Ståle Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Hei, har hoppet inn i russisk 6uker etter de andre. Og henger litt etter. Derfor haper jeg at noen her ogsa kan litt russisk. Og gjerne en god huskeregel for a huske forskjellen i uttale pa ch/ts/sh lydene. Ж Х Ц Ч Ш Щ Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 Ingen som kan russisk her? Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Du får finne en person fra Russland da vettu... Lenke til kommentar
Thend Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Jeg kan litterann. Har ingen huskeregler, men kan prøve å forklare litt: Ж - zj, altså en stemt sj-lyd, som s-en i engelsk "measure" Х - kh, "harkelyd" som i Bach Ц - ts, som i Mats Ч - tsj, som i Tsjekki Ш - sj, sånn omtrent Щ - denne fikk jeg forklart som en "bløt Ш", en palatalisert utgave av Ш, tunga løftes litt. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg aldri helt skjønte den. Ы - en "i" uttalt lenger bak i munnen, om du sier en norsk "u" uten å runde leppene vil du ende opp med noe som ligner en Ы Ь - bløtt tegn, viser at foregående konsonant er palatalisert (omtrent som i trøndersk hannjhundj i bannj o.l.). Ъ - hardt tegn, viser et foregående konsonant ikke skal være palatalisert, brukes sjelden. Håper dette hjalp, men jeg er relativt usikker på det meste her. Endret 3. oktober 2007 av unge thendrup Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 jaok, tok det meste her.. men Ь - bløtt tegn, viser at foregående konsonant er palatalisert (omtrent som i trøndersk hannjhundj i bannj o.l.).Ъ - hardt tegn, viser et foregående konsonant ikke skal være palatalisert, brukes sjelden. patalisert?! veldig nyttig info takk Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Jeg vet at det er et par produkter med russisk modellnummer her inne, se etter en kar med Russlands flagg som avatar Lenke til kommentar
Thend Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 jaok, tok det meste her.. men Ь - bløtt tegn, viser at foregående konsonant er palatalisert (omtrent som i trøndersk hannjhundj i bannj o.l.).Ъ - hardt tegn, viser et foregående konsonant ikke skal være palatalisert, brukes sjelden. patalisert?! veldig nyttig info takk 9626055[/snapback] Wikipedia kan kanskje forklare det bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå