Gå til innhold

Variasjon i Vista opplevelsesindeks

Anbefalte innlegg

Opplever en noe snodig variasjon i Vista opplevelsesindeks som jeg håper ikke har med hardwarefeil å gjøre, men jeg er litt skeptisk.. :(

Min score var som følger:

Prosessor: 4,8

Minne: 4,6

Skrivebordsytelse: 3,5

Spillytelse: 4,1

HDD: 4,3

Så begynte rare ting å hende med PC-en min, takket være Media Center. Kjørte projektor og lappis i clone-mode, men syntes jeg hadde dårlig fargegjengivelse på projektoren. Konfigurerte derfor Media Center på nytt hva skjerm angår Fikk spørsmål om jeg så skjermbildet på den ønskede skjermen. Så fikk jeg spørsmål om oppløsningen var korrekt. Så spurte Media Center om den skulle konfigurere skjermen automatisk, og da svarte jeg ja igjen.. Der gjorde jeg tydeligvis en glipp. For nå duret den opp oppdateringsfrekvensen på projektoren til 80hz. Og fint hadde sikkert det vært om den stoppet der. Men Media Center insisterte tydeligvis på å dure lcd-panelet på lappisen opp på 80hz også. Det var lappisen fint lite interessert i og det viste den ved å gi fra seg stygge knirkelyder og å gjøre skjermen blendene hvit. Så gikk den i koma. Den var koblet til strøm og alt mulig, men det lyste ikke så mye som en lampe på den og den nektet å starte. Var faktisk ingen respons overhode når jeg trykket på standby-knappen.

Koblet så fra strømmen og tenkte det var på tide å gjøre alvor av å saksøke Microsoft. Men koblet til strømmen igjen og til mitt store hell så startet PC-en uten videre innvendinger. Jeg koblet av projektoren og begynte å gå problemet i sømmene. Jeg avinstallerte alt som hadde med skjermkortet å gjøre, fikk tak i en nyere driver gjennom laptopvideo2go og installerte uten problemer.

Men så kjører jeg en ny opplevelsesindeks igjen, og det var noe nedslående:

Prosessor: 4,8

Minne: 4,5

Skrivebordsytelse 3,5

Spillytelse: 3,9

HDD: 4,4

Driver Microsoft av å endrer kravene til opplevelsesindeks, eller er PC-en min på jordet? Installerte den driveren jeg fikk forrige score med, men uten endringer. Ned på både minne og spillytelse, men opp på HDD? Noen som kan svare på hva det er som skjer?

Dette var skremmende greier. :dontgetit: Håper ikke det er noe i veien med lappisen, da blir jeg en svært sørgelig mann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leser litt rundt omkring nå at det er forventet at MS skal evaluere kravene til forskjellig score i WEI (Windows Experience Index) hver 12-18 måned. Noen som gidder å kjøre en oppdatering av sin indeks for å sjekke om så er gjort nå? Det vil vel fort kunne svare på om det er PC-en min det er noe i veien med eller om MS er ute å surrer i favør pc-produsentene. Det vil jo være en fantastisk mulighet til å sparke sånne som meg (mennesker som tydeligvis bryr seg om hva denne latterlige indeksenforteller dem) i retning av kjøp av ny pc.

Kjapp test om 15 minutter på ytelse. Veit jeg tok en stresstest i HL2 for en stund tilbake. Skal finne det resultatet og kjøre en ny test nå, så får vi se.

EDIT:

Jeg finner selvfølgelig ikke igjen resultatet fra forrige gang jeg kjørte stresstest. Jeg trodde det var enten 79,5 fps eller 89,5 fps på høyeste oppløsning med anbefalte innstillinger + 16x AF. Nå var scoren 85,5 fps. Betyr ikke nødvendigvis noe som helst siden jeg ikke husker hva jeg hadde før. Men hadde vel egentlig trodd at en fysisk skade på komponentene ville utgjort mer enn 4 fps forskjell? Nye drivere også som sagt, så kan ha vært 79,5 fps før og 85,5 fps nå, som isåfall er en hyggelig overraskelse, men som ikke gjenspeiles i Vistas indeks.

Jeg køyer nå og velger å ikke tenke mer på det før noen andre har kommet med noen innspill. Skjønner ikke et fnugg jeg nå..

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...