Gå til innhold

Tips til objektiv til fersking

Anbefalte innlegg

heisan folk :)

Jeg har en seriøst stor plan om å ganske så strax kjøpe meg ett EOS 400D kamera med diverse tilbehør.

Men føler jeg vil ha ett annent objektiv enn det som folger med.

Jeg vil vel ha ett allround objektiv. som jeg kan bruke til å ta bilder når jeg er ute på fjellet, går en tur i skogen, forestillinger, og ellers bare ta bilder av alt og ingenting...

Men vil helst ha det ifra komplett da jeg får det billigere der. har ikke så alt for mye penger å bruke heller, så jeg setter 3000 +/- ca. kom gjerne med tips til dyrere objektiver så skal jeg vurdere det :)

Fyr løs, tips meg på hva jeg burde/kan kjøpe meg.

Så det med blitz, trenger jeg det? Når er det jeg kan få bruk for det egentlig?

Tror jeg kommer til å vente med å kjøpe dette, men kan jo gjerne få litt råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som om det er 20 kroner forskjell på med og uten kit-objektivet, så jeg antar at du kjøper med kit-objektivet uansett. Jeg vil anbefale at du tar litt bilder med kit-objektivet og ser hva du har sansen for. Kanskje finner du ut at du heller vil kjøpe en telezoom, kanskje vil du foretrekke en bedre vidvinkel, eller kanskje et lyssterkt standardobjektiv på 35 eller 50mm heller enn en bedre standardzoom. Selv om kit-objektivet til Canon ikke får særlig mye skryt er det likevel godt nok til at du kan ta gode bilder og lære masse med det.

Håper du har sett litt på Olympus og Nikon også, så du har hatt litt å sammenligne med før du bestemte deg for Canon.

Jeg begynner å merke at jeg har lyst på blitz nå, men stativ har enda høyere prioritet for min del. Du finner raskt ut hva du har lyst på når du begynner å ta litt bilder.

Lenke til kommentar
Det ser ut som om det er 20 kroner forskjell på med og uten kit-objektivet, så jeg antar at du kjøper med kit-objektivet uansett.

Det gjør nok ikke det for trådstarter, da han mest sannsynlig får rabatter mht. innkjøpspriser eller lignende hos komplett. Tilbud / kampanjer og andre ting som presser prisen ned vil ikke påvirke prisen trådstarter kan kjøpe varen for. Hvis du skjønner..

Det er sent, og vanskelig å forklare. God natt. :)

Lenke til kommentar

Så Jeg skal kanskje vente å kjøpe meg objektiv? for å finne ut av hva jeg liker, så kjøpe etter det?

Jeg er jo sån utstyrshore av meg, så vil jo ha ett ekstra objektiv nå :p

Nå som jeg går på folkehøgskole (høgtun), kommer det til å bli en del toppturer opp i fjellet på telemark, å nedover i skianlegg. blir noe vannsport og, men det er snart slutt på nå som sesongen snart er over, men det kommer igjen til våren. Jeg tror det at jeg kommer til å ta en del bilder både inne å ute av folk, når vi er ute å leker i snøen osv. kommer å til å ta bilder av natur her, for det er det mye fint av her :) både langt unna, og nerme.

Ut ifra dette, er det noen som kan gi ett tips/pekepinn på hva jeg kan kjøpe av objektiv? ja, jeg vil ha ett nå :p hehe

Lenke til kommentar

Høres ut som du trenger både vidvinkel og tele.

Er kit-objektivet godt nok for deg, kjøper du deg en 70-200mm eller 70-300mm eller noe i den duren.

Vil du ha noe "bedre" enn kit-objektivet, samtidig som du vil ha mye tele, kan du kanskje se på Sigma 18-200mm.

Bare for å ha klarhet i begreper her:

Zoom er hvor mye du kan forandre brennvidden. Et objektiv på 20-100mm har en zoomfaktor på 5x.

Vidvinkel er liten brennvidde. Brennvidder under 29mm (?) er såkalt vidvinkel. Det brukes mye til landskapsfotografering og andre ting der du trenger å "se mye".

Tele er stor brennvidde. Brennvidder over 150mm (?) kaller vi tele. Dette brukes mye til portretter, dyr- og fuglefotografering, barn, biler og alt annet som er på langt hold.

Lenke til kommentar
Vidvinkel er liten brennvidde. Brennvidder under 29mm (?) er såkalt vidvinkel.

Det brukes mye til landskapsfotografering og andre ting der du trenger å "se mye".

Tele er stor brennvidde. Brennvidder over 150mm (?) kaller vi tele.

Hva som er vidvinkel og tele er i høyeste grad relatert til sensoren, og varierer om du har kompaktkamera, cropsensor eller fullformatsensor. 150mm på fullformat er moderat tele, mens 150mm på kompaktkamera er en helt vill telezoom (de mest ekstreme ligger i dag på rundt 70-90mm, som bl.a. Olympus sine 18x-utgaver...

Vidvinkel og tele er begge definert ut fra normal-objektivet, som har brennvidde lik lengden på diagonalen på sensoren (i noen tilfeller regnet med kvadratisk sensor), og som for fullformat er regnet å være 43-50mm. På 1.5x-crop blir det 28mm, på FourThirds blir det 21-25mm (FourThirds er litt spesiell fordi sensorformatet også er annerledes). På vanlig 645 mellomformat, er det vel 80mm hvis jeg ikke husker feil...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Joda, k-yreng, selvfølgelig, men nå er det snakk om et 400D. :)

Joda, men det blir likevel upresist å ikke ta med det når du skriver:

"Vidvinkel er liten brennvidde. Brennvidder under 29mm (?) er såkalt vidvinkel.

<snipp>

Tele er stor brennvidde. Brennvidder over 150mm (?) kaller vi tele."

På 400D er det rett nok som du skriver at f < 28-29mm er i vidvinkelområdet, men tele blir likevel i området f > 28-29mm. Er man litt rund i kantene, sier man at normalområdet strekker seg fra ca 35-70mm i 35mm-ekvivalent, eller 22-44mm på en 400D, så en 50mm vil uansett være et teleobjektiv, om enn nokså kort tele.

Til trådstarter - skal du ha et objektiv til 400D som er bedre enn kit-objektivet, men dekker omtrent de samme brennviddene, er nok Tamron 17-50 f/2.8 veien å gå for deg. Koster i overkant av 3000 kr, men de ekstra hundrelappene er vel verdt hver krone! Så kan du heller kjøpe teleobjektiv og mer vidvinkel etterhvert... Alternativet blir å kjøpe et kit, og legge 3000 kr i enten faste glass for optimal optisk kvalitet, eller et teleobjektiv. Til dine formål, tror jeg 17-50 vil være flott, så kan du ønske deg et rimelig teleobjektiv til jul for å finne ut om du trenger noe bedre. Du får OK teleobjektiver for 1000-2000 kr, gode nok til å finne ut om det er dét du vil ha, og ta gode bilder med til du har spart opp til dyrere glass...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Her har du en "forslagsliste" fra mitt hold:

* Som nevnt over, kjøp kittet. Da har du en ekstra linse som du ikke behøver å være særlig redd over.

* Blitz, gjerne Speedelite 430EX. Innebygde blitzer har en tendens til å "blåse detaljene ut" litt for mye. De fungerer til nødbruk, men om du har lyst på pene bilder, så er en hot-shoe blitz et absolutt must.

https://prisguiden.no/product.php?productId=36178

* Normalzoom: Tamrons 18-50mm f/2.8 - linse er rost opp i skyene her på forumet. Denne er et godt og lyssterkt objektiv som er godt skrudd sammen, og holder seg jevnt i pris på bruktmarkedet. Dog er ikke fokusmotoren av de raskeste, men er mer enn godt nok for en nybegynner.

https://prisguiden.no/product.php?productId=41657

* Telezoom: Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 APO - Et supert zoomobjektiv som jeg (personlig) sier er det zoomobjektivet som gir mest for pengene i sin klasse. Om du får kloa i ett eksemplar uten feil på, that is. Også denne linsen fokuserer litt tregt, men hvis rask autofokus ikke står øverst på prioriteringslista di, så er denne linsa et supert valg. (Mer deg at det snakkes om APO-versjonen)

https://prisguiden.no/product.php?productId=36874

* Canon 50mm f/1.8 II eller Canon 50mm f/1.4 USM. Førstnevnte er et superbillig fastobjektiv! Her vil du få en linse du kan leke deg med. Om du synes denne så litt for billig ut, kan du gå hakket opp, og investere i f/1.4 USM-en til tre ganger prisen av f/1.8 II-en. Da vil du få en linse som leverer nydelige kvalitetsbilder! Blendet opp et par hakk så skal den visstnok være skremmende skarp.

https://prisguiden.no/product.php?productId=2848

https://prisguiden.no/product.php?productId=2847

* Batterigrep BG-E3. Orginalbatterigrepet er mye bedre enn tredjepartsknockoffene, punktum. Originalversjonen er mye bedre sammenskrudd, finishen er bedre og følelsen av å holde i den er flere mil over Chinaversjonene. Fordelen med et batterigrep er at du får mer å holde i, kamerahuset føles mer balansert ut med større linser påmontert, batterilevetiden med to batterier øker fenomenalt og du får et sett ekstra knapper å trykke på ved portrettfotografering.

(Japanphoto selger den for 799,- i butikkene sine. (Veiledende pris er rundt 1200,-))

http://www.japanphoto.no/product/canon-bg-...-eos-350d-400d/

* Ekstra batterier, fjernkontroll og trådutløser: Kan trygt kjøpes via eBay. (Dog er det smart å legge i et par ekstra dollars i batteriene, og annet utstyr om du vil ha kvalitet i varene du kjøper.)

Tips:

- Ikke kjøp 18-200mm-ish objektiver. Her har produsentene gjort mange kompromisser for å dytte inn så stort zoomområde som mulig, og det du sitter igjen med er en kombo som "som regel" ikke gir kvalitetsbilder ut i andre enden.

- Skaff deg en liten fotobag hvor du kan ha minnekort, ekstra batterier, en fjernutløser, pusseutstyr og huset med påmontert "normallinse" (Den linsa du bruker mest) oppi. Kan gjerne være en snutebag.

-MightyTwin.

Lenke til kommentar
Joda, k-yreng, selvfølgelig, men nå er det snakk om et 400D. :)

Joda, men det blir likevel upresist å ikke ta med det når du skriver:

"Vidvinkel er liten brennvidde. Brennvidder under 29mm (?) er såkalt vidvinkel.

<snipp>

Tele er stor brennvidde. Brennvidder over 150mm (?) kaller vi tele."

På 400D er det rett nok som du skriver at f < 28-29mm er i vidvinkelområdet, men tele blir likevel i området f > 28-29mm. Er man litt rund i kantene, sier man at normalområdet strekker seg fra ca 35-70mm i 35mm-ekvivalent, eller 22-44mm på en 400D, så en 50mm vil uansett være et teleobjektiv, om enn nokså kort tele.

Til trådstarter - skal du ha et objektiv til 400D som er bedre enn kit-objektivet, men dekker omtrent de samme brennviddene, er nok Tamron 17-50 f/2.8 veien å gå for deg. Koster i overkant av 3000 kr, men de ekstra hundrelappene er vel verdt hver krone! Så kan du heller kjøpe teleobjektiv og mer vidvinkel etterhvert... Alternativet blir å kjøpe et kit, og legge 3000 kr i enten faste glass for optimal optisk kvalitet, eller et teleobjektiv. Til dine formål, tror jeg 17-50 vil være flott, så kan du ønske deg et rimelig teleobjektiv til jul for å finne ut om du trenger noe bedre. Du får OK teleobjektiver for 1000-2000 kr, gode nok til å finne ut om det er dét du vil ha, og ta gode bilder med til du har spart opp til dyrere glass...

9611465[/snapback]

K-ryeng er helt riktig i sine definisjoner, sett bort fra en minimal feil i form av at han definerer normal opp til 50mm på FF, siden det var like vanlig med 55mm (58mm på russiske slr) i gamle dager.

Ingenting slår naturligvis en god normalzoom til vanlig bruk, men et alternativ som er billigere er å satse på en billig 28mm til 1700, og bruke kitzoomen til de relativt få bildene der man absolutt trenger lengre eller kortere brennvidder. Fastoptikk med brennviddene 28 + 50mm vil dekke de aller fleste behov. Canons kitzoom er faktisk nesten bra ved ca 21mm, så den kan brukes som en nødvidvinkel i familieselskaper og slikt. Kombinasjonen jeg foreslår koster ca 2600, som er nesten en tusing mindre enn den rimeligste gode normazoomen.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

:D

endelig har jeg kjøpt med kamera :D utrolig digg :)

Ente opp med følgende:

Canon EOS 400D med det objektivet som følger med.

Sigma 18-200 F3.5-6.3

Minnekort på 2 gb.

Rensesett.

Uv filter til begge objektiv.

Stor skulderveske fra vanguard med plass til alt av utstyr å litt til :)

Storfornøyd er jeg :D

Fant å noen litt eldre objektiver her i huset, til ett eldre canon speilreflekskamera.

Det ene er ett canon 24-85 F3.5-4.5 objektiv. (står å "ultrasonic" på det)

Å det andre er ett Sigma 70-210 F4-5,6.

Noen som kan fortelle meg hvilke type objektiv dette er?

Endret av fompa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...