OnetroM Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Har akkurat kjøpt nye gigabit nettverkskort til kubuntu filserveren og min XP-maskin. To sånne: https://prisguiden.no/product.php?productId=57885 Til XP følger det med gode verktøy i driverene og de kartla at mitt nyopptrukne ethernet hadde et parfeil så gigabit overføring ikke var mulig. Må vel skifte plugger i morgen og se om det hjelper. Men i kubuntu så skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få sjekket hastigheten på linken til switchen. Jeg har rota masse rundt i alt jeg har funnet av nettverks-innstillinger uten hell. Må jeg laste ned noe programvare eller har noen en obskur tekstlinje jeg kan lime inn i terminalvinduet for å sjekke? Endret 1. oktober 2007 av Mozze Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Sleng opp terminal (sorry, men det er kjappere med terminal ): sudo ethtool eth0 Hvis du er usikker på om kortet er eth0, så kan du få listet opp alle nic med IP, Mac adresse osv. med: ifconfig Morsomt å høre hvordan det går med prosjektet ditt, så du må gi en oppdatering innimellom. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 Morsomt å høre hvordan det går med prosjektet ditt, så du må gi en oppdatering innimellom. 9608450[/snapback] Det har stått litt stille et par uker. Nye nettverkskort var påkrevd, samt at jeg har en liten pudding på 8 uker som krever sitt. I tillegg får jeg jo selvsagt ikke flytta diskene mine fra XP-maskinen og over i serveren uten videre, de er smekk fulle og NTFS. Har noe problemer i Samba mht til autentisering av brukere basert på IP for å slippe pålogging, men det får jeg ta i egnet tråd. Skal taste litt i terminal ikveld, har sett værre ting å skrive inn der enn det du kom med nå Lenke til kommentar
Del Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Jeg har gjort betydelige oppdateringer på Samba delen av howto'en, det burde funke for de fleste nå, og hvis ikke burde være lett å finne ut hvorfor. Du får bare si ifra hva problemet er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå