Gå til innhold

Støv på brikke eller i objektivet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har et Canon MP-E 65mm macro objektiv og jeg får flekker over hele bildet. Nå er det slik at det er kun med dette objektivet det er slik og ikke de andre, kan det være støv inne i objektivet eller noe?

(Se vedlegget)

9605301[/snapback]

Ta et bilde med eit anna objektiv med liten blender(type f20->) mot eit einsfarga lyst objekt som dekker heile bildet (himmel, kvit vegg osb.) Da skal eventuelle støvpartiklar på sensoren vise seg, viss du ikkje finn nokre flekkar så er det nok objektivet som er feilen.

Lenke til kommentar

Vel, siden du påpeker at det kun er med det objektivet, synes jeg det er ganske innlysende. Har du noen forsikring som dekker rens, bør du benytte deg av det. Siden du ikke nevner hvolket objektiv det dreier seg om, tør jeg ikke si om det er lønnsomt å sende inn eller ikke om du ikke har forsikring.

Lenke til kommentar
Vel, siden du påpeker at det kun er med det objektivet, synes jeg det er ganske innlysende. Har du noen forsikring som dekker rens, bør du benytte deg av det. Siden du ikke nevner hvolket objektiv det dreier seg om, tør jeg ikke si om det er lønnsomt å sende inn eller ikke om du ikke har forsikring.

9610120[/snapback]

Han nevner i posten sin at det er et Canon MP-E 65mm macro objektiv...

Lenke til kommentar

Det er støv på bildebrikken, at det synes kun med dette objektivet er nok fordi man hele tiden jobber på svært liten blenderåpning med dette objektivet og da synes støvet bedre.... Støv inne i et objektiv vil aldri se sånn ut på bilder.

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar

Heisann!

Du har jammen rett...

Ser ut til at øynene mine ikke fungerer skikkelig mandags morgen, men jeg hører det er et vanlig fenomen :p

Amund ser ut til å vite mer om dette enn meg.

Gidder du slenge med en forklaring på hvordan vi ser forskjellen?

Lenke til kommentar
Det er støv på bildebrikken, at det synes kun med dette objektivet er nok fordi man hele tiden jobber på svært liten blenderåpning med dette objektivet og da synes støvet bedre.... Støv inne i et objektiv vil aldri se sånn ut på bilder.

9611063[/snapback]

Takk for oppklaring, testet objektivet på et annet kamera i dag, det var noe korn der også men betydelig redusert så det er vel bare å få renset brikken.

(Glemte også å nevne at problemet er verst med 5x forstørrelser, men det er vel kanskje ganske logisk i og med at kornene da også blir forstørret.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...