Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med port forwarding

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har modem og ADSL fra Telenor, noe som i seg selv selvfølgelig byr på problemer(!!)

Det største problemet er imidlertid det faktum at en firewall eller lignende i modemet blokker en del mer enn hva som godt er...

Dette resulterer i at programmer som DC++, Azureus, Warcraft III, med fler ikke virker som de skal...

Jeg skulle hatt et program som kan bypasse porter i den firewallen...

Det må være et program som er enkelt å bruke, da jeg er totalt nybegynner når det kommer til nettverk, UDPer, TCPer, IPer osv.. Det må også funke 100%, være gratis og være ubegrenset tidsmessig (det er ikke SÅ farlig båndbreddemessig) og det må funke på x64 OS

Finnes det slike? :)

Harald

Endret av Hagr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke et program du trenger, men å konfigurere ruteren din riktig.

Litt bakgrunnsinformasjon her så du forstår problemet:

Ruteren din er ikke er rent modem Den har også en ruterdel som gjør at flere maskiner kan dele bredbåndet. Du har èn ekstern IP adresse mot internet, og ruteren lager flere interne adresser som deler denne.

Vanligvis om du laster ned en nettside for eksempel så er det inget problem. Maskin nummer 1 f.eks. sender ut signal til www.vg.no (eksempelvis) og VG sender sidne til din ekstern IP. den havner da i ruteren. Ruteren husker hvilken maskin som spurte etter sidne og sender den da til riktig maskin.

Men... hva om en maskin på utsiden kontakter din maskin uten at du har spurt om det på forhånd? Da blir problemet at signalet sendes til din ekstern IP, havner i ruteren og så.... så lurer rutern fælt på hvilken PC som skal ha informasjon tilsendt, for den har jo ingen informasjon om dette.

Dette er akkurat det problemet som oppstår med masse nedlastingsprogrammer osv. Det er altså ikke en firewall, men at ruteren bare ikke vet hvor informasjonen skal sendes (og dermed ikke sender den videre noesteds).

Løsningen er logisk sett enkel. Du setter for eksempel azureus på PC #2 til å bruke f.eks. port 30000, og så legger du inn en regel i ruteren som sier at all informasjon på port 30000 skal sendes til PC #2. Da funger azureus optimalt.

Du trenger altså inget program, men bare noen enkle instruksjoner om hvordan du åpner porter på akkurat den ruteren du bruker. Fortell oss hvilken ruter det er, så kan vi fortelle deg sansynligvis. Det ligger også en haug ferdigskrevne guider for nesten alle rutere på www.portforward.com

Dette kalles forresten NATing (Network Address Translation)

OBS OBS! Husk at dersom du bruker mer enn èn ruter (f.eks. også en trådløs ruter som står bak din ruter du fikk fra internettleverandøren), så må det legges inn instruksjoner i begge ruterene, slik at infromasjonen går fra ruter1 til ruter2 til PC. Med mer enn èn ruter i spill kan det dog fort bli vanskelig å holde oversikt for en nygebynner som skal legge inn slike regler. Alternativt kan du bare slå av ruterfunksjonaliteten i en av ruterene, så unngår du hele den problemstillingen.

Telenor har forresten passord på ruterene sine. Du vil trenge dette for å kunne konfigurere ruteren, så grav dem frem (eller ring support go spør evt.) for du vil trenge det.

Håper det forklarte bedre hva som egentlig er problemet ditt? :) Å forstå problemet er første steg mot å løse det.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :)

Nå ble jeg litt klokere ang. hvordan dette funker i praksis, men hadde det vært så lett, hadde jeg gjort det for lenge siden...

Jeg har koblet: Modem-router-2pcer,og en switch-min stasjonære og min laptop...

Jeg har forwardet de riktige portene i routeren... Etter en del prøving, feiling og eksprimentering kom jeg fram til at problemet ligger i modemet (koblet bla. PC-en rett i modemet uten sw. og router)

Jeg har et noe gammelt modem fra telenor med innebygd ukonfigurerbar brannmur(har jeg latt meg fortelle)

Etter litt lesning rundt på nett, mange løsrevne hårstrå og en god del colaflaske kasting har jeg nå laget en tråd her for å høre med ekspertene hva de mener om saken :)

Har du/dere noen forslag? :)

Lenke til kommentar

Ja, det er nok der problemet ligger, i at du har 2 rutere (eller evt. modem + ruter). hvis det er modem + ruter, så er situasjonen mye enklere og det skal holde å bare konfigurere den ène, men jeg stoler som regle ikke på nybegynnere på akkurat dette da de genereltl sett ikek ser forskjell på et rent modem og en modemruter.

Igjen, for å kunne fikse dette for deg så er det meget viktig at vi vet modellnavnet på både modem (ev.t modemruteren) samt ruteren som står bak. Switchen vil ikke ha noe å si i dette logisk sett, så vi kan se bort fra den.

Ved midnre det er noe skikkelig gammelt cisco utstyr, så skal det være enkelt nok. Portforwarding er på nyere rutere (dvs. ting laget i de siste 5-6-7 årene) en relativt enkel sak, bare du vet hva du faktisk driver med da selvfølgleig ;) Alt er vanskelig når du ikke kan det.

Hvis det skulle bli for vanskelig så kan jeg sikker hjelpe deg direkte en dag jeg har tid ved å ta remote kontroll av PC-en din via funksjonen i MSN f.eks. og se om det er mulig å gjøre derfra, men forklar oss først hvilket utstyr du har, så blir det forhåpentligvis ikke nødvendig. Situasjonen kan være enklere enn du tror... avhengig av utstyret som brukes.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg har allerede bedt telenor sende meg et nytt modem.. De skulle gjerne sende meg et nytt:) Til den nette sum av 480,- selvfølgelig :(

9609454[/snapback]

Som sagt, jeg tror neppe dette er nødvendig... det er veldig liten sansynlighet at du ikek kan stille inn utstyret du allerede har for å gjøre det du trenger, og en ny rute rvil heller ikke fungere uten korrekte instiller, så da er du evt. like langt.

Gi oss modellnavnene så kan vi fikse dette med all sansynlighet.

-Stigma

Lenke til kommentar
Oj :)

Tusen takk :)

Skal gå å finne ut hva modellene heter :)

9609473[/snapback]

ok. er våken en liten halvtime til, men så er det god natt for meg. skal sjekke for svar før jeg legger meg så tar vi dette videre senere. kan neppe svare i morgen, men skal la denne tråden stå åpen så jeg kan sjekke tilbake når jeg har en sjans.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ok, easy peasy det der. Hadde tatt meg 5min å fikse om jeg var forran PC-en din. Du trenger definitivt ikke en ny ruter, så vurder å kansellere den. Det eneste som HADDE forenklet situasjonen var om du hadde en ruter-og-trådløst i en boks, men dette kan man få til å fungere fint.

Dette er ikke modem + trådløsruter. Det er modemruter + trådløsruter. Altså har du den mer kompliserte situasjonen jeg beskrev over, og det er utvilsomt dette du har slete med å få til å fungere. Å NATe en port kan være vanskelig nok for seg selv for en nybegynner, men NAT-til-NAT kan fort bli uoverkommelig når du ikek har erfaring med det (selv om det ikek er så komplisert når du har gjort slikt før).

vi må NATe speedtouchen inn på trådløsen, og så trådløsen til din PC.

Om jeg husker rett har speedtouchen 510i'en en funsjon for å bare videreføre autoamtisk ALL trafikk (alle porter) direkte videre til en enhet (kalles DMZ, dog ikke alle rutere kaller det dette i grensesnittet), så vi kan bruke det til å forenkle prosessen slik at det i grunn bare er airlinken vi må konfigurere detaljene på.

Speedtouchen kan jeg forklare hva du skal gjøre på, men airlinken husker jeg ikek menyen for i hodet (men ser jeg det så kan jeg ta det enkelt).

Du kan enten poste en haug med screenshots av menyen i airlinken, eller jeg kan ta det over remote kontroll på ...hmmm... tirsdag kveld f.eks.? Ellers kan du kanskje få detaljhjelp på airlink forklaringen av noen annen her.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...