Gå til innhold

Redusere lysstyrke på Leds

Anbefalte innlegg

Jeg har noen leds koblet til et kontrollerkort som har mulighet for eksterne leds. Jeg vet ikke hvilken spenning kortet leverer til ledsene.

Kjøpte først noen 3mm med spec:

mA V mcd (mA)

30 3,8 400 (20)

disse lyste så og si ikke i det hele tatt.

Kjøpte også en 5mm for å teste

30 3,8 520 (20)

som lyste kjempebra. Men jeg har problemer med å forstå hvorfor den lyste så bra sammenlignet med den på 3 mm. Eneste forskjellen er en liten differanse i lysstyrke, men den er da svært liten?

Anyway, kjøpte så noen på Clas

20 3,0 1000

som lyste sterkt og bra. Problemet er at jeg gjerne skulle redusert lysstyrken. Behøver ikke lyse opp rommet, men skal bare indikere lys.

Kan noen fortelle meg hvilke motstander jeg kan prøve å kjøpe?

Takk for all hjelp.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du vite hvilken ut-spenning kontrollerkortet ditt gir til leds. Uten dette kan du ikke regne deg fram til riktig motstand.

La oss si den gir ut 5 volt. Av datablad ser du at LED skal ha 3.8 volt over seg for å lyse med nominell effekt.

Det betyr at du må ha 5 - 3.8 = 1.2 volt spenningsfall over en motstand, for å hindre at LED ikke brenner opp.

Du har nå spenningen over motstanden (1.2 volt) og du vet strømmen som går igjennom LED (30mA)

R = U/I gir 1,2/0,03= 40 ohm.

Hvis vi halverer strømmen, 15mA, så trenger du en motstand på 80 ohm..

du får prøve litt ut selv i praksis hvor sterkt du vil ha lyset. Prøv noen motstander på f.eks 40-400 ohm.... de selges jo i pakker på clas ohlson med flere hundre forsk. typer.

Husk at LED må få tilført rett polaritet for å lyse.

lykke til

Jeg har noen leds koblet til et kontrollerkort som har mulighet for eksterne leds. Jeg vet ikke hvilken spenning kortet leverer til ledsene.

Kjøpte først noen 3mm med spec:

mA V mcd (mA)

30 3,8  400 (20)

disse lyste så og si ikke i det hele tatt.

Kjøpte også en 5mm for å teste

30 3,8  520 (20)

som lyste kjempebra. Men jeg har problemer med å forstå hvorfor den lyste så bra sammenlignet med den på 3 mm. Eneste forskjellen er en liten differanse i lysstyrke, men den er da svært liten?

Anyway, kjøpte så noen på Clas

20  3,0  1000

som lyste sterkt og bra. Problemet er at jeg gjerne skulle redusert lysstyrken. Behøver ikke lyse opp rommet, men skal bare indikere lys.

Kan noen fortelle meg hvilke motstander jeg kan prøve å kjøpe?

Takk for all hjelp.

9609295[/snapback]

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg lurer på hvorfor de første 3mm jeg kjøpte så og si ikke lyste når den på 5mm lyste fint. De har jo mer eller mindre samme spec! Ikke at det er viktig nå, men må lære.

Forøvrig, det er 20 3,0 1000 ledene jeg skal bruke nå og dempe styrken på. Jeg vet ikke ut-spenningen og istedenfor å bruke masse tid på å låne voltmeter så prøver jeg meg frem med å kjøpe litt forskjellige motstander på Elfa.

Må jeg ta hensyn til effekt ved kjøpt av mostandene?

Edit: Jeg tipper den gir ut ca 3V siden det er ca vanlig for led og ser ut som lyse normalt ved direkte tilkobling.

Det betyr 3 - 3 = 0V spenningsfall over motstanden.

R = U/I gir 0/0,02= 0 ohm.

Hvis vi halverer strømmen, 15mA, så er motstand fortsatt 0 ohm..

Jeg er trøtt, men ser ikke helt hva jeg skal kjøpe..

Dersom utspenningen er 3,5:

0,5/0,02 = 25 ohm. Halvere strømmen; motstand på 50 ohm.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

utspenningen er garantert størren enn 3 volt på koret ditt, ellers så hadde ikke LEDene lyst (litt avhengig av LED-type ... ).

Regler for LEDs:

du SKAL alltid ha en motstand i serie

strømmen gjennom et LED skal styres; LEDet bestemmer spenningen selv.

hvis du ikke har en motstand i serie klarer du ikke å kontrollere strømmen gjennom LEDet og det vil gå i stykker (ofte med en gang, eller etter rimelig kort tid).

Hvis du ikke har voltmeter eller på annen måte klarer å finne ut hva spenningen ut er så begynn med en stor motstand (1 Kohm eller no) og jobb den nedover til du finner en som passer. Du bør også passe på effekten over motstanden, men for LEDs så går som regel 0,25W motstander bra ( P = R*I^2)

Lenke til kommentar
Enkelte LEDs selges med integrert formotstand beregnet på 12V. Kan være en årsak. Lite sannsynlig egentlig. Skulle ha stått på pakken i såfall.

9612354[/snapback]

Ja, såpass oppegående er jeg at det er ikke det jeg har her. :-)

Noen flere svar på hvorfor 5mm lyste, men ikke 3mm?

Lenke til kommentar

Si at kontrollerkortet ditt gir ut 3V.

Ved denne spenningen kan strømmen igjennom to forskjellige dioder variere med opptil 100% i ekstreme tilfeller, selv om de har samme farge og har samme oppgitte maksstrøm.

Dersom de også har forskjellig farge, kan det også gjøre at man oppfatter lyset som mye svakere. Det er også betydelig forskjell på en 5graders kapsel og en 45graders kapsel, feks.

Lenke til kommentar

Først nå etter dager med masse frem og tilbake med innlegg her, eposter til produsenten og kjøp av diverse motstander ser jeg at Elfa jo har Multimetre til tilnærmet kr 0! Jeg var bare sikker på at de kostet tusenlapper. Så har vært og kjøpt en svært enkel nå, så da blir det måling.

Resultat kommer.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Da har jeg målt flere gang spenningen som gis ut til Led. Den varierer hele tiden ettersom hvor intensitv HD jobber, men maks spenning jeg greier å måle er 3.2V

Ledene jeg skal bruke har spec; 20mA 3,0V.

Skulle de lyst med oppgitt lysstyrke skulle altså motstanden være:

3,2 - 3.0 = 0.2 volt spenningsfall over en motstanden

R = U/I gir 0,2/0,02= 10 ohm.

Kjøper jeg da en motstand på 20 ohm så halveres lysstyrken.

Stemmer det?

Edit; nei, det kan vel ikke stemme. Kjøpte noen motstander før jeg kjøpte Multimeter og prøvde med og uten den største jeg kjøpte, 680ohm 5% 1/4W og kan ikke si at lysstyrken var så forskjellig..

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Du sa nå nettopp at det var et kontroller kort HD, jeg antar da et der noen koblinger på dette kortet som er beregnet for led du jobber med?

det kan hendet at det alt er satt inn strømbegrensning her da, så selv om du måler spenningen ut her, kan vi ikke vite hvor stor strømbegrensningen er.

På den andre siden tviler jeg på at multimeteret ditt måler rett når du måler slik. Dette fordi at du nå måler på et signal som skrur seg av/på hele tiden (LEDet blinker vell til vanlig?). Det at perioden LEDet er av/på varierer gjør det ikke noe enklere (kommer ann på hvor bra multimeter du har).

Men siden det er et HD kort vil jeg tippe at signalet er 3,3 volt eller 5 volt, så spørs det om det er begrensning på strømmen fra før eller ikke.

Men siden du alt har prøvd med 680 ohm, og syntes det var for mye lys enda så er det bare å øke motstanden til du finner noe som passer. En halvering i strøm trenger ikke føre til en halvering i lysstyrke, og vi som mennesker trenger i alle fall ikke oppfatte det som det.

Lenke til kommentar
Du sa nå nettopp at det var et kontroller kort HD, jeg antar da et der noen koblinger på dette kortet som er beregnet for led du jobber med?

det kan hendet at det alt er satt inn strømbegrensning her da, så selv om du måler spenningen ut her, kan vi ikke vite hvor stor strømbegrensningen er.

På den andre siden tviler jeg på at multimeteret ditt måler rett når du måler slik. Dette fordi at du nå måler på et signal som skrur seg av/på hele tiden (LEDet blinker vell til vanlig?). Det at perioden LEDet er av/på varierer gjør det ikke noe enklere (kommer ann på hvor bra multimeter du har).

Men siden det er et HD kort vil jeg tippe at signalet er 3,3 volt eller 5 volt, så spørs det om det er begrensning på strømmen fra før eller ikke.

Men siden du alt har prøvd med 680 ohm, og syntes det var for mye lys enda så er det bare å øke motstanden til du finner noe som passer. En halvering i strøm trenger ikke føre til en halvering i lysstyrke, og vi som mennesker trenger i alle fall ikke oppfatte det som det.

9624618[/snapback]

Takk for svar!

Ja, det er lagt opp til tilkobling av eksterne leds på kortet.

Produsenten sier at det bare er å koble opp normale leds.. Vet at det er litt vidt begrep men jeg får ihvertfall ikke noe mere ordentlig svar fra de.

"You can add LED's to your unit. LED's do not have a specification. As long as you go with standard LED's, and not the larger size ones, you will be fine. Just make sure you have the ground, and power connected correctly."

Det er riktig av Leden ikke lyser konstant. Får jo håpe og tro at den ikke leverer 5V. Jeg får kjøpe noen flere motstander på Elfa.

Lenke til kommentar

Da sitter det nok en formotstand på kortet allerede, rart at de ikke kunne oppgi spec da?

Du skal uansett kunne finne ut hva den formotstanden er, istedetfor LED kan du koble inn forskjellig motstander på utgangen. Mål spenningen over motstandene og regn ut hva strømmen er så burde du få et greit bilde av hvordan LED-utgangen virker.

Lenke til kommentar
Er ikke sikker på om du er klar over dette, men hvis du har målt med LED tilkoblet så er det LED som bestemmer spenningen.

Hvis du kobler fra LED så tipper jeg du måler 5 Volt.

9625844[/snapback]

Spenningen er målt uten led tilkoblet.

Lenke til kommentar

Har nå endelig slått meg til ro med en motstand på 2,2 kohm.

Prøvde mange forskjellige frem til det høye tallet, var ikke stor forskjell oppover.

Rart jeg måtte så høyt opp, jeg trodde det skulle være stor sebar forskjell med 2 motstander med en differanse på f.eks. 100 ohm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...