Gå til innhold

HD kræsj med stygge lyder

Cereal

Anbefalte innlegg

Har ett problem med en harddisk. Har en stasjonær pc hjemme, denne sto ubrukt i ca 4 uker. Når jeg skulle prøve å starte maskinen etter 4 uker kom den til oppstarten av windows xp, der den stanset og hardisken begynte å lage noen stygge tikkelyder. Prøvde å starte maskinen på nytt, men nå finner ikke maskinen hardisken i biosen heller.

Er det noen mulighet for å fixe dette. Hadde nettopp tatt sikkerhetskopi fra den bærbare å lagt inn på den stasjonære, å når jeg var ute å reiste så ble den bærbare PC-en stjålet.

Så der er utrolig mye av det jeg kopierte over jeg skulle fått tak i..

Er det håp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sære temperaturer hjelper ofte på å få ut data i en nødsituasjon som denne. Det du trenger da er å ha en harddisk med nok ledig plass på og en fryseboks. Den defekte disken pakker du inn i plastfolie og legger i fryseren. Når disken er skikkelig kald så tar du den ut og rett i PCen. Skjær hull i folien til kablene. Prøv å starte opp. Hvis den starter så kopierer du de viktigste katalogene over først. Ikke ta alt på en gang for hvis det skjærer seg så har du ingen oversikt over hva som er reddet ut og ikke.

En annen mulighet er å bruke unormalt høy temperatur. En jeg kjenner fikk sin disk til å fungere ved å varme den tilstrekkelig opp. Ved 70'C fungerte den lenge nok til å få ut innholdet.

En tredje mulighet er å bestille dataredning fra IBAS. De er eksperter på å få ut data fra krasjede disker. Det koster riktignok ofte 6-10.000 kr men ofte er folks data verd såpass.

Hvis du kjøpte PCen på Elkjøp så har de en spesialavtale med IBAS som gjør det billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...