ikke noe mindre bra uten grillen. Tror ikke du merker noe forskjell med den av. Er vel for å dekke elementet og beskytte det mot diverse skader osv.. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Ved å ta den av slipper man vel noen frekvenser lettere igjennom. Så det skal låte bedre, men tror ikke der er noe man merker. Jeg har ikke grillene på mine høyttalere Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Rent lydmessig har det nok lite å si, er mest for syns skyld og for å beskytte elementene, som nevnt over. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Man slipper jo også å måtte tørke støv av elementer, og kanskje at det kommer mye støv inn i bassrefleksporter og slikt. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Ved å ta den av slipper man vel noen frekvenser lettere igjennom.Så det skal låte bedre, men tror ikke der er noe man merker. Jeg har ikke grillene på mine høyttalere 9612246[/snapback] Hvilke frekvenser er dette? Vis gjerne til tester. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Slike frekvenser som kommer fra diskant. Jeg merker det på mine, at uten grill blir diskanten mer "rett på" og mer slitsom. Grillen har vel mest en estetisk effekt. Nemlig for at det skal se pent ut. Blir for litt rotete og uryddig for noen mennesker uten grill. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Slike frekvenser som kommer fra diskant. Jeg merker det på mine, at uten grill blir diskanten mer "rett på" og mer slitsom. Grillen har vel mest en estetisk effekt. Nemlig for at det skal se pent ut. Blir for litt rotete og uryddig for noen mennesker uten grill. 9615637[/snapback] Det der har jeg vanskelig for å kjøpe. Har du testmateriale som underbygger det at diskanten blir mer "rett på" uten grill? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 En godt designet grill gjør ingenting med lyden, og på en god høyttaler trenger den ikke gjøre det heller. Det er klart at noen griller sikkert kan være designet for å spre diskanten på en eller annen måte, eller ha en annen funksjon. Grillens formål er vel i bunn og grunn, (slik jeg ser det), å beskytte høyttalerelementene mot ytre skader, som for eksempel små, trykkende barnefingre, dyr eller uhell som skulle oppstå. Den hindrer også at ting blir sugd eller stappet inn i eventuelle bassrefleksporter, samt at grillen har en estetisk funskjon. Mange liker høyttalerne sine best med grillen på. Det gir en mer anonym utstråling enn med synlige elementer. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Hehe Tumbleweed har vansklig for å stole på folk på forumet her. Men kan skrive av testen til Fidelity av B&W 705, der nevner de noe om det. Skal se om jeg finner bladet når jeg kommer hjem fra jobb. Det er som AnaXyd sier, det er høyefrekvenser. Sier jo egentlig seg selv da, at grillen "sperrer" for noen frekvenser. Endret 2. oktober 2007 av GnoMiz Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Blir omtrent det samme som dopapirtrikset. Har du en diskant som er litt skarp av seg, er det mulig å rive av et stykke dopapir, og legge dette foran diskanten. Dette skal dempe skarpheten i diskanten litt, og gjøre det mer behagelig. Men noen griller er sikkert akustisk gjennomsiktige og(påvirker ikke lyden i noen grad) Tumbleweed: Eneste testmaterialet jeg har er mitt eget anlegg, hvor jeg merker at det har en viss effekt på diskaten å ha på grill. Endret 2. oktober 2007 av AnaXyd Lenke til kommentar
Xcrtry Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Grillen er vel til å dekke til elementene for skader/støv også er den til pynt. Men det er jo ikke nødvendig. Endret 2. oktober 2007 av Drunka Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Grillen er kun montert for å beskytte elementene for ytre påvirkning som barnehender, katter, knøvlete folk, og under transport. I tillegg er det jo noen som liker å sperre inne lyden, og de beholder som regel dekslene på, og plasserer Ht inni hjørner og bak stoler og slikt. Støv kommer uansett på membranene, men det tar litt lengre tid da. Endret 2. oktober 2007 av Rastafari475 Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Det der har jeg vanskelig for å kjøpe. Har du testmateriale som underbygger det at diskanten blir mer "rett på" uten grill? 9615883[/snapback] Virker på meg som om du ikke stoler på medlemmene her og kommentaren din virker for meg litt frekk. Og hva er egentlig testmateriale, det er jo folk som tester det også akkurat som personer her på forumet. En ting er ihvertfall sikkert, lyd er luft i bevegelse og dekker du for luften vil det GARANTERT påvirke lyden på en eller annen måte. Om det merkes kan variere fra person til person og høyttaler til høyttaler.... Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Har man grill forran portene? Kommer det støv inn der, spiller man ikke høyt nok. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Det der har jeg vanskelig for å kjøpe. Har du testmateriale som underbygger det at diskanten blir mer "rett på" uten grill? 9615883[/snapback] Virker på meg som om du ikke stoler på medlemmene her og kommentaren din virker for meg litt frekk. Og hva er egentlig testmateriale, det er jo folk som tester det også akkurat som personer her på forumet. En ting er ihvertfall sikkert, lyd er luft i bevegelse og dekker du for luften vil det GARANTERT påvirke lyden på en eller annen måte. Om det merkes kan variere fra person til person og høyttaler til høyttaler.... 9623216[/snapback] Mannen bare stiller seg kritisk til udokumenterte påstander, noe som bare er sunt om man virkelig er ute etter ekte fakta. Når det nevnes testing etterlyser Tumbleweed mest sannsynlig en grundig og mest mulig objektiv studie av dette (f.eks blindtesting med et stort antall deltakere), noe som hadde vært interessant å sett resultatet av. Når enkeltpersoner på et forum gjør slike tester selv uten mye refleksjon over metodikk kan testen fort farges av subjektivitet, og vil da ikke lengre være mye ekte fakta. Stemmer at lyd er luft i bevegelse, da som trykkforskjeller. Men siden det er svingninger i trykkforskjeller, og ikke en fluksjon/forflyttelse av luft (sett over et lengre tidsrom), så er jeg usikker på om grillene har noe signifikant innvirkning på lyden uten at jeg vil påstå jeg er kvalifisert til å gjøre noen gode gjetninger her. ATWindsor har en del peil på akustikk, så vi kan jo spørre han hva han tror og mener om dette. Endret 2. oktober 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Å gjøre en test er relativt enkelt. 1) Først sørger man for å ha et oppegående anlegg. 2) Deretter går man til Doktor Lydhør og graver dritten ut av øregangene. 3)Så setter man seg foran høyttaleren og beveger "grillen" fram og tilbake foran mellomtone/diskant, og gremmes over hva man har gått glipp av opp gjennom årene Hører du ikke forskjell har du: 1) Dritt i øra. 2) Dårlig anlegg/HT. (Velg det som passer) Endret 3. oktober 2007 av Rastafari475 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Anbefaler å spørre om dette spm på vår alles avforum.no. Litt flere folk med riktig kompetanse der, som sikkert har en konklusjon på dette. Personlig mener jeg at det blir forskjell. Men en utrolig liten forskjell, så det er ikke snakk om et helt vanvittig lydbilde som dukker opp ved å slenge på grillen på en satelitthøyttaler fra et gammelt pc-sett. Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Mannen bare stiller seg kritisk til udokumenterte påstander, noe som bare er sunt om man virkelig er ute etter ekte fakta. 9623323[/snapback] Forståelig for ett slikt synspunkt og at debattantene er interessert i å lese tester men kommentaren "Det der har jeg vanskelig for å kjøpe" som er direkte svar til en erfaring fra en annen debattant er ihvertfall frekt eller uhøflig i verden jeg bor. Om man søker mer informasjon om dette kan man ordlegge seg på en helt annen måte Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Mannen bare stiller seg kritisk til udokumenterte påstander, noe som bare er sunt om man virkelig er ute etter ekte fakta. 9623323[/snapback] Forståelig for ett slikt synspunkt og at debattantene er interessert i å lese tester men kommentaren "Det der har jeg vanskelig for å kjøpe" som er direkte svar til en erfaring fra en annen debattant er ihvertfall frekt eller uhøflig i verden jeg bor. Om man søker mer informasjon om dette kan man ordlegge seg på en helt annen måte 9629799[/snapback] Off topic: Jaja... Nå var det vel ikke du som forsøkte å selge meg noe jeg ikke ville kjøpe vel? Kan forøvrig ikke se at kommentaren min er spesielt egnet til å sette sinnene i kok.... Du kan jo rapportere det om du mener det var spesielt frekt og uhøflig. On topic: Jeg slår meg til ro med de svarene som har kommet, og konkluderer med at det hele handler om den subjektive opplevelsen av lyd, og diverse måter å "lure" seg selv på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå