Gå til innhold

Jentemishandling av jenter på Rognan...

Anbefalte innlegg

Regner med at de fleste har hørt om saken som i disse dager går i Bodø tingrett, om de fem jentene som mishandlet en venninne, og deretter solgte henne for 200kr til en asylsøker som voldtok henne. Det var bare to av de fem som var over den kriminelle lavalder i det mishandlingen skjedde, så det er bare de to som er tiltalt.

Jeg går i klasse med en av jentene, og kjenner en av de andre veldig godt. Jeg er forøvrig gutt....

"Vi andre" hadde oppfattet de seks som gode venninner før det som skjedde. De hang alltid ihop. Vi kunne aldri funnet på at noe sånt skulle skje.

Bare lurer på om det er andre plasser det er noe liknende som har skjedd?

Trenger ikke å være så groteskt, men om det er samma prinsippet, altså at gode venner plutselig går på en av dem.

For de som lurer på det, så er Rognan et tettsted (ca. 2500 innbyggere) 9,1 mil sør for Bodø. Dere må ikke tro at det bare er masse vold og sånt der, for det er det ikke :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det finnes noe tilsvarende sak som er like ille som denne her i Norge og personlig skulle jeg sett alle sammen dømt (mao mener jeg at den kriminelle lavalder i Norge er for høy) og det skikkelig. Er fryktelig redd for at de formildende omstendighetene skal telle så tungt at straffa blir latterlig lav. De tiltalte kommer til å bli nødt til å betale en oppresning til tiltalte, personlig skulle jeg sett at staten også gav god sum penger. Slik det er i Norge i dag er straffene så lave og oppresningsummene så tragiske at fornærmede aldri føler at man har fått gjort skikkelig opp.

Men angående det med jenter som tilsynelatende er gode venner føler jeg er tilfellet "over alt", de fleste går bare ikke så ekstremt langt. Virker som det er en klar forskjell mellom kjønna der, vi gutter viser klart og tydelig ifra at vi ikke liker hverandre. Hva som får jenter som ikke kan fordra hverandre til å vanke sammen har jeg aldri forstått, og vil neppe forstå det heller

Lenke til kommentar

Har jo hørt om lignende tilfeller, men sjelden så graverende.

Men det jeg til nå ikke kan huske å ha hørt om, er jenter som

har mishandlet gutt?

Det har jo vært ganske mye andre veien, altså gutter/menn som har

mishandlet jente.

Men hvorfor skjer det aldri at jenter mishandler gutt?

Det ville jo ikke være vanskelig for dem det når de er flere, som

i dette tilfellet.

Håper selvsagt ikke det skjer, eller noen mishandling skjer, men

det bare noe som slo meg, så jeg lurer litt

Lenke til kommentar

har mishandlet gutt?

Husker jeg hørte om en mann som ville ha beskyttelse fra kona si fordi hun banka han opp. Politiet tok det ikke alvorlig før han faktisk ble skadet. Så ja, det skjer, men det er nok ikke ofte.

Tror kanskje det ligger noe i det med at med gutter mer åpent viser at de ikke liker vedkommende. Resultatet av dette er (ofte) at gutter sloss, mens jenter bruker mer psykisk terror (mobbing). I dette tilfellet brukte de jo faktisk eksterm fysisk vold, men tror ikke det er noe særlig vanlig å gå så langt. Er enig i at disse jentene bør bli straffet. Dette er ting som kan ødelegge et menneske resten av livet og jeg har ingen sympati med de tiltalte (og de som burde vært det, men ikke er det).

Lenke til kommentar

Jeg får si som onkelen min sa om kjell-mangle og han stensnes *******.. "de skulle vert slått ihjel med øks"!.

De jentene har ganske effektivt ødelagt et annet menneske for resten av dets liv, og på en så fornedrende måte at jeg blir kvalm, og faktisk vurderer og ta turen til Bodø og ta med meg "den TVNorge omtalte-Palme/kjell-mangle mannen" og renske opp litt.

Ingen, absolutt ingen straff (dømt voksne eller som barn) for de monstrene av noen ungjenter, er i nærheten overhodet av å kompensere for noe som helst.. En slik bestialitet og brutalitet har man vel kun skimtet hos Viggo Chritiansen (baneheia red. anm).

Nei Forvaring er tingen da man ikke har dødsstraff/livsvarig her i norge, alt annet vil bare gjøre at rettsystemet blir en parodi på seg selv i mine øyne, under et gitt alderstrinn eller ei.

Og vår-nye-landsmann som tok 200 kr for "finish-her" i beste Mortal-kombat-stil, ja.... nuff said..... :evil::evil:

Lenke til kommentar

Haaper de blir straffet skikkelig , og asylsoekeren som voldtok henne for 200 kr.....HALLO for H*LVETE burde det ikke lyse en VARSEL-LAMPE oppi

hodet paa den mannen , skulle pokker veart s&(tt paa stedet , er ikke interesert i aa ha mennesker som det her i det hele tatt .

NB : Er da ikke noen rasistisk bemerkning , samme pokker hvem det er , blir saa forbannet !!!!

Lenke til kommentar

Men i jentegjenger er det ofte slik at det er en "leder". i dagboka til den jenta som går i klassen min har "gjenglederen" skrevet.

Blant annet:

Morsomste jeg vet: Banke folk.

Lykken er: Røyk, alkohol, revansje og blod.

Drømmer om: Å drepe søstra mi og ho ...(ja, jeg vet navnet på fornærmede, men vil ikke nevne det her).

Det som flere forskere mener har skjedd, og som de tiltalte også har forklart, er at de ikke torde stoppe for at de var redd for å få samme behandlingen av "lederen".

Det med at andre jentegjenger er like, bare ikke i så groteske former, er nok sant, men akkurat dette er et spesielt tilfelle. Lederen er rett og slett

umenneskelig. Hun sa rett ut at hvis fornærmede ikke gjorde som hun sa, så ville hun bli drept. Flere detaljer står i lokalavisa, Avisa Nordland, for de som vil ha det...

Lenke til kommentar

Det som flere forskere mener har skjedd, og som de tiltalte også har forklart, er at de ikke torde stoppe for at de var redd for å få samme behandlingen av "lederen".

.

Forskere og psykologer kunne ofte trengt en prat med et fornuftig jordnært menneske...

men uansett. Greit nok at disse jentene var redd når dette skjedde (men det er ingen fullgod unnskyldning). Jeg må sakse fra avisa nordland:

Det vakte også oppsikt i retten i går at da den utpekte hovedpersonen brøt sammen i gråt etter sin vitneforklaring, var det de to voldtektstiltalte jentene som trøstet henne.

I går fortalte ble venninnen beskrevet som grusom. I dag fikk hun trøst og litt senere sto alle tre og spøkte i korridoren utenfor rettssal 1.

Ett sted får grensa gå! Altså disse jentene er så gamle at de hvertfall nå burde ha kutta alle bånd til denne lederen. De er jo frivillig undertrykt jo! Mitt inntrykk er at disse jentene ikke bærer noen ekte anger i det hele tatt. Eneste grunnen til at de "angrer" er at de ser hva *de* må gjennom og synes derfor synd på seg selv og angrer for egen handling. De angrer ikke fordi de innser at handlingen var grotesk. De er flaue og redde nå. Med en gang de har fått sin dom så er de ferdig med saken, den er ute av verden og de føler at de har fått gjort opp for seg.

De slipper for enkelt unna i avhørene og dommen kommer til å være tragisk mild.

Så at en nevnte forvaring lengre oppe, det er og blir (desverre) en drøm, desverre.

btw hele artikkelen jeg saksa fra: http://www.an.no/67/87/84/7.html

Lenke til kommentar

gjeng-mentaliteten ofte en sterk faktor, og vi vet vel alle hvor langt noen går for å være populære. Min oppfatning er at media, skyter saken i været og på en måte gjør det hele litt verre. (ikke at det er galt nok som det er).

Men stopp et sekund dere som sier at den hovedjenta burde straffes som en voksen, dvs at den kriminelle lavalder burde senkes. La oss si at hun hadde fått 3 måneder ubetinget straff, noe som vil være veldig strengt med tenke på hennes alder. (+en del ubetinget og samfunstjeneste osv)

Hun måtte da ha sona sammen med harbarka narkomane og andre gjerningsmenn/kvinner. (Ja fordi det er snakk om en voldtektsdom her)

Hva tror dere slikt ville gjøre med en 13 år gammel jente???

(Nå kan det hende jeg er ørlite på bærtur i min hypotetiske fremstilling her pga jeg ikke er helt sikker hva som skjer med ungdom på 14-15 som blir dømt for vold. Blir de satt i fengsel eller er det en annen institusjon som setter igang? Vet det finnes slike ting men det er vel forbeholdt for fosterunger osv? Educate me hvis du VET noe om dette og ikke bare synser)

Lenke til kommentar

Hun måtte da ha sona sammen med harbarka narkomane og andre gjerningsmenn/kvinner. (Ja fordi det er snakk om en voldtektsdom her)

Hva tror dere slikt ville gjøre med en 13 år gammel jente???

Nå mener jeg at gjør man en handlig, en hardbarket kriminell verdig, skal man også ta straffen, en hardbarket kriminell verdig.

Om ikke nødvendigvis på celle med de du nevnte, men vekk fra samfunnet i ualminnelig tider.

Lenke til kommentar

har mishandlet gutt?

Det har jo vært ganske mye andre veien, altså gutter/menn som har

mishandlet  jente.

Men hvorfor skjer det aldri at jenter mishandler gutt?

Dette skjedde ikke for så lenge siden i oslo.
I fem timer ble den 15 år gamle gutten holdt innesperret i en leilighet i Oslo mens seks barn i alderen 9 til 15 år slo ham med en golfkølle og en drill.En 15 år gammel jente er siktet for legemsfornærmelse, mens de andre barna er for små til å kunne forfølges strafferettslig. Ifølge politiet var jenta barnevakt for de minste da den grove voldsepisoden skjedde torsdag.  

Det viste seg at det var barnevakten, en 15 år gammel jente som startet det hele. Hun fikk med seg resten av barna som var i leiligheten og gikk løs på den forsvarsløse 15 åringen. De truet gutt med at hvis han gikk til politiet ville de sende pittbuller på han.

[/code]
Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig at det er dumt at hovedpersonen var under den kriminelle lavalder da dette skjedde, for hun fortjener virkelig en dom. Jeg sier ikke med det at hun burde fått 21, for jeg ville ikke tålt så veldig mange ukene før jeg hadde ...

Men når man gjør slike umenneskelige ting, så mener jeg at man bør få en - ikke nødvendigvis ummeneskelig - straff, som man kjenner, og som gjør at man aldri kommer på tanken på å gjøre det igjen.

Så jeg synes egentlig at det her kan bli et unntak fra den kriminelle lavalder. Det er klart at hvis en 6-åring gjør det samme som hun har gjort, hadde jeg ikke ment dette, for 6-åringen vet da antakelig ikke helt hva han gjør...

Lenke til kommentar
Jeg synes egentlig at det er dumt at hovedpersonen var under den kriminelle lavalder da dette skjedde, for hun fortjener virkelig en dom. Jeg sier ikke med det at hun burde fått 21, for jeg ville ikke tålt så veldig mange ukene før jeg hadde ...

Men når man gjør slike umenneskelige ting, så mener jeg at man bør få en - ikke nødvendigvis ummeneskelig - straff, som man kjenner, og som gjør at man aldri kommer på tanken på å gjøre det igjen.

Så jeg synes egentlig at det her kan bli et unntak fra den kriminelle lavalder. Det er klart at hvis en 6-åring gjør det samme som hun har gjort, hadde jeg ikke ment dette, for 6-åringen vet da antakelig ikke helt hva han gjør...

Noe sier meg at det blir feil å straffe unge jenter så mye, som hvis

det er gutter som gjør det samme.

Det blir en slags forskjell synes jeg , selv om det kan høres rart ut.

Men når det gjøres mot andre jenter, blir det jo litt vanskelig..

Lenke til kommentar

Slipper de som er under den kriminelle lavalder helt fri, eller må foreldrene ta straffen? Tipper det hadde hatt en viss effekt: send far/mot vekk i noe måneder med de problemene det medfører for familien. Tipper hun ikke hadde gjort noe slikt igjen!

Lenke til kommentar

Saksa litt mer fra AN:

Voldelig.

Hun hadde lenge vært fryktet av jentene på Rognan. Hun var kjent som voldelig og dominerende.

11. februar i fjor, tre måneder før mishandlingen, skrev 14-åringen følgende i en dagbok til en av sine venninner:  

• Morsomste jeg vet: Banke folk

Lykken er: Røyk, alkohol, revansje og blod

Drømmer om: Å drepe søstra mi og ho .... (15-åringen red. anm.)  

6. mai i fjor ble tanker forvandlet til brutal handling. I over tre og en halv time torturerte fem jenter sin 15-årige venninne på det mest bestialske. De skal blant annet ha:  

• Banket, sparket og lugget henne

Tatt kvelertak på henne

Rispet inn navn på ryggen hennes med en binders

Kuttet henne opp med glasskår

Stukket henne med en sprøytespiss og en øredobb

Svidd håret hennes med en lighter

Tvunget henne til å ha sex med en utlending som betalte 200 kroner for dette

Tvunget henne til å føre gjenstander inn i kroppens hulrom

Tvunget henne til å bade i en iskald elv i naken tilstand  

Både de to tiltalte, fornærmede og andre vitner forklarte i går at det hele ble ledet av en av jentene i gjengen. De andre turte ikke å protestere av frykt for å bli offer for den samme behandlingen.

- Hun sa rett ut at hun ville drepe 15-åringen viss hun ikke gjorde som hun fikk beskjed om, forklarte de to tiltalte jentene.

Den "iskalde elven" som her blir skrevet er rett bak skuret der gjerningene har funnet sted. "Elva" er en halvstor bekk som det bl.a. går litt kloakk i, ettersom jeg vet.

Jeg mener at - uansett om det er gutt eller jente som gjør noe slikt - de som har gjort dette må få en skikkelig straff, så de aldri finner på noe slikt igjen.[/i][/b]

Lenke til kommentar
Slipper de som er under den kriminelle lavalder helt fri, eller må foreldrene ta straffen? Tipper det hadde hatt en viss effekt: send far/mot vekk i noe måneder med de problemene det medfører for familien. Tipper hun ikke hadde gjort noe slikt igjen!

Hvis det blir snakk om erstatning i kroner og øre, så er det vel foreldrene ansvaret ramler på. Familien kan jo selv bestemme hvordan de skal få pengene, om foreldrene skal betale alt, eller om den "skyldige" skal være med.

Men foreldrene må ikke ta en eventuell fengselsstraff.

Lenke til kommentar
ikke for å høres ut som en ........  

men er noen av de jentene som det er snakk om fine?  

(har jeg lurt på siden jeg først hørte om det )

:):lol:

Etter min smak - nei.

Det er vel en grunn til at de har havna litt på kanten, at de ikke er så veldig pene, og ikke de mest populære i klassen, og de har sikkert prøvd å finne seg venner på andre måter, og dermed har de havna der de er nå.

Lenke til kommentar
ikke for å høres ut som en ........  

men er noen av de jentene som det er snakk om fine?  

(har jeg lurt på siden jeg først hørte om det )

Du er ikke den eneste som lurte på det. Blir jo litt på siden(av det tragiske her da), men jeg tror på en måte jeg ikke skulle

hatt så mye i mot å bli banket opp av en lekker jente :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...