corcky Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Fikk i dag ett inkassokrav for en måneds trening på ett treningssenter jeg har vert medlem på. Jeg har alltid betalt regningene ved "automatisk betaling" i nettbanken. (pengene blir automatisk trukket fra konto) Stoppet denne betalingen da jeg sluttet i august selv om jeg kanskje hadde en måneds oppsigelsestid. (den unge damen bak disken var ikke sikker på dette) Har som sagt nå fått ett inkasokrav på 450,- i treningsavgift + 350,- i inkassosalær. Spørsmål som følger. Skal jeg ikke få purringer på beløpet før de har lov til å sende ut inkasso? Har ikke fått noen form for purring verken i nettbanken eller i brevform. Har de lov til dette? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/..._aa_bli_varslet Lenke til kommentar
corcky Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Takker. Ser at jeg har krav på å bli varslet før de sender til inkasso. Dette er ikke overholdt. Hva kan jeg gjøre videre her? Ta kontakt med inkassoselskapet? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Du må kontakte inkassoselskapet og si at du bestrider kravet p.g.a. at du ikke har mottatt purring, og så må du gå veien om treningsstudioet og få de til å trekke kravet. PS. Vær klar over at det ikke hjelper at du ikke har mottatt purring, hvis inkassoselskapet har sendt denne, så er det å betrakte som at du har mottatt den ihht. inkassoloven. - du må i såfall bevise at du ikke har fått den, noe som selvsagt er umulig ... (jepp, blodsugerloven (oops, unnskyld, inkassoloven) i norge suger.) Lenke til kommentar
Runar Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Må ikke inkassoselskapet bevise at de har sendt purringene? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Jo, de må "bevise" at de har sendt den - men du må bevise at du ikke har mottatt den. - Hvis de har i sitt system at den er sendt - så er det ensbetydende med at du har mottatt den i lovens forstand .. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Når det gjelder Inkassoselskap og brev, har jeg bare én ting å si: De er noen luringer! Fikk en telefon på tirsdag der de fortalte at et krav ble sendt ut på mandag. På fredag fant jeg ut at de hadde sendt brevet uten gatenummer i adressa. Smart! Når man sender til ei gate med omtrent tusen postkasser.. Tviler på at Postmannen kommer til å ta seg bryet med å finne postkassa mi, gitt. (Forøvrig var det en feil som gjorde at jeg fikk inkassokrav. Regninga er betalt ) Edit: Om man vil bevise at mottaker har mottatt brevet, skulle man sendt rekommandert!! Endret 30. september 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Om man vil bevise at mottaker har mottatt brevet, skulle man sendt rekommandert!! 9608408[/snapback] Men du skjønner, da hadde inkassoselskapet fått et kjempeproblem - for de er lovpålagt å sende purring, og informere om gebyrer osv. - Og et rekommandert brev kan man bare nekte å motta - Derfor har de heller lure som de er (disse lovene blir jo til med et skikkelig sammensurium av lobbyister, pengekåte innkrevere og hestehandler) fått inn i loven at "kunden" juridisk sett har mottatt brevet når det er sendt fra inkassoselskapet - smart hva? Endret 30. september 2007 av kjetilkl Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Smart, ja.. Blir hvertfall mye enklere å drive et sånt selskap En alternativ løsning kan jo være et trackingbasert system der postmannen scanner en strekkode når han putter posten i postkassa. Kanskje litt stress når det er snakk om en del brev, men allikevel.. Post på avveie kan skape skumle situasjoner! Har merket det selv etter at Posten ikke har klart å omadressere posten min riktig! Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Inkasso-selskapene burde kreve ordentlig dokumentasjon fra oppdragsgiver før de kan sende ut noe krav om penger. Hadde en inkasso-sak for noen år siden jeg/vi ikke skjønte noe av i begynnelsen. Enden på visa var i hverfall at det var oppdragsgiver som aldri hadde sendt oss noen strømregning. Så dersom du får et uventet ikasso krav sjekk grundig bakgrunnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå