bjorn.e Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Eg ønsker å kjøpe en skjerm som støtter DDC/CI, for de som ikkje vet hva det er så det det Display Data Channel Command Interface. Kort sagt er det en måte å styre valgene på skjermens On Screen Display (OSD) meny fra datamaskinen. Det som er spesielt interessant er å bytte signalkilde, mellom VGA/DVI/HDMI etter ønske. (Langt å gå heeelt bort til skjermen for å bytte mellom PC/TV) Har man lagt ut for en Samsung skjerm, så har samsung et program MagicTune som tar hånd om dette. Men det fungerer ikkje uten en samsung skjerm ser det ut som, dog i Linux verden finnes DDControl, som virker .. men det er dårlig med dokumentasjon til ulike skjermer. Uansett det fant ut at eg skjermen min støttet en rekke kommandoer til farge innstillinger og DPMS - men ikkje signal kilde Skjermen eg prøve var en BenQ FP222WH, og støtter altså kun å stille farger og å skru skjermen av og på. Og irriterende nok så sender Nextgentel sin NextTV boks et blått bilde når du skrur den "av" - og da bytter ikkje skjermen til neste signalkilde selv heller .. da hadde jo gått an å trikse til litt sjonglering! Er det andre som har erfaring med å bruke DDC/CI til å styre skjermen sin, evt hvilke merker/modeller? -Bjørn Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) jeg har SyncMaster 960BF og de kan kun stilles med magictune. problemet er at det skal ingen ting til før helle PC-en låser seg fulstendig når man bruker magictune. det fulgte med 2 andre programmer også som styrte skjermen det ene som lar deg ha naturlige farger fant jeg ikke ut av. og et som roterte ( magic rotation) skjermbildet automatisk når skjermen ble rotert men skal etter dokumentasjonen ikke fungere skikkelig nå man bruker det farge programmet det gikk greit å stille lys og kontrast men de andre valgene var det stort sett bare problemer med. jeg har ihvertfall ikke funnet ut hvilke av valgene som lager disse problemene når man skal stille skjermen som er tilkoblet med dvi kabelen for å stille fargen brukte jeg i stedet gama kor aksjonen i kontrollpanelet til windwows Endret 30. september 2007 av elg-elg123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå