Gå til innhold

Barne- og familieminister vil forby GTA3

Anbefalte innlegg

Ser på VG-Nett at Barne- og familieminister Laila Davøy vil forby GTA3 etter å ha sett en reportasje på TvNorge. Siden norske politikere sjelden klarer å overraske meg skulle jeg ikke bli forbauset om hun får det til, selv uten å aldri ha prøvd spillet selv.

Den gode Laila sier videre: "Barne- og familieministeren mener en standard for aldersmerking på spill er en god begynnelse, men ser helst at de mest voldelige produktene holdes fullstendig unna butikkhyllene. "

Så nå vil hun gjerne sette ned moral-foten og bestemme hva som bra underholdning for deg og meg. Som om ikke vi er ansvarlige for våre egne handlinger og trenger enda en "storebror" til å ta vare på vårt eget beste, for det klarer vi ikke selv må du skjønne..

Jeg er ikke blind for at dette spillet kan virke støtende på små barn, og jeg tror den merkingen vi har idag fungerer bra. Bare noen dager siden la jeg merke til at en guttunge ble nektet å kjøpte GTA3 av Elkjøp, Steinkjer. Tror spillet er merket +18.

Selv har jeg ikke fått prøvd spillet, derfor vil jeg ikke uttale meg om det fortjener denne merkingen.

Hva mener dere om politikere som skal detaljstyre livene våre? Vil gjerne høre deres meninger..

Hilsen Karl Kristian Aurstad

Les den omtalte artikkelen her:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6032738

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde være helt opp til vært enkelt voksen menneske hva de vil gjøre med livet sitt, så lenge det ikke skader (du dreper noen..etc.etc) andre mennesker.

Vist ikke så er det jo det samme som å sitte i fengsel hvor din egen frihet er tatt fra deg, hva er da vitsen med å leve... Skal vi alle leve som slaver for den store regjering..?

Og forby spillet i butikk hyllene vil jo føre til at de som vill spille det spillet må få tak i det på ulovlig vis (Pirat kopi). Dermed er du tvunget til å bli kriminell for å ha muligheten for å spille et enkelt data spill.. Hvor du kan få utfylle dine kriminelle behov/lyster uten å bryte noen lover eller skade andre med mennesker...

[ Denne Melding var redigert av: RIP_Jack på 2002-01-04 02:21 ]

Lenke til kommentar

Man burde vel heller gå inn for skikkelige aldersgrenser på spill slik som på film, ikke forby visse spill.

For det som står på eskene er jo bare anbefalt av produsenten eller et uavhengig selskap som ikke har noe med norske lover og regler å gjøre.

Og hvis noen spill skulle forbys -- hvem skulle da bestemme dette og hvilke kriterier skulle settes?

Jeg synes det er irriterende at staten skal tre alle mulige nye regler og påfunn ned over hodene på oss akkurat som de vil.

Hvordan kan et statlig organ tillate seg å forby visse spill? Skal de kunne bestemme hva det norske folk tåler av voldsscener?

Dåvøy sier til ITavisen: "Spill som dette er ikke egnet verken for voksne eller barn".

Det blir hennes personlige mening. Det samme vil gjelde for hva Kulturdepartementet og Forbrukerombudet kommer frem til. Personlige meninger.

Jeg for eksempel, jeg mener at dette er et spill egnet for voksne personer i alderen fra 15~18 år og oppover. Dette er MIN personlige mening.

Men hva vet de - eller jeg - om hva naboen tåler? Tenk om han ikke ville hatt vondt av det? Kanskje ville det for ham vært en form for positiv avkobling? Kanskje er det til og med usannsynlig at han ville fått mareritt og/eller gått ut på gata og drept folk som følge av hva han så i GTA3 og tilsvarende spill.

Og dessuten-- Dåvøys uttalelser baserer seg på videoklipp fra spillet i forbindelse med et nyhetsinnslag på TV Norge. Dette nyhetsinnslaget tok mest sannsynlig opp forbudet mot GTA3 i Australia, og uansett hva det tok opp, ble det mest sannsynlig vist "utvalgte" klipp...

Jeg tenker da på en stor konsentrasjon blod og biltyverier. De tok seg nok ikke tid til å vise andre ikke-voldelige oppdrag.

Greit, jeg skal innrømme at GTA3 i bunn og grunn dreier seg om vold og vill kjøring, men å spille spillet gir et annet inntrykk enn et 30 sekunders videoklipp.

Hun ville da kanskje innse at det også blant annet dreier seg om utforskelsen av en pulserende storby, fartsfølelsen man får i det man suser nedover motorveien og bygatene i rushtrafikken med gatene fulle (av biler), tåken tett om seg og med den brølende flytrafikken langt der oppe, et gigantisk utvalg av biler, å få muligheten til å prøve å leve et liv på den andre siden av loven - et liv de fleste av oss ikke vil tre inn i i virkeligheten, samme om de har spilt GTA3 eller ikke! Og sist men ikke minst - svært pen og forseggjort grafikk.

Jeg synes som sagt at hvis de skal gripe inn, bør det i verste fall dreie seg om skikkelig aldersmerking. Å forby visse spill blir å gå alt for langt!

Etter å ha sett saken på ITavisen og VG, sitter jeg nok en gang igjen med følelsen av at Norge på visse områder ikke er så ulikt Sovjetunionen.

Er det én ting som burdte forbys, så er det impulsive, forhastede konklusjoner fattet på manglende bakgrunnsinformasjon og research av politikere gammeldagse av natur.

Lenke til kommentar

Dette temaet kommer opp med ujevne mellomrom, når en uvitende politiker trenger en kampsak for å bli litt bedre kjent. Og for å få resten av den uvitende befolkningen med seg. Enten et kontroversielt og voldelig dataspill, eller en film, eller musikk, eller noe annet som kan forkvakle uskyldige barnesinn.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-04 02:21, mbst skrev:

Etter å ha sett saken på ITavisen og VG, sitter jeg nok en gang igjen med følelsen av at Norge på visse områder ikke er så ulikt Sovjetunionen.

Hehe.. må si meg enig her :smile: haha!! Dumt å forby spillet... Butikkene bør ta ansvar..!! Spillet passer ikke for små barn. Men for oss eldre så burde det være lovlig!!!

Dumbo

Lenke til kommentar

Så sier det litt om foreldrene som kjøper dette spillet til "små" barn, og ja, butikkeierene har jo egentlig et ganske så stort arbeid med å selge spillet til de som det er egentlig egnet for...altså den eldre garder (ikkje at æ e så gammel :smile: )

Men så e det fan ikkje så rart at ei så F*** stugg kjerring kan komme opp med et sånt idiotforskag...bare se bilde av ho på http://www.itavisen.no

Herregud...hadde æ møtt ho i mørket så hadde æ fan ta blid skremt

:smile:

[ Denne Melding var redigert av: B|Real på 2002-01-04 14:09 ]

Lenke til kommentar

Det spillet er helt rått da! Noen som ahr klart å hente pakkene som flyet slipper og stikke fra politiet?? Tips?

For å si noe om temaet, så skjønner jeg familieministeren siden spillet er ganske ekstremt voldelig, men det hjelper ikke mye å forby spillet. Folk vil få tak i det uansett, og hvis det forbys (noe jeg tviler på) så blir det bare mer fokus på spillet og desto mer spennende for små nysgjerrige småtasser å få tak i og prøve å spille dette spillet. Ingen vits å forbys ette min mening. Foreldre bør jo klare å ha litt oversikt over hva barna driver med.

Lenke til kommentar

Jeg så det innslaget på tvn, og da framstilte de spillet der meningen var å skade så mange siviliserte som mulig, og drepe ambulansemennene når de ankommer.

Blind vold var også et stikkord som ble brukt.

Tenk om Norge blir et land der alle elevene må ransakes før de går på skolen. At det er politi i hver eneste gate i Oslo og du kan bli satt på håndjern for at du bare gå der pga sikkerhetsmessige årsaker. At Norge blir som en av de mer "voldlige" statene i USA. Det er vel ingen som ønsker det.

Men jeg er enig i at de ikke kan kontrollere hva vi skal spille. Men det er ikke alle foreldrene som er så "inn" i spillverden. Jeg hadde blitt ganske sur hvis lillebroren min (på 12) hadde kommet hjem med det spillet der.

Det er greit med første persons skytespill der drepet 1000vis av mennesker fordi du er en agent eller ja. Men så spilte han Red Alert 2, og drepte alle sivile mennesker. Ja, da ble det litt galt liksom.

Så aldergrense på tvspill/dataspill må innføres, og foreldrene og butikkene bør absolutt være OBS på hva de lar barna spille. Helst bør disse spillene være "bak disken" så ikke barn tilfeldigvis får et øye og tenker "kult spill". Media bør absolutt gi fokus på dette for å gjøre foreldrene oppmerksomme.

Grafikken blir jo så bra at de nesten ser ut som ekte mennesker. Det er det med å være oppvoks rundt et så voldelig virtuell samfunn. Bare tenk på hvor mange "mord" man ser på tv / tv-spill for et barn fra 0 - 12 (16). Det kan neppe være bra.

btw. Hvorfor blir ikke de litt mer voldlige japanske tegnefilmer vist på norsk tv ? Verdenskjente serien Dragon Ball 1 (Z eller GT) er jo vist i de fleste landene i Europa (har sett det på spansk, tysk og fransk tv.)

[ Denne Melding var redigert av: unwill på 2002-01-04 14:35 ]

Lenke til kommentar

Er helt enig med deg MBST. Godt innlegg.. jeg støtter det du skriver der.. så slapp jeg å skrive det selv :wink: Hehehe. Noe som jeg blir litt forundret over er hvor engasjert jeg blir når det er snakk om regjeringa som vil FORBY enda en ting!! :mad:

Lenke til kommentar

Mercury: Tatt i betraktning alle de som har blitt fristet til å kjøpe PS2 utelukkende for å spille GTA3 før det kommer til PC... de har nok betalt en del, ja :smile:

Spillet bør selvsagt ikke forbys. Butikkfolk bør heller følge med hvem de selger til, og følge merkinga på spillene litt bedre. Når en guttunge på 12 kommer inn for å kjøpe GTA3 blir det litt vel mye... Men et forbud er rett og slett dumt.

Lenke til kommentar

NEMMEN MERCURY DA.. det er jo å lure oss ikke altfor smarte forbrukere til å handle enda mer samt øke markedsandelen til PS2, det ville Sony AAAAALDRI gjøre. Det er nok KUN fordi det er så vanskelig å få dette spillet til å funke på PC. (lol)

Format_C

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...