Gå til innhold

hvor ulovlig er dette egentlig??

cool_boy

Anbefalte innlegg

hei!

bare lurte på hvor ulovlig det er å laste ned f.eks spill,musikk,programmer,divx og stæsj fra kazaa,imesh og andre fileshare programmer..

er det veldig ulovlig lissom? kan du få straff for det? om du f.eks laster ned "matrix" på divx og brenner den..hvor ille er det? (alle gjør det jo) og staten og alle får pengene sine uansett :D eller hva?

man hører stadig vekk at det er så ulovlig og pirat kopiere og laste ned musikk og sånn.. men hva skal man gjøre a?

betale 150-160kr i en cd butikk for å få 2-3 bra sanger i stedet for å laste de ned på 2 minutter?

håper noen gidder å svare ogeller deler sine meninger om dette..

takk!

hilsen cool_boy :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

nå hører det med til historien at damen tilfeldigvis brente dette i temmelig STORE mengder for så å giselge til andrevenner...

det var ikke akkurat snakk om en uskyldig dame som brente win2k til en vennveninne.

Lenke til kommentar

okey...

er bare litt kjipt å risikere LAAAANGE straffer bare for å laste ned litt musikk og en film eller no.. :grumpy: :o

men har man lov å brenne til eget bruk da?

jeg ekke helt sikker på åssen dette er skjønner du,derfor jeg spør..

ps. åssen er det med resten av dere? laste ned et spill på kort tid,eller betale 549kr på butikken? laster dere ned fra nettet eller er dere 100% lovlige mennesker? :rofl:

Lenke til kommentar

er bare litt kjipt å risikere LAAAANGE straffer bare for å laste ned litt musikk og en film eller no.. :grumpy: :o

Det trenger du neppe å bekymre deg for. Ingen i Norge har blitt straffet for å laste ned musikk og film, og slik "kriminalitet" står ikke på toppen av politiets prioriteringsliste.

Se forøvrig denne tråden, om hva som faktisk er lovlig.

LeD

Lenke til kommentar

jeg skjønner ikke hvorfor microsoft å co skal være så strenge. de fleste som brenner spill og slikt gjør d fordi de ikke har råd til å kjøpe programmvaren (og windass xp og office-pakken er alt for dyrt folk gidder å kjøpe dem) så for å si det slik : en person som brenner windows xp fordi han ikke har råd til å kjøpe d, ville ikke ha kjøpt windows xp hvis han ikke hadde fått d brent........derfor kan du si at microsoft ikke har tapt penger på at han fikk d brent........alikevell det er ikke alle som ville ha skiftet til linux bare fordi de ikke fikk tak i det brent.så jeg synes at de som har råd til å kjøpe programvaren bør kjøpe den lovlig..så kan vi senke straffen for å brenne spill......maks bot på 500kr pr cd med piratkoppiert innhold mener jeg 8)

Lenke til kommentar

Kommer nok til å bli slik i Norge om ikke lenge....

http://www.itavisen.no/art/1300024.html

Det er ulovlig... og man kan få bøter og erstaningskrav.

Neppe lenge til det blir noen som blir saksøkt i Norge, og ISP blir tvunget til å oppgi personalia og IP til brukerene :(

Musikk er vel ikke så ille som programvare? Det er jo tross alt ikke lovlig å ta opp musikk fra radioen :wink: Ikke mange som klager på det nå lengre.

Uansett, man skal passe seg. Når det først smeller, så kommer det til å koste dyrt for dem som har lastet ned mye...

Take Care!

Lenke til kommentar

http://www.itavisen.no/art/1300400.html

I følge Bruviks advokat Magnus Stray Vyrje er dommen en seier for norske nettbrukere. Grunnen er at domstolen ikke har sagt at det er ulovlig å laste ned musikk som allerede er kopiert fra sitt originale medium og lagt ut for nedlastning. Dette sier de indirekte ved å behandle musikk som er ulovlig lastet ned på samme måte som lovlig nedlastet musikk.
Lenke til kommentar

æsj, Arvid Klavenes slo meg :( Hadde tenkt å ta opp Napster.no dommen jeg også, for den er jo på noen områder meget bra. Den sier jo faktisk at vi fritt kan laste ned mp3er lovlig. Man kan si mye stygt om norsk byråkrati og politkere, men gode forbrukerrettigheter det har vi :D

Spørsmålet blir da, vil det samme gjelde filmer? Selv vil jeg tro at svaret er positivt. For programvare derimot så er det derimot fyfy.

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir da, vil det samme gjelde filmer? Selv vil jeg tro at svaret er positivt. For programvare derimot så er det derimot fyfy.

Høres ut som en riktig konklusjon det. Hele dommen kan forøvrig leses her.

Man kan altså laste ned musikk og sove godt om natten. Å gjøre musikk tilgjengelig for andre er derimot straffbart. Men merk at saksøkernes erstatningskrav ble kraftig redusert. De ville ha et fast beløp pr nedlastet sang fra napster.no.

Men retten sier:

"... at alle disse, dersom Napster.no ikke hadde eksistert, i stedet hadde kjøpt musikken på lovlig måte, slik som saksøkerne hevder, er ikke realistisk."

Den danske Antipiratgruppens berømte "Kazaa-fakturaer" ville altså neppe holdt i norsk rett.

LeD

Lenke til kommentar

Jeg var på lan i helga..og der satte de opp en DC(direct connect) server..

og alle de som var der lastet ned musikk,filmer(divx og andre),programmer,spill,filer..ja alt de kom over.. :p

og politikere og andre "ledere" burde jo skjønne at sånt forekommer når et par 100 ungdommer samles og har data party..uansett hvor store bøter og straffer man får,så vil man neppe bli kvitt det :wink:

forresten: skal ikke snakke stygt om tg,men det forekommer vel "fil deling" der og..jeg tror det skjer overalt jeg :roll:

men de skal jo ha ganske sterke bevis skal de ta akkurat den personen..blandt flere millioner nettbrukere..enig?

og hvorfor kjøpe win xp for 1800kr(For å ta no) når jeg bare kan bytte om cd key'n min til noe ingen andre har?? ogvips så eier jeg det nesten 100% orginalt,bare at jeg ikke har cd'en.. :wink: :rofl:

Lenke til kommentar

Det er helt teit at Microsoft er sure på de som laster ned windows osv. Egentlig burde de vært glade for det. Skjønte du ikke helt den så skal jeg forklare. Ved at folk laster ned produktet og bruker det hjemme slik at de blir kjent med det så er det mange som og vil ha det på jobben fordi dette er noe de er kjent med. Dette er grunnen til at Linux ikke er så mye brukt som det burde. På jobben her hadde vi tenkt og kjøpe en ny server, men måtte skrinlegge det fordi microsoft licensene var dobbelt så dyrt som det maskinvaren var. Hadde vi som jobber her vært vant til Linux ville vi kunne kjørt det på jobben og da hadde vi spart noen hudre tusen.

Lenke til kommentar
Til sammen er det snakk om erstatningskrav i millionklassen. AGP mener de har rett til disse pengene, som kompensasjon for det de mener er ulovlig nedlasting av filmer og musikk fra nettet.

vil dette si at det er antipirat-gruppen som skal ha pengene? i så fall burde det vere mere straffbart, enn å laste/dele filer, for det dem gjør er jo å tjene penger på at ungdommer laster ned "ulovlige" filer og at "hollywood" taper penger...? eller tar jeg helt feil no?

Lenke til kommentar

vil dette si at det er antipirat-gruppen som skal ha pengene?

Denne gruppen representerer selvsagt rettighetshaverne. Men det er nok ikke mye penger som kommer fram til artister og andre som virkelig produserer åndsverk. Det er mange pirater som skal ha sin del av kaken.

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...