RandiA Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Jeg synes fargene i dette høstbildet var gode, men jeg vil gjerne ha tips om hvordan jeg kunne ha brukt motivet på en bedre måte, fått enda mer ut av fotograferingen. Det er mine første "runder" med EOS 400D, og jeg kan ikke mye om dette. (Legger ved en meget liten størrelse) RandiE Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 For det første kunne det være en idé å ikke kappe toppen på treet slik du har gjort. Jeg foretrekker personlig skikkelig kapp, eller godt med luft. Midt i mellom er ofte bare litt irriterende visuelt. Jeg opplever kanskje også at du prøver å få litt VEL mye med i bildet. Et tettere utsnutt av treet og huset kunne kanskje være et like bra motiv. Nå er det litt vanskelig å skjønne hvor du vil ha oss i bildet. Det kunne også være mer kontrast og muligens justert saturasjon. I det hele tatt ser jeg for meg at mye kunne vært gjort i mørkerommet for å få opp høststemningen ytterligere. Nå har du også såvidt jeg ser tatt bildet på en tid av døgnet hvor du må slite med ekstra mye lys fra himmelen. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Fint, Svein Gunnar, nyttige tips det der. Kunne vel ha stått slik at noe av forgrunnen falt bort, og sidefeltene og fått litt luft over tretoppen ja. Ville helst øve på å fotografere best mulig i utgangspunktet og gjøre minst mulig etterpå...er litt tilhenger av det naturlige, men OK med noe beskjæringer og lys-, saturering- justering. (Bildet var tatt sen ettermiddag i går, men sol og mye blå himmel) RandiE Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Jeg er enig med Kjøde i det han skriver. Jeg ville valgt en helt annen løsning for komposisjon. Jeg ville løftet kamera litt, for da ville du også bli kvitt den litt lite dekorative jorden i forgrunnen. Jeg vill ogsåforsøkt å ta bildet på høykant. Da ville du kommet nærmere objektet. Personlig reagerer jeg også litt på den blå containeren. Den skarpe og unaturlige blåfargen står i for stor kontrast til høstfargene. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Jeg er enig med Kjøde i det han skriver.Jeg ville valgt en helt annen løsning for komposisjon. Jeg ville løftet kamera litt, for da ville du også bli kvitt den litt lite dekorative jorden i forgrunnen. Jeg vill ogsåforsøkt å ta bildet på høykant. Da ville du kommet nærmere objektet. Personlig reagerer jeg også litt på den blå containeren. Den skarpe og unaturlige blåfargen står i for stor kontrast til høstfargene. 9605419[/snapback] Helt enig når det gjelder den blå, men syntes skuret med treet og fargene var så fint i ettermiddagssolen. Og den blå kunne jeg ikke flytte på, og det var viktig å få med hele treet. Men den utgravde kanten foran burde jeg ikke tatt med nei. Nyttig for meg med så fin tilbakemelding. Det jeg selv likte best ved motivet, var de nydelige avstemte høstfargene i alt (bortsett fra den blå da ) RandiA Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Ville helst øve på å fotografere best mulig i utgangspunktet og gjøre minst mulig etterpå...er litt tilhenger av det naturlige, men OK med noe beskjæringer og lys-, saturering- justering. 9605333[/snapback] Det er ulike meninger om hva som er naturlig, og om man ønsker å formidle det man så og opplevde, eller det som ble festet til kamerasensoren. Øynene har f.eks et mye større dynamikkområde enn en digitalsensor eller film, så allerede der gjør man kompromisser i forhold til hvordan motivet egentlig var. Angående bildet så er jeg i stor grad enig med de andre som har kommentert. Siden du har digitalkamera koster det ingenting å ta mange bilder, og det har du kanskje også gjort? Det er bare å prøve seg frem med ulike utsnitt og komposisjoner, høykant etc og så velger du kanskje 1 av 20 bilder som er verdt å ta vare på etterpå når du kommer inn og ser ting på skjermen. Om du vil formidle fargene på treet kunne du også prøvd å gå nærmere. Hva med å stå like ved skuret eller like under treet? Er hele treet viktig, eller ville det kanskje vært bedre å få med noen av bladene på ganske nært hold, for å la fargene virkelig fylle bildet? Man opplever et tre i ettermiddagssol annerledes når man ser det i virkeligheten, og når man gjengir det på 20x30cm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå