Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forskjell på cat.5 og cat.6?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cat6 har like mange ledere som cat5, du kan heller se på den som en mer "perfeksjonert" cat5 kabel. Les litt mer beskrevet her.

Skjermet/uskjermet (henholdsvis STP/UTP) er basically om kabelen har ekstra skydd mot elektromagnetisk påvirkning eller ikke. Hovedsaklig brukes det UTP om det ikke kreves STP, da denne er dyrere og stivere, ergo værre å legge. Litt mer om dette finner du her.

Om kabelen er krysset eller ikke, har bare med termineringen å gjøre. Det vil si hvilken rekkefølge lederne ligger i pluggene i hver ende av kabelen. Mellom en typisk router som man får fra internettleverandøren og PC-en din, bruker man en rett kabel da de som oftest har en switch innebygd. Kryssede kabler er på vei ut, da det meste utstyret enten er gigabit og dermed krysser automatisk (om det er gigabit i begge ender), støtter Auto-MDI/MDI-X (automatisk kryssing), eller det har switch innebygd som dagens routermodem man får fra internettleverandører. Krysset (crossover) kabel litt mer beskrevet her.

Snobjorn:

Cat5e er sertifisert til 1Gbps over 100m, mens cat6 er forventet å takle 10Gbps over 100m.

Endret av Superslask
Lenke til kommentar
CAT5E er sertifisert til 1Gbps over 100m, mens cat6 er forventet å takle 10Gbps over 100m

Etter hva jeg lært fra IKT-nettverksboka mi i fjor(2004 utgave), så er CAT5e (les:enhanced) støttet for 1Gbps innenfor 100m. Det samme har CAT6, men den skal være bedre egnet enn CAT5e. CAT5 derimot støtter opptil 100Mbps innenfor 100m.

Vet ikke om det finnes kobberledere (og ikke minst adaptere..) som støtter 10Gbps. Tror de fleste benytter seg jo av fiber i slike tilfeller.

CAT5E fungerer fint på hjemmenettverk, med mindre du har kollossale mengder med trafikk fra servere og lignende :) Personlig merker jeg ingen forskjell ved bruk av CAT5e og CAT6 på Gigabit-nettet mitt hjemme ved lasting til opptil 35% (350Mbps) mellom klient og server. Det er gjerne andre begrensinger som er avgjørende for dette. (HDD-lese/skrivefart, I/O-kontroller, kvalitet på switch, osv)

Edit: skriveleifer ++

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Jeg snakket med noen telematikkfolk på jobben da de la nytt nett her, de sa at Cat5e holder evig lenge til hjemmenettverk. De mente også at Gigabitytelse er noe man neppe får i praksis, det er utrolig skjørt for selv den minste påvirkning, de mente det ikke skal mye mer til en en litt for skarp bøy eller en klips slått i litt for hardt til at man mistet mye ytelse. Men jeg er ingen ekspert på dette...

Jeg har lagt Cat5e selv, strekket er kanskje 50 meter. Får ca 90Mbit ytelse, men det er med 100Mbit router/nettverkskort. Skal ha gigabitutstyr når jeg bytter, men 90 MBit det holder jo til alle praktiske formål med mindre man har veldig spesielle behov. Nettverkskabelen min ligger parallellt med 230V-anlegget mesteparten av strekket.

Lenke til kommentar

Cat6 bruker tykkere ledere enn cat5e. Cat6 tåler 200MHz mens 5e brukes inntil 100MHz. Årsaken til at man kan kjøre Gigabit over cat5e på 100MHz er at man bruker alle parene og kombinerer flere teknikker for å overføre signalet.

Cat5e og Gb er sårbar for avvik ved installasjon av kabel når man nærmer seg 100M og man bør derfor vurdere Cat6 ved slike lange lengder da den er mindre utsatt for feil (som nevnt over).

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Cat5e (Som i norge heiter cat.5) klarer 125MHz, menst cat.6 klarer 250MHz (i følge produsentane). Cat.5 og Cat.6 er identisk når det gjeld kva hastighet på ethernet ein kan køyre. Begge er maksimalt 1000-base-t. Fordelen med cat.6 er at den har større margin å gå på før ein får problem med å køyre gigabit på den, noko som kan være ein fordel på lange strekk. Om ein ønsker meir en 1Gbs så må ein over på cat.7 eller fiber. (OC3 MM eller betre)

Når det gjeld støy, dempning krysstale o.l. så er Cat.6 faktisk meir utsatt enn Cat.5e, sjølv om kabelen er meir motstandsdyktig, p.g.a. at marginane i standaren er mindre.

I privat/kontor og det meste av industrien så er uansett ikkje elektronisk støy eit stort problem, og i dei fleste tilfella ein kabel feiler under testing p.g.a. støy, så er årsaken at den har vorte skada under eller etter innstalasjon.

Lenke til kommentar

Mener at Cat 5e, Cat 6 og 7 kun takler 1000-base-t.

Skal man opp på 10Gb må man ha Cat6a eller 7a.

Cat 7 er også noe som kun er for spesielt interiserte. Var ute for en produsent som spesifiserte at de måtte ha Cat7 kabling fra en maskin og inn til et serverrom.

Men når maskinen annkom viste det seg at den ikke hadde cat7 tilkobling, og at den skulle kobles mot en switch uten cat7 tilkobling. :roll: Mye vits med cat7 da ja.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...