Gå til innhold

Viftestøy i Acer Aspire


Empty

Anbefalte innlegg

Har nå gått til innkjøp av en Acer Aspire 5052 fra Elprice (spec)

Og er generelt meget godt fornøyd med PC-en, men er plaget av viftestøy fra PC-en. Med vanlig surfing så er den rolig i 30-60 sec også spinner viften opp til høyt turtall i ca 20 sec så er den rolig igjen.

Har akkurat oppdatert biosen uten at det ble noe bedre...

Er det noen som har noen tips eller programvare for å styre viftene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå gått til innkjøp av en Acer Aspire 5052 fra Elprice (spec)

Og er generelt meget godt fornøyd med PC-en, men er plaget av viftestøy fra PC-en. Med vanlig surfing så er den rolig i 30-60 sec også spinner viften opp til høyt turtall i ca 20 sec så er den rolig igjen.

Har akkurat oppdatert biosen uten at det ble noe bedre...

Er det noen som har noen tips eller programvare for å styre viftene?

9605611[/snapback]

 

Hvor mye vifta støyer har jo med hvor mye maskinen må jobbe, noe som skaper varme...... Om du driver med krevende prosseser ville det være bedre å la vifta gå sin gang, og slippe overopphetning av laptopen... Forøvrig har jeg omtrent lik laptop som deg i forhold til skall osv fra Acer, så jeg tror vi muligens deler lik vifte... Jeg har noen perioder der den går høyt for å kjøle ned PC-en nå jeg driver med mye rart og det kreves mye system ressuser, men jeg syntes det er greit nok med støyet så lenge jeg vet maskinen min ikke over oppheter.

 

Forresten så styres jo vifte styrken av temperaturen i "skallet" til laptopen. Prøv å sette laptopen slik at luftåpningene er frie, og mer frisk luft kommer inn... Dette kan gjøre at laptop viftene virker mer effektive, og ikke alltid trenger å gå opp i høyt turtall.

 

Cheesewheese

Lenke til kommentar

Nå har PC-en stått siden jeg lagde denne posten og den er fortsatt støyende, og det står heller ingen krevende prosesser i bakgrunnen og kjører. Den har også stått på et glassbord med frie veier hele veien.

Fruen har en Dell Inspiron 6400 som ikke lager en lyd i det hele tatt, nesten ikke under belastning heller.

Lenke til kommentar

Finn tak i en tynn pinne og stikk den inn gjennom grillen til vifta;)

Da stopper den:)

 

Nei er snodig hvorfor den ikke kan spinne på skikkelig rolig turtall heletiden, istede for og slappe helt av også spinne opp på høyt turtall, for og kjøle ned varmen som blei utviklet i pausen..

 

Finnes det noe program jeg kunne overstyrt maskina sin viftestyring med?

For ser jo temperaturen, så kan jo bare sakke vifta såppas at jeg ok temp.

 

Eneste da er jo og huske det, før evnt spilling osv..

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Rent generelt utvikler AMD mer varme en Intel sine prosessorer, har du i tillegg et grafikkort som kan yte litt vil det bli varmt, og da går viften(e).

 

Dette er typisk, det vil ikke hjelpe å klokke ned prosessoren, viften ser ut som å ha en nedre grense som likevel er så høy at den går konstant når PC-en har stått på en stund.(AMD)

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe noen bærbare med AMD igjen før jeg har hørt dem i action. Dette er ikke noe spesielt Acer problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...