Gå til innhold

Får ikke lagt inn XP (Dualboot Vista/XP)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jepp, nå er jeg åpnet ledeteksten igjen via Vista-DVD-en. Selv om jeg ikke kjørte bootsect fra roten, fikk jeg "Successfully updated bla bla". Det stod riktignok også noe om "Unreliable because the volume could not be locked during....", så jeg lurer på om jeg kanskje burde prøve med /force også...

9621527[/snapback]

Men så lenge du er i x: nå.

Får du utført bootrec /fixmbr ....enter og bootrec /fixboot....enter ? (hver for seg commandoer her)

I tillegg for å bekrefte hvor du befinner deg i landskapet:

...diskpart....enter

-list volume....enter....se etter hvilken volume er merket som system

-skrive da....select volume ? (nr det gjelder)

-skrive....detail volume.........se hvilken disk som henvises fra den.

....skrive....list disk.....kontrollere at disken som henvises til er som forventet.

Det er bare for å kontrollere at ting går riktig for seg her, og slik som du forventer at det skal være.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Hellige Satan! Det fungerte! Jeg fikk valget om Vista eller Older versions of Windows da jeg bootet. Jeg valgte det siste og da så jeg kjapt (pga timout = 1, som nevnt tidligere) tre oppføringer av XP Pro pga at jeg har tullet frem og tilbake.

Nå er installasjonen av XP i full sving!

Det så egentlig ganske dystert ut, for jeg fant denne posten på et forum

Bla bla bla (samme problem som meg)

Vista DVD in, boot of DVD and go into the recovery steps to run bootsect.exe /nt60 c: to restore the Vista boot loader on my original installation before starting the dual boot install.

Unfortunately, after running bootsect and rebooting, I still got the same error. Same after running all the recovery options short of running a full system restore (which.... you guessed, I haven't done yet).

From another machine and a bit of surfing, it looks like several other people have had the problem. The bad bit though - I couldn't find anything which fixed the problem. Besides, most references were to people using Vista Beta or RC code and wanting to return back to XP.

Not one to give up, I thought I'd just install Vista on a second disk anyway and see how far that got me. The good news was yes, that did indeed solve the problem - the first you see of it is when the second Vista instance boots for the first full time - you get a choice of two Windows Vista's to choose from.

Det lå altså an til en Vista-installering #2 for meg, men da slapp jeg unna dette steget i første omgang.

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Det var fint. :)

Husk, det skal mye til for å ikke få Vista på spor igjen.

(Du kan slette alt som har med BCD og manager, og allikevel kan du fra X:\

exportere BCD med bcdedit /export c:\bcd og deretter utføre bootrec /rebuildbcd.)

Når det gjelder videre du kan undersøke bcdedit /?.

Bcdedit fra Vista må utføres fra CMD som administarator.

Det er den som skal eitere bcd store

For å behandle boot.ini file fra Vista: kopiere filen på din skrivebord (da får du rettigheter på den) editere og lim tilbake på plass igjen.

Bla bla bla (samme problem som meg)

Vista DVD in, boot of DVD and go into the recovery steps to run bootsect.exe /nt60 c: to restore the Vista boot loader on my original installation before starting the dual boot install.

Unfortunately, after running bootsect and rebooting, I still got the same error. Same after running all the recovery options short of running a full system restore (which.... you guessed, I haven't done yet).

From another machine and a bit of surfing, it looks like several other people have had the problem. The bad bit though - I couldn't find anything which fixed the problem. Besides, most references were to people using Vista Beta or RC code and wanting to return back to XP.

Not one to give up, I thought I'd just install Vista on a second disk anyway and see how far that got me. The good news was yes, that did indeed solve the problem - the first you see of it is when the second Vista instance boots for the first full time - you get a choice of two Windows Vista's to choose from.

Ovenevnte guote er helt uaktuelt problemstilling for osS med OS :cool:

Lenke til kommentar

Boot.ini ser for øyeblikket slik ut

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Pro" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Kan jeg med trygghet fjerne de to nederste linjene og endre timeout til f.eks 5 sek?

Lenke til kommentar

.....posten forsvant....

prøver igjen.

Ja det kan du.

Men hvis det er timeout mellom Vista og XP du ønsker å forandre:

Fra Vista og CMD as admin : bcdedit /timeout 5 eller 10. Da vil innen 5 eller 10s, boote inn til Vista as default.

edit: ja men hvor har du installert Windows egentlig?

Om du fjerner feil linje (mellom rdisk 0 eller 1) så er det bare å skrive linjen igjen.

Linje øverst under operatib system er den første valg.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...