Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skrapelyd ved nedbremsing - Citroen XSara STV '00


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Før helgen så har en merkelig lyd kommet på bilen min. Ved nedbremsing, så "skraper" det. Det skjer kun ved nedbremsing. Lyden begynner ganske svakt, og desto saktere det går desto kraftigere blir lyden.

 

Har prøvd og bremse brått og løst, men dette har ikke noe å si. Jeg er usikker på hva det kan være, og lurer på om jeg igjen må ha bilen på verksted. Det virker ikke som kvaliteten på bremsingen har endret seg, da den bremser like bra som tidligere.

 

Takker for alle gode råd.

 

Mvh

Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste "skraping" jeg kan tenke på er dersom noen av bremseklossene er slitt fullstendig ned, helt til metallet. Om dette er tilfellet må du trolig skifte både klosser og bremseskive, noe som innebærer en ikke helt uvesentlig utgift.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hva slags hjul/felg du har. Er du heldig kan du se klossene uten å måtte ta av hjulet, men hvis ikke så må du fjerne hjulet. Om du så ser på selve bremsemekanismen skal du kunne se bremeseklossene som ligger på hver sin side av bremseskiven. Disse klossene skal ha et svart belegg/lag som ligger mot skiven. Om dette belegget er helt borte er det fare på ferde. Du kan også se på selve bremseksiven. Om den har dype furer & spor er det også noe galt på ferde.

Om du har trommelbremser istdet for skivebremser kan jeg dessverre ikke hjelpe da jeg ikke har noen erfaring med dette..

Lenke til kommentar
Skal det gå ann da bilen ble EU godkjent i juni?

9610001[/snapback]

 

Ja, EU-kontroll er ikke en tilstandsrapport. Enten er bremsene bra nok den dagen eller ikke.

Om de ikke holder mer enn en mnd etter kontrollen har ikke noe og si for godkjenningen.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer i de baner at når bremsene går igjennom EU kontrollen, så kan ikke bremseklossene f.eks. ha vært så slitt at de noen måneder etterpå plutselig er helt bar. (Jeg har sikkert feil:)

 

Skal sjekke om det er noe skrot der. Er skiver foran og trommel bak ifølge mekonomen sine "tilbydde" deler. Skal prøve med en skrutrekker og se om jeg kommer til. Takk for tipset.

Endret av jgrondal
Lenke til kommentar

Du vil jo også merke det på bremseeffekten om du har slitt klossene ned til metallet. Metall mot metall bremser en god del dårligere enn bremsebelegg mot metall. Det gjorde det i alle fall på min bil før jeg la meg på knærna å skifta skiver+klosser.

Lenke til kommentar
Det kan de, Eu er enten godkjent eller ikke godkjent. Om klossene er gode nok så blir bilen godkjent. Den forteller ingenting om slitasjen, mange tror EU-godkjenningen er en slags tilstandsrapport men det er den ikke.

9613961[/snapback]

Så om klossene har igjen 1mm så går den igjennom? Får man ikke f.eks. 1'er feil om de er veldig slitte? Hvis det er sånn som du sier, hvorfor i det hele tatt sjekker de dem, da de enten er slitte sånn at de ødelegger etc. bremseskive, eller så er det 1mm med lag eller mer, og er godkjent. (Nei, jeg tror ikke det er så firkantet.)

 

Uansett, har fått sjekket nå, og på venstre side, så er bremseklossen helt slipt ned. Så det blir en tur på biltema for å kjøpe noen nye klosser. Deretter prøve disse en uke, og så se på nytt om jeg må bytte bremseskiva. Takk for hjelpen folkens :)

 

EDIT: Leif.

Endret av jgrondal
Lenke til kommentar

Tror ikke tykkelsen blir sjekket, kan aldri huske at de ser etter noe annet enn lekkasje, bremseskivenes tilstand og bremsevirkning.

Det er bilens serviceprogram som skal fange opp slitte bremser, følger man ikke det så må man selv gjøre den jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...