Gå til innhold

[løst] Overvåking nettverk i Kubuntu

OnetroM

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt nye gigabit nettverkskort til kubuntu filserveren og min XP-maskin.

To sånne: https://prisguiden.no/product.php?productId=57885

Til XP følger det med gode verktøy i driverene og de kartla at mitt nyopptrukne ethernet hadde et parfeil så gigabit overføring ikke var mulig. Må vel skifte plugger i morgen og se om det hjelper.

Men i kubuntu så skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få sjekket hastigheten på linken til switchen. Jeg har rota masse rundt i alt jeg har funnet av nettverks-innstillinger uten hell. Må jeg laste ned noe programvare eller har noen en obskur tekstlinje jeg kan lime inn i terminalvinduet for å sjekke?

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sleng opp terminal (sorry, men det er kjappere med terminal :) ):

sudo ethtool eth0

Hvis du er usikker på om kortet er eth0, så kan du få listet opp alle nic med IP, Mac adresse osv. med:

ifconfig

Morsomt å høre hvordan det går med prosjektet ditt, så du må gi en oppdatering innimellom.

Lenke til kommentar
Morsomt å høre hvordan det går med prosjektet ditt, så du må gi en oppdatering innimellom.

9608450[/snapback]

Det har stått litt stille et par uker. Nye nettverkskort var påkrevd, samt at jeg har en liten pudding på 8 uker som krever sitt. I tillegg får jeg jo selvsagt ikke flytta diskene mine fra XP-maskinen og over i serveren uten videre, de er smekk fulle og NTFS. Har noe problemer i Samba mht til autentisering av brukere basert på IP for å slippe pålogging, men det får jeg ta i egnet tråd.

Skal taste litt i terminal ikveld, har sett værre ting å skrive inn der enn det du kom med nå ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...