Gå til innhold

for lave tempraturer på harddisker

Myrstad

Anbefalte innlegg

går det ann og ha for lave tempraturer på harddisker.

Temperaturer:

SAMSUNG SP1614C 10 °C (50 °F)

Maxtor 6L250S0 22 °C (72 °F)

SAMSUNG HD501LJ 18 °C (64 °F)

SAMSUNG HD501LJ 18 °C (64 °F)

er litt usikker på den på 10 der.

så lurer på hvor lavt man kan gå ned før det er "farlig" for diskene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. jeg ville ikke latt PC-en stå ute!

Det du kunne gjort:

Monter vannkjøling i PC-en, så har du radiator på utsiden av huset..

Da kan du ha "hypervifter" på radiatorene, uten å bli plaget av støy, samt du får lavere temp enn inne.. Det idèelle ville kanskje vært å ha det i en kald kjeller elns..

Lenke til kommentar

jeg har ikke noe bod/kjeller, så må ha den ute. Men hvorfor ville du ikke latt PC-en stå ute?

så ifølge den rapporten er det best og ha dem på 30-45 grader? eller ser jeg helt feil. Men det passer bra egentlig får når jeg tetter harddisk hullet blir det ca den tempen.

Endret av Myrstad
Lenke til kommentar
De har et minimum ser det ut til:

Environmental Information

Maximum Operating Humidity  85 %

Maximum Operating Temperature  35 C

Minimum Operating Humidity  5 %

Minimum Operating Temperature  5 C

9606632[/snapback]

det her er ikke helt riktig, dette er det som gjelder for samsung disken.

Temperature:

Operating

5 ~ 55°C

non-operating

-40 ~70°C

Humidity (non-condensing):

Operating

5 ~ 90 %

Non-operating

5 ~ 95 %

Thermal Gradient(max.)

20°C/hr

kilde

men er det noen som veit hva Thermal Gradient er?

Lenke til kommentar
Harddisker liker ikke lave temperaturer.

Dette dokumentet fra Google forteller en del.

9614062[/snapback]

Jepp, 35-45°C er vist optimalt i følge den studien. Under 25°C begynner det å bli veldig risikabelt. Men dette varierer sikkert fra merke til merke og mellom de ulike modellene. Google har ikke offentliggjort noen statistikk som tar hensyn til merke og modell fordi det kan skade enkelte produsenter, men forskjellene var vist ikke så store.

Lenke til kommentar

Min WD Sata 2 16mb 500gb disk, sitter i en egen "diskramme", i cmstacker.

Har tre slike rammer, men bare to disker.

Den andre disken min, sitter også i egen ramme..

Hver ramme har 12cm vifter (low noise, low rpm).

Ellers, har kabinettet en 12cm vifte i bakkant, samt en 8cm i topp (denne er deaktivert!).

Jeg sjekke temp i går.. Under normal bruk, ligger da wd på 18 grader celsius. Når je kjørte heavy load (benchet disken), så kom den opp i 19 grader celsius.

Den andre disken (usikker på merke), lå på 19 grader celsius i idle og lå stabilt på 19 grader under load også.

Poenget mitt: hva skal du med kaldere disker??

Skal nevnes at rommet mitt har "Normal varme".. panelovnen står på 18 grader (motsatt side av rommet).

Problemet med for mye temperatursvingninger, er at man får potensiale for fuktskader. Jeg ville ikke hatt diskene utenfor huset, som jeg sa tidligere i denne tråden. Heller ei ville jeg hatt elektronikken utenfor.

Det påstås (leste jeg et sted), at 10 grader differanse på elektronikk, vil gi 50% differanse i levetid.

Jeg kan ikke påstå at dette stemmer, men hypotesen var isåfall at 90 grader gpu vs 60 grader gpu, ble 50% * (90-60 / 10) = 50% * 3 økt levetid, ved å senke gpu-temp fra 90 grader til 60 grader.

Formelen må sådan bli:

ldiff = (1/2 * (x - y / 10)) * 100

ldiff = levetids-differanse

Ps. dette er for elektronikk og jeg kan ikke gå god for hypotesen som jeg lagde dette regnestykket for!

Om det skulle vært en sann hypotese, betyr det at en nedgang i feks. CPU temperatur fra 60 grader til 40 grader vil tilsi:

ldiff = (1/2 * (60 - 40 / 10)) * 100

ldiff = (0.5 * (20 / 10)) * 100

ldiff = (0.5 * 2) * 100

ldiff = 100% økt levetid

Men ja.. poenget mitt.. hehe..

ja, var litt offtopic kanskje:

Ikke all elektronikk liker "subzero" temperaturer og svingninger er ikke bra iht. fuktighet, m.m.

Du har videre problemene med korrosjon, m.m.

En mulighet, om man skal ha PC-en ute, er å ha diskene innenfor veggen sin, eller å ha diskene montert i noe værbestandig, varmeledende matriale.. Noe med høy masse (for å forhindre for mye svingninger)..

kunne lagt hovedkort i matolje, ute?

Lenke til kommentar

hele greia er pakka inn med 10cm tykk isopor, så vis jeg lukker den luka til hdd vill det være godt og varmt der og stabilt tenker jeg, men det er ikke tempen som var hovedgrunnen til at jeg flytta den ut, det var lyden.

Endret av Myrstad
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slenger meg på her med et spørsmål.

Åpnet vinduet til rommet ikveld, som førte til at det ble godt og kaldt her inne. Da kunne jeg høre høyfrekvente lyder komme fra PC-en. Er ganske sikker på at det er harddiskene. Er dette vanlig når diskene blir kalde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...