Gå til innhold

Ankle Weight, nokon som har erfaringer?

Early

Anbefalte innlegg

Hei, har vert å sett litt på utstyr til trening, kom over dette, Ankle Weights og lurer på om det er noko som kan vere nyttig til kondisjonstrening, så eg lurte på om nokon her har prøvd dette eller veit korleis det funker, er det å anbefale eller er det unyttig/skadelig eller noko slikt?

Link:

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt.aspx?id=43180

http://www.jumpusa.com/Merchant2/graphics/...nkleweights.jpg

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk anbefalt noen øvelser med sånne av legen min for noen år siden. Jeg hadde smerter i knærne, som kom av for lange sener rundt kneleddet. Han anbefalte meg å styrke muskulaturen for å stramme senene. Det fungerte bra, men dette var styrkeøvelser med mange repetisjoner. Prøvde aldri vektene til kondisjonstrening, men det var virkelig tungt å hoppe og løpe med de på! :thumbup: Kan sikkert være nyttige til hurtighetstrening eller noe slikt. Til kondisjontrening ville jeg rett og slett ha løpt, uten vekter rundt bena. :p

Lenke til kommentar

Godt å høre, når legen din anbefalte det vil eg tru det ikkje er noko å vere skeptisk for, ja tenker kanskje å bruke det til Sprint/Jogging, har ei fin lysløype rett nedanfor der eg bur som tar vel rundt 4 min ei runde rundt med litt lett jogging, der det er ei fotballbane du må over i løypa og har etter den ei lang flat strekning ca.halve løypa.

Tenkte kanskje sprinte for fullt over fotballbana, så raskt tempo resten av halve og roleg siste halvdel, og så fortsetter eg slik så lenge eg klarer.

Tenkte og kanskje rein hurtighetstrening der eg har ei strekning på rundt 90-150 meter, der første 30-50 meter er roleg tempo, så neste 30-50 meter går eg fra roleg til maks og dei siste 30-50 meterane med så raskte eg klarer.

Lenke til kommentar

Mer presist: Jeg ville ikke ha brukt disse til vanlig jogging, mener du får en bedre effekt av å jogge uten belastning, evt i motbakke. Kjør f.eks intervaller i den lysløypa du nevnte. 4 minutter på 90% og 3 minutter på 70% av makspuls er passe. Kjør 4 repetisjoner av dette. Dette er kjent som 4x4trening, og gir en utrolig effekt på kondisjonen! Link til intervju med forsker fra NTNU som forteller om 4x4

Til hurtighets/spensttrening derimot er nok disse vektene ypperlige!

Ett siste tips: Invester i pulsklokke!

Lenke til kommentar

Ja, pulsklokke kommer eg nok til å få kjøpt meg når eg har komt igang, men no begynner det egentlig å bli ganske kaldt her, var nede i 5 grader i dag tidlig, så kan hende ute trening so jogging og intervall må vente til etter vinteren, kan jo selvfølgelig trene litt no før og då.

Har og en kompis med sjukt god kondis, han har drevet med orientering og løp i fleire år, skal kanskje vere med han på trening (ikkje det eg har sjangs å holde følge), eg blir sikkert med på innetrening (innebandy og sirkeltrening) no i vinteren !

Takker for svar av deg Stinami, 4x4 hørtes ganske fornuftig ut, ankle weights trur eg kanskje eg dropper, med mindre eg begynner med sprint. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...