Gå til innhold

Får ikke lagt inn XP (Dualboot Vista/XP)

Anbefalte innlegg

Jeg bestemte meg for å slenge inn XP på PC-en min som har Vista fra før, men dette ble ikke så enkelt som jeg trodde. På forsøk 1 lagde jeg en ny partisjon på en annen disk enn den jeg har Vista på. Etter at dette ikke fungerte slettet jeg denne partisjonen, og lagde en ny partisjon på systemdisken. Heller ikke dette fungerte.

Problemet er at etter XP har fått kopiert over installasjonsfilene og rebooter, da kommer det bare opp en feilmedling som sier "Error loading operating system". Altså selve installasjonen setter aldri i gang.

Jeg har i ettertid søkt en del, og har blant annet gått gjennom to meget intuitive guider, men begge disse tar selve installsjonen av XP som en selvfølgelighet. Jeg finner altså ikke noe spesifikt om dette problemet jeg opplever. Noen idéer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forsøkte en gang til nå. Denne gangen lagde jeg en ny partisjon på en disk som ikke er systemdisken. Så langt helt likt det første forsøket mitt, men denne gangen nappet jeg ut systemdisken og den tredje disken jeg har, før installeringen begynte. Dermed skulle det bli som om jeg installerte XP på en maskin uten operativsystem, men jeg fikk samme feil igjen.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme problem som deg :w00t:

Får akkurat samme feilmeldig som du får....jeg får ikke instalert xp i det hele tatt...selv om jeg har vista lagt inn eller ikke...

Tror kanskje det kan være en liten bios-instilling, for det må jo gå ann å få lagt inn XP :hmm:

Jeg har Asus P5W DH Deluxe BTW....

Lenke til kommentar

Da JEG hadde trippelboot. så isntallerte jeg først XP så vista så ubuntu.

så prøvde jeg på en annen pc engang som var vista på, å legge inn xp på. så fant jeg ut at det enkleste var å formatere hele PC-en og legge inn xp først , så vista =)

det er den enkleste løsningen jeg kan komme med

Lenke til kommentar
...........................................................

Problemet er at etter XP har fått kopiert over installasjonsfilene og rebooter, da kommer det bare opp en feilmedling som sier "Error loading operating system". Altså selve installasjonen setter aldri i gang.

.............................................................

9606671[/snapback]

Etter denne feilmeldningen----hvordan kommer du inn i Vista igjen?

Og fra Vista kan du da explore den XP partition---hva finner du der?

Og fra Vista---finner du noe systemfiler fra XP?---boot.ini--hvor er den?--hva står det der?

Lenke til kommentar
Etter denne feilmeldningen----hvordan kommer du inn i Vista igjen?

Og fra Vista kan du da explore den XP partition---hva finner du der?

Og fra Vista---finner du noe systemfiler fra XP?---boot.ini--hvor er den?--hva står det der?

9615326[/snapback]

Jeg kommer inn i Vista igjen ved å starte med DVD-en og kjøre "Reparer".

Jeg sjekket aldri filene før jeg slettet partisjonene. Men når du nå nevner boot.ini, så fikk jeg en idé. Kan det være at det i boot.ini blir satt c: som standard uansett om du installerer på en annen partisjon/disk? Det kan jo være det som er problemet. Tror jeg må prøve igjen...

Edit: Hmm, ikke enkelt. Nå er jeg på samme sted igjen. Jeg startet med Vista-disken for å kjøre en ledetekst, men jeg var ikke klar over at Edit-funksjonen ikke er der. Jeg får allikevel sett den.

[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Jeg sliter litt med å forstå dette, men er det slik at den ser etter XP på disk0 og partisjon2? I så fall er den på villspor. Hos meg er disk0 en gammel IDE-disk, mens Vista og XP er installert henholdsvis på partisjon1 og partisjon2 på disk1. Er dette tilfellet?

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Det ser ut som at xp vil så gjerne starte fra din IDE disk.

Du burde om ikke annet redigere timeout til mer enn 1s.

Det gjør at systemet prøve å boote rett på den multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)

Det er den option som er default.

Hvis du setter timeout i 15, hehe :yes: , da får du sjanse å velge hvor den skal bootes fra.

Slik det er nå du prøver å installere i disk2 men på grunn av denne timeout går den rett til ide disk.

Du finner nok nå. Men ikke nappe ut disker rett etter....... som du skriver.

I tillegg du må kontrollere i diskbehandlingen din:

..disknr på venstre side---hva er hva

..hvilken disk er egentlig din system disk?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Nå er PC-en ekstra rar... Jeg fikk en idé om å la installasjonsfilene ligge på min nye partisjon, også kjøre VistaBootPro i Vista. Problemet nå er at jeg ikke kommer inn i Vista engang. Etter at jeg kjørte Reparer - Oppstartsproblemer, kom det opp at jeg måtte reboote for å fullføre reparasjonen, men så få jeg samme feil "Error loading operating system". Jeg forsøkte å kjøre reparasjonen på nytt, men da finner den ingen feil.

Edit: Jeg har lest litt mer nå, og skal forsøke å starte med XP-cden når jeg kommer hjem. Fra kommando-linjen skal jeg forsøke ”Bootcfg /rebuid” og/eller ”Fixboot”.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Meldningen du får har egentig med noe #helst# annet å gjøre.

En av årsakene er nettopp en ikke compatibel eller en kokos bootsector.

Men uansett er best for deg å fjerne boot.ini du har der, og starte installasjon på nytt.

Når du installerer XP etter Vista, så skal du ikke kunne boote i Vista igjen men i XP.

Etter du har ordnet med xp, må:

1)---bootsector på den active (sys) partition stilles tilbake

2)---xp valget må skrives i BCD store.

Mulig alt dette fungerer etter at du bruke det Vistapro greie du har.

Jeg har aldri brukt den, fordi det er ikke nødvendig.

Det er... bootsect /nt60 sys commando som skal fikse bootsectoren

og

bcdedit /set {legacy} device boot

bcdedit /det {legacy} path \ntldr

bcdedit /displayorder {legacy} /addlast (eller first)

som skal legge xp i menyvalget.

De to kan du kjøre både Vista/xp og dvdplate via command prompt.

Det er mulig at du forandrer forutsetinger underveis og dermed får du de problemene du får.

Lenke til kommentar

Jeg ser at du nevner noe av det samme i denne denne tråden? Det blir fort litt avansert. Jeg kan lage et lite sammendrag for å gjøre det mer oversiktlig.

Vista - Installert på C:

XP - Installasjonsfiler er kopiert over fra CD til F: men installasjonen er ikke gjennomført

For øyeblikket booter ingen av disse. Alternative løsninger jeg vil oppnå sortert etter prioritet:

1) Gjøre slik at jeg kan velge hvilket OS jeg vil boote i.

2) Sett XP til eneste valg slik at installasjonen kan gjøre seg ferdig.

3) Sett Vista til eneste valg slik at PC-en i hvert fall fungerer.

Vil løsningen din fungere slik som statusen på PC-en min er nå, eller må XP være ferdig installert først?

Lenke til kommentar

Jeg vil svare/redigere direkte på din siste post (hvor alle alternativene er helt normale og med løsning) men det er noe som du kunne hjelpe meg med.

Å få ca en bilde av det du har.

Er det mulig å legge bilde fra din Diskbehandling? som viser diskene og partitioner?

For å installere WinXP etter Vista, vil man finne seg et kort stund uten Vista. Det er ikke feil, det er normalt.

Lenke til kommentar

Jo, det vet jeg. Planen var som følger.

- Lag ny partisjon hvor XP skal installeres

- Installere XP

- Starte XP (ingen andre valg)

- Kjøre VistaBootPro (gjør at man kan velge vilket OS man skal boote i)

Problemet akkurat nå er jo at jeg ikke har fått installert XP, og dermed kommer jeg ikke inn i noen OS. Jeg kan gå inn i diskbehandlingen via Vista-DVD-en når jeg kommer hjem, men jeg er godt kjent med hvordan det bildet kommer til å se ut.

Disk0 - Kun én partisjon (E:) - En gammel disk med div tull

Disk1 - Kun én partisjon (C:) - Vista ligger her

Disk2 - To partisjoner (T:;F:) - T: er hovedpartisjonen hvor jeg har diverse ting, mens F: er den nye partisjonen hvor XP er forsøkt installert.

I tillegg har jeg D: som er en CD/DVD-brenner.

Lenke til kommentar
Jeg ser at du nevner noe av det samme i denne denne tråden? Det blir fort litt avansert. Jeg kan lage et lite sammendrag for å gjøre det mer oversiktlig.

Vista - Installert på C:

XP - Installasjonsfiler er kopiert over fra CD til F: men installasjonen er ikke gjennomført

For øyeblikket booter ingen av disse. Alternative løsninger jeg vil oppnå sortert etter prioritet:

1) Gjøre slik at jeg kan velge hvilket OS jeg vil boote i.

Det kan du gjøre fra Vista med ...bcdedit /set osv. Du må åpne CMD as admin.

2) Sett XP til eneste valg slik at installasjonen kan gjøre seg ferdig.

Win XP kan ikke bruke Vistas bootmanger for å installere seg.

Det betyr at xp MÅ overskrive bootsector (det medfører at du kan ikke boote i Vista, før du er ferdig med installasjon, men det er normalt. Det fikser du fra XP etterpå.

Hvis spørsmålet angår "sett xp til eneste valg" boot.ini, så jeg mener at det vil være mye enklere å slette den fra Vista eller rename den, eller redigere den.

Det kan du gjøre fra Vista. Det krever litt for å få adgang til det, men det går.

3) Sett Vista til eneste valg slik at PC-en i hvert fall fungerer.

Du kan nesten ikke skade din Vista, med å prøve å installere XP. Men du vil finne deg uten Vista et kort stung.

(henviser til punkt 1. Om du ordner det slik for å få valg meny for Vista og XP, før du installerer windows, så den meny vil falle bort på grunn av "bootsector" som overskrives. Meny vil bli operativt etter at bootsect /nt60 sys er utført.)

Vil løsningen din fungere slik som statusen på PC-en min er nå, eller må XP være ferdig installert først?

Du behover ikke å installere XP først. Det eneste som utgjør forskjell er fire commando lines:

bootsect /nt60 sys----vil gjøre det mulig å botte i Vista

og de tre linjene med bcdedit----vil gjøre det mulig å boote både i Vista og XP.

Synes du at det er verdt å installere Vista en gang til, bare for det? :hmm:

9619368[/snapback]

jeg skal følge med slik at du kommer i mål med dette.

Lenke til kommentar
Jo, det vet jeg. Planen var som følger.

- Lag ny partisjon hvor XP skal installeres

- Installere XP

- Starte XP (ingen andre valg)

- Kjøre VistaBootPro (gjør at man kan velge vilket OS man skal boote i)

Problemet akkurat nå er jo at jeg ikke har fått installert XP, og dermed kommer jeg ikke inn i noen OS. Jeg kan gå inn i diskbehandlingen via Vista-DVD-en når jeg kommer hjem, men jeg er godt kjent med hvordan det bildet kommer til å se ut.

Disk0 - Kun én partisjon (E:) - En gammel disk med div tull

Disk1 - Kun én partisjon (C:) - Vista ligger her

Disk2 - To partisjoner (T:;F:) - T: er hovedpartisjonen hvor jeg har diverse ting, mens F: er den nye partisjonen hvor XP er forsøkt installert.

I tillegg har jeg D: som er en CD/DVD-brenner.

9619643[/snapback]

Ok jeg noterer dette her.

Diskbehandling fra DVD plate får på en annen måte.

Du kommer til kommand prompt og skriver:

-diskpart...enter

-list disk...enter---alle disknr vil komme opp.

-list volume...enter----alle partitioner med bokstaver og forklaringer vill komme opp.

Info fra her, er den samme som fra i Diskbehandlingen.

Og det er viktig, fordi om en disk har en T:\ og en F:\ partition, det helper lite hvis

du vet ikke den fysisk plasseringen på disken.

Bokstav T:\ er etter F:\. Men hvis du bevist har skrevet først T:\ som partition 1 og F:\ som partition 2 så er saken greit. Men du forstår sikkert hva jeg jeg tenkte.

Lenke til kommentar
Flott, da takker jeg for hjelpen så langt! Det er fortsatt et par timer før jeg er hjemme fra jobb, og så skal jeg teste ut alle mulig løsninger og rapporterer tilbake etter dette. Sannsynligvis blir det litt utpå kvelden før jeg vet noe (jeg er bleieskiftearbeider den første timen etter å ha kommet hjem).

9619835[/snapback]

Fantastisk! Veldig bra. :yes:

Lenke til kommentar
Og det er viktig, fordi om en disk har en T:\ og en F:\ partition, det helper lite hvis 

du vet ikke den fysisk plasseringen på disken.

Bokstav T:\ er etter F:\.  Men hvis du bevist har skrevet først T:\ som partition 1 og F:\ som partition 2 så er saken greit. Men du forstår sikkert hva jeg jeg tenkte.

9619877[/snapback]

Det var et semi-bevisst valg. Den ene harddisken min har jeg alltid hatt som T: og da jeg først laget en ny partisjon på denne disken, da kalte jeg den for X: (for XP), men denne bokstaven ble visst endret til F: da jeg begynte på installeringen. På det andre forsøket mitt satte jeg like godt bokstaven til F: fra begynnelsen.

Lenke til kommentar

Huff, nå har jeg forsøkt det absolutt meste uten hell. Det neste på listen min er vel egentlig å slette partisjonen med XP og se om jeg kan få Vista opp og gå igjen, men dette er jo i grunn å gi opp.

Jeg kopierte bootsect.exe over til c:\windows\system32 og kjørte den derfra. Jeg prøvde både "/nt60 sys" og "/nt60 all" som parameter. Begge så ut til å fungere greit, men jeg får fortsatt samme feil når jeg forsøker å boote.

Lenke til kommentar

Du skal ikke ha bootsect.exe i \windows\system32.

Den skal du ha rett i C:\ (root).

Hvis du starter fra dvd plate og du skal utføre det fra x:\sources så er det bare å skrive det rett fram.

Men ok. Hvor står du nå? er du ved commandprompt når du starter fra dvd plata?

Det er viktig å forstå når og hvor dette finner sted.

Jeg velger å se bort fra det VistaProSaken.

For at bootsector for Vista skal fungerer trenger man og en MBR som er Vista compatibelt, hvis den er overskervet.

Hvis det viser seg at maskinen reargerer som aldri vista har vært der så kan man

fra x:\sources>bootrec /fixmbr eller bootrec /fixboot.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...