Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

P5B Kort nekter å boote

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge hatt problemer med at mitt P5B kort avogtil ikke gidder å boote. Selve kortet er blodstabilt og jeg kan uptime på PC-en på flere uker. Men ca 1 gang hver annen måned så nekter den å boote totalt.

Det jeg vanlighvis gjør for å fixe problemet:

- Ta ut HDDs (fikk tips av annen bruker og det funker som regel)

- Bytte RAM slotter og boote bare med 1 brikke

- Resette klokka via jumper

- Ta ut BIOS batteriet

- Ta ut strømmen i 10 sec (automatisk funksjon for å resette BIOS fra Asus).

Problemet nå er at ingen av de tingene jeg har listet opp funker, jeg prøver alt jeg kan, og slikt jeg har skjønt det så resetter BIOSen når det er hardware endringer og man booter (derfor funker det å dra ut HDD og RAM). Men nå nekter den å gjøre noenting annet en å vise meg en svart skjerm

Gode tegn som viser at kortet ikke er totalt ødelagt (for er nok noe skade på det):

- Switchen min viser at det er conection (Wake Up on LAN funksjonen tenker jeg).

- HDD Led funker.

- Det piper om jeg tar ut begge RAM brikkene.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få liv i PC-en?

Endret av Nets
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Å ta ut batteriet i mer enn 30 sek er mer enn nok.

Om det er ute i 5min eller 2 år, effekten er den samme.

Det er heller ikke nødvendig å ta ut batteriet når reset CMOS jumper er nok (men for enkelte er det lettere å ta ut batteriet).

Ja.

For enkelte gjenstridige hk kan det lønne seg (man må) ta det ut, fjerne alt av "unødvendig" hardware (for å boote til bios screen) for å "få liv i det".

Det som ofte virker (uten å ta det ut) er å ta ut/inn CPU.

Da starter det opp.

Uansett:

Et slikt hk har ikke "livets rett". Bytt det ut isf å bli kjempefrustrert hver gang det slår seg vrangt.

Er mitt råd.. :)

Lenke til kommentar

Jeg har gitt opp kortet nå, demontert vannkjøling og hele pakka. Faen ta det "#(/()/"%#()"#%/#"!! kortet.....

Noen som har noen tips til et godt kort for overclocking som har vanlige fester så jeg kan sette på en vannblokk på NB ?

Lenke til kommentar
Jeg har gitt opp kortet nå, demontert vannkjøling og hele pakka. Faen ta det "#(/()/"%#()"#%/#"!! kortet.....

Noen som har noen tips til et godt kort for overclocking som har vanlige fester så jeg kan sette på en vannblokk på NB ?

9620465[/snapback]

Fått det samme problemet selv nå med Asus P5B Deluxe/Wifi og tror egentlig bare jeg gir opp hele kortet også. Har vel prøve alle triksene i boken, dvs bortsett fra å ta det ut av maskinen, det blir uansett ikke aktuelt. Tror egentlig BIOS er temmelig ødelagt, strømmen gikk mens jeg oppdaterte BIOS.. hva er sannsynligheten for det? I følge manualen skal det være mulig å gjenopprette BIOS på dette kortet, men etter flere forsøk, så har jeg gitt opp dette også. Skjermen er og forblir HELT svart, dvs jeg hører disker, vifter etc starter, men skjermen forblir svart.. Det er ikke skjermen og jeg tviler på at det er skjermkortet :)

Lenke til kommentar

Hvis strømmen gikk under bios flash,høres det vrient ut.

Jeg hadde også svart skjerm uansett hva jeg gjorde.Tok ut kortet,tok ut batteriet noen dager,da jeg regnet kortet for tapt.Fikk lyst til å teste litt en siste gang,og koblet bare opp det nødvendige utenfor kabinettet.Da bootet det opp som ingenting hadde hendt.Kortet lever i beste velgående den dag i dag sammen med en Q6600 :)

Lenke til kommentar
Hvis strømmen gikk under bios flash,høres det vrient ut.

Jeg hadde også svart skjerm uansett hva jeg gjorde.Tok ut kortet,tok ut batteriet noen dager,da jeg regnet kortet for tapt.Fikk lyst til å teste litt en siste gang,og koblet bare opp det nødvendige utenfor kabinettet.Da bootet det opp som ingenting hadde hendt.Kortet lever i beste velgående den dag i dag sammen med en Q6600 :)

9661645[/snapback]

Kjøpte nytt HK i dag, P5K SE, billig kort, det har alt jeg trenger, så OK og butikken hadde det inne. Funker som bare nå. Det fine er at jeg har også fått løst ett problem jeg har hatt med det gamle kortet, disk kontrolleren så ikke ut til å funke optimalt under Vista 64bit, det problemet er borte :)

Noe annet positivt med Vista er at HK byttet ser ut til å ha gått helt OK uten reinstall av Windows... det tror jeg aldri jeg har opplevd med Windows før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Noe annet positivt med Vista er at HK byttet ser ut til å ha gått helt OK uten reinstall av Windows... det tror jeg aldri jeg har opplevd med Windows før.

9663904[/snapback]

Noe jeg har opplevd (fordi jeg har vært lat) utallige ganger. :)

Ikke noe sensasjonelt.

Selv fra ett AMD system til Intel med helt ulike chipset.. (ikke å anbefale dog).

Lenke til kommentar
Noe jeg har opplevd (fordi jeg har vært lat) utallige ganger. :)

Ikke noe sensasjonelt.

Selv fra ett AMD system til Intel med helt ulike chipset.. (ikke å anbefale dog).

Ikke sensasjonelt, men overraskende. Har selv gjort dette tidligere og har alltid fått trøbbel med det i etterkant, men denne gangen fungerte alt helt smertefritt. Etter 2 rebooter(driver install) var jeg oppe og gikk igjen, tilsynelatende fungerer maskinen bedre enn før(tror som sagt det var ett eller annet funky med den gamle diskkontrolleren). Det beste av alt var at alle HDene var assosiert med riktig bokstav, selv om jeg hadde byttet både kontroller og rekkefølge. Som sagt; ikke sensasjonelt, men for meg ett tegn på at Windows har utviklet seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...