BrokenTomato Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Hei! Før helgen så har en merkelig lyd kommet på bilen min. Ved nedbremsing, så "skraper" det. Det skjer kun ved nedbremsing. Lyden begynner ganske svakt, og desto saktere det går desto kraftigere blir lyden. Har prøvd og bremse brått og løst, men dette har ikke noe å si. Jeg er usikker på hva det kan være, og lurer på om jeg igjen må ha bilen på verksted. Det virker ikke som kvaliteten på bremsingen har endret seg, da den bremser like bra som tidligere. Takker for alle gode råd. Mvh Jørgen Lenke til kommentar
Vice Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Eneste "skraping" jeg kan tenke på er dersom noen av bremseklossene er slitt fullstendig ned, helt til metallet. Om dette er tilfellet må du trolig skifte både klosser og bremseskive, noe som innebærer en ikke helt uvesentlig utgift. Endret 1. oktober 2007 av Vice Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 Skal det gå ann da bilen ble EU godkjent i juni? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Jo, det høres i såfall rart ut... Det du kan gjøre selv først er jo å ta en liten kikk på bremseklossene på alle hjul. Om du ser at det ennå er igjen bremsebelegg er hvertfall den saken grei. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 Hvordan gjøres dette? (Er litt grønn på bil) Skal jeg heve bilen og se innunder? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Det kommer litt an på hva slags hjul/felg du har. Er du heldig kan du se klossene uten å måtte ta av hjulet, men hvis ikke så må du fjerne hjulet. Om du så ser på selve bremsemekanismen skal du kunne se bremeseklossene som ligger på hver sin side av bremseskiven. Disse klossene skal ha et svart belegg/lag som ligger mot skiven. Om dette belegget er helt borte er det fare på ferde. Du kan også se på selve bremseksiven. Om den har dype furer & spor er det også noe galt på ferde. Om du har trommelbremser istdet for skivebremser kan jeg dessverre ikke hjelpe da jeg ikke har noen erfaring med dette.. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Sjekk om du har fått en stein eller annet skrot mellom bremsekive og klosser. Har skjedd meg også ett par ganger. Prøv å kjør litt frem å tilbake eller evt. pirk det bort med ett skrujern... Hvis du har skiver da.... ? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Skal det gå ann da bilen ble EU godkjent i juni? 9610001[/snapback] Ja, EU-kontroll er ikke en tilstandsrapport. Enten er bremsene bra nok den dagen eller ikke. Om de ikke holder mer enn en mnd etter kontrollen har ikke noe og si for godkjenningen. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Jeg tenkte mer i de baner at når bremsene går igjennom EU kontrollen, så kan ikke bremseklossene f.eks. ha vært så slitt at de noen måneder etterpå plutselig er helt bar. (Jeg har sikkert feil:) Skal sjekke om det er noe skrot der. Er skiver foran og trommel bak ifølge mekonomen sine "tilbydde" deler. Skal prøve med en skrutrekker og se om jeg kommer til. Takk for tipset. Endret 1. oktober 2007 av jgrondal Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Det kan de, Eu er enten godkjent eller ikke godkjent. Om klossene er gode nok så blir bilen godkjent. Den forteller ingenting om slitasjen, mange tror EU-godkjenningen er en slags tilstandsrapport men det er den ikke. Lenke til kommentar
Buxa Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Du vil jo også merke det på bremseeffekten om du har slitt klossene ned til metallet. Metall mot metall bremser en god del dårligere enn bremsebelegg mot metall. Det gjorde det i alle fall på min bil før jeg la meg på knærna å skifta skiver+klosser. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Det kan de, Eu er enten godkjent eller ikke godkjent. Om klossene er gode nok så blir bilen godkjent. Den forteller ingenting om slitasjen, mange tror EU-godkjenningen er en slags tilstandsrapport men det er den ikke. 9613961[/snapback] Så om klossene har igjen 1mm så går den igjennom? Får man ikke f.eks. 1'er feil om de er veldig slitte? Hvis det er sånn som du sier, hvorfor i det hele tatt sjekker de dem, da de enten er slitte sånn at de ødelegger etc. bremseskive, eller så er det 1mm med lag eller mer, og er godkjent. (Nei, jeg tror ikke det er så firkantet.) Uansett, har fått sjekket nå, og på venstre side, så er bremseklossen helt slipt ned. Så det blir en tur på biltema for å kjøpe noen nye klosser. Deretter prøve disse en uke, og så se på nytt om jeg må bytte bremseskiva. Takk for hjelpen folkens EDIT: Leif. Endret 1. oktober 2007 av jgrondal Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Tror ikke tykkelsen blir sjekket, kan aldri huske at de ser etter noe annet enn lekkasje, bremseskivenes tilstand og bremsevirkning. Det er bilens serviceprogram som skal fange opp slitte bremser, følger man ikke det så må man selv gjøre den jobben. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 Ikke noe problem det altså. Skal ikke på service igjen før om 4000 Km. Uansett takk for hjelpen Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 kjørte en xm, der det skrapet når jeg bremset! Kjørte ikke mye før bremseklossen falt ut! Skift klosser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå