Gå til innhold

8X kort i 4X slot - stor performance loss?

htrodal

Anbefalte innlegg

Begynner å nærme meg bytting av skjermkort. Har igrunnen en godt spekket pc, men HK'et støtter kun 4X skjermkort. Hvis jeg nå kjøper et nytt kort som har støtte for 8X (F.eks GF FX), vil jeg da miste mye performance når kortet kun vil kjøre 4X?

På forhånd takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GF FX er som sagt ikke lett å si noe om, men dagens kort har tillnermet ingen økning i ytelsen. Klipper å limer noe jeg skrev før, kasnje det kan oppklare litt.

------------

AGP porten har siden AGP1 brukt 66mhz og det gjør den forsatt. Forskjellen er at agp8x kan sende 8 ganger mer data per clokkrate en AGP1X. AGP4X kan sende 4X mer en AGP1X. Altså kan AGP8X overføre dobbelt så mye data som AGP4x. Du har kasnje hørt om AGP pro? det er det samme som AGP4X, bare med støtte for mer overføring av strøm gjennom AGP Bussen(så vidt jeg vet).

Nå må man ikke la seg lure til at man kan oppnå dobbelt så god ytelse med AGP8X, fordi (1): AGP porten er ikke flaskehalsen og (2) Yterst få applikasjoner er opptimalisert for AGP8X. Man kan, som sagt før, ikke forvente seg mer en 0-3% bedre ytelse, litt avhengig av oppset. Et Agp8X kort med 64MBram vil ha mer nytte av AGP8X, fordi den oftere vil trenge å få tillgang til hovedminnet, mens ett 128 Mb kort vil kunne lagre mer lokalt, og sjeldnere trenger større båndbredde på AGP porten.

En AGP8X port og kort er bakoverkompitabel. Det betyr at du kan sette et 8X kort i en 4X port, eller et 4X kort i en 8X port, men farten vil alltid bli styrt av den seineste(logisk nokk)

Håper det oppklarte og att alt var korekt. Ellers så er det bare å be om utfyling hvis du ønsker det.

--------------

Er det noe mer, så bare spør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...