Gå til innhold

Nettverksansvarlig på lanparty (ca. 100stk).

Anbefalte innlegg

Over jul skal jeg være nettverksansvarlig for et relativt stort/lite lanparty med 100 deltagere, men jeg har liten erfaring med administrering av såpass store nettverk. Derfor har jeg tenkt å forbrede meg å lese meg fra og prøve meg fra i god tid.

Hva slags utstyr trenger jeg? Og hvordan bør jeg sette det opp? Servere/rutere, konfigurering osv. Jeg forventer ikke at dere skal fortelle meg alt, men om dere har noen fine linker med nyttig tekst på hadde jeg blitt glad :) Har begynt å lese boken "Moderne IP-nett" for å få en innføring.

Også om dere vet om noen ting jeg bør være observant på.

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stopp all P2P, det knuser nettverket fullstedig.

Vi hadde en del problemer med dårlige kabler og virus husker jeg. Bruk tiden før til å teste oppsettet ditt, slik at du vet at det fungerer.

9609448[/snapback]

Å stoppe all p2p tror jeg vil knuse hele partyet

Lenke til kommentar

p2p inninefor nettverket bør vel gå?

Bruk tid på å tegne opp slik at du VET hvor lange LAN kabler som trengs fra spots til switch. Helst lik lenge på alle spots ;)

Kartlegging av salen, deretter plassering av utstyr, deretter valg av utstyr?

EDIT: et veldig (u)behjelpelig 800'ende post :thumbup:

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar så langt.

Lurer fremdeles på hva jeg trenger av servere, og hvordan jeg setter det opp. Om noen kort kan forklare hva slags servere jeg vil trenge, og evt. linker til guider på hvordan jeg setter de opp hadde jeg blitt veldig glad.

Annen nyttig litteratur for å forstå mer av det grunnleggene trenger jeg vel egentlig også. Faren min har en bok som heter "Moderne IP-nett", har begynt å lese TCP/IP delen av denne :)

Lenke til kommentar

er kanskje litt overkill men jeg bruker PfSense til dhcp-server. Jeg bruker det på et lite lokalnett uten internett og det funker kjempebra. det eneste var at vista hadde litt provlemer og trodde den hadde internett via lokalnettet, men det fiksa jeg med å sette gatewayen til 0.0.0.0

Lenke til kommentar
er kanskje litt overkill men jeg bruker PfSense til dhcp-server. Jeg bruker det på et lite lokalnett uten internett og det funker kjempebra. det eneste var at vista hadde litt provlemer og trodde den hadde internett via lokalnettet, men det fiksa jeg med å sette gatewayen til 0.0.0.0

Kan du bruke det programmet som "ruter" ?

Lenke til kommentar

Ja, det er korrekt, to nettverkskort - en til en internettilkobling, en til lokal-nett.. Kan annbefale ClarkConnect for mindre LAN, brukt det uten noen problemer i det hele tatt. I tillegg følger det med innebygd DHCP-funksjon, noe som gjorde alt mye lettere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...