Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

StuePC, ser dette greit ut?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil HD2600XT hjelpe til med dekoding av media i Vista Media Center der man for eksempel kjører filer kodet med Matroska H.264? Eller er det kun PowerDVD som drar nytte av dette?

9620418[/snapback]

Dette lurer jeg også på. Avlaster HD kortene til Ati kun HD-DVD og Blu-ray filmer, eller hjelper de til med matroska (.mkv) filer også?

Lenke til kommentar

Det er noe jeg og lurer på.

ATI HD 2400/2600 kortene avlaster VC-1, H.264 og MPEG2 mens Nvidia 8400/8600 bare avlaster H.264. Det vil si at ATI kortene avlaster både HD-DVD og Blu-ray fullt ut.

Matroska er en operativsystemuavhengig, patentfri, open-source mediafilformat som til og med er nyere enn OGM. Matroska er ikke en codec (som MPEG-1, XviD, DivX, eller VP3), men en filtype (på engelsk kalt en "container", som f.eks OGM, AVI) hvor du kan putte inn video(er), lyd(er) og undertekst(er). Støttede lydformater inkluderer Ogg Vorbis, AAC, MP3 og AC3.

Det vil si at .mkv filer kan inneholde H.264 formatet og disse overnevnte skjermkortene vil da avlaste CPU'en.

Hvordan dette har innvirkning på forskjellige avspillingsprogrammer slik som Vista Media Center og/eller Media Player Classic er jeg ikke helt sikker på. Må disse programmene inneholde oppdateringer for at ATI/Nvidia kortene skal avlaste CPU'en? Noen som vet?

Edit; fant svaret:

Henta fra Anandtech.com

Since the last time we tested HD playback performance on the 8600 line, we have seen software support improve dramatically. PowerDVD, especially, has come quite a long way and now fully supports both AMD and NVIDIA hardware with full hardware acceleration and is quite stable. Drivers from both camps have also now added HD video quality improvements in the form of post processing to their drivers. HD deinterlacing and noise reduction now (mostly) work as we would expect.

Her står det at avspillingsprogramvaren må ha støtte for hardware akselerasjon.

-

Takk Redman. Ser nå at du har linka til den kjøleren før.

Endret av Howard B
Lenke til kommentar

Har lest litt rundt nå, og det virker som folk har problemer med å få hardware akselerasjon til å virke med matroska filer. Dette er enten et problem med haali media splitter eller et problem med cyberlink sin codec.

Har lest på forskjellige forum at hverken Ati eller nvidia kort klarer mkv filer.

Så her er man fulstendig avhengig av en bra prosessor til å gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Hva slags format har disse .mkv filene inneholdt? Syns nå det er litt merkelig at det ikke skulle fungere på .mkv filer med H.264 koding.

9627227[/snapback]

Disse filene har inneholdt filmer kodet i h.264. Flere som synes det er rart at det ikke virker.

Husker ikke hvor jeg leste dette, men de fleste mente det var et problem med haali media splitter.

Prøv å google mkv og acceleration.

Har dessverre ikke tid nå til å finne de forumene hvor det stod om dette problemet.

Lenke til kommentar
Rart hvis ikke Haali ikke støttet GPU akselerasjon, men det kommer vel.

Får teste hva jeg får til når jeg får mitt HD2600XT (ukens tilbud hos NetShop). Håper at mkv filer i PowerDVD støttes.

9629073[/snapback]

Du må fortelle om det virker etter at du har fått kortet ditt.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan det er å feste en 2.5" disk i Antec Fusion 430 kabinettet?

9629183[/snapback]

Det er ikke akkurat lagt til rette for 2,5" disker i kabinettet, men disse er jo så små at de kan plasseres flere steder. Jeg har lagt min oppe på DVD-brenneren f.eks. Hadde likevel vært bedre med et adapter av noe slag som kan gi disse 3,5" størrelse med tilhørende skruehull...

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan det er å feste en 2.5" disk i Antec Fusion 430 kabinettet?

9629183[/snapback]

Det er ikke akkurat lagt til rette for 2,5" disker i kabinettet, men disse er jo så små at de kan plasseres flere steder. Jeg har lagt min oppe på DVD-brenneren f.eks. Hadde likevel vært bedre med et adapter av noe slag som kan gi disse 3,5" størrelse med tilhørende skruehull...

9651955[/snapback]

er greit og bruke O-ringer i 3,5" brønnen gjør det på en pc jeg har.

Lenke til kommentar
Rart hvis ikke Haali ikke støttet GPU akselerasjon, men det kommer vel.

Får teste hva jeg får til når jeg får mitt HD2600XT (ukens tilbud hos NetShop). Håper at mkv filer i PowerDVD støttes.

9629073[/snapback]

Du må fortelle om det virker etter at du har fått kortet ditt.

9629772[/snapback]

Skal gjøre det når jeg engang får skjermkortet. Da jeg hentet kortet fredag ver det et Gigabyte P35-DQ6 som kom og dette passet av en eller annen merkelig grunn ikke i PCI-E slotten :( Hadde flere kopiser som så på dette og ingen kunne finne forklaringen på hvorfor.

Så kontaktet NetShop i dag og de skal sende opp et nytt et. Denne gangen forhåpentligvis et skjermkort og ikke et hovedkort.

Endret av Spinner109
Lenke til kommentar

Da bestiller jeg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Produktnavn Antall På lager På lager/

ETA *) Pris Totalt Slett

ANTEC NSK2480 New Solution Series (0761345-00280-6)

32

752,-

752,-

Sony Nec Optiarc DVD+-R/ RW/ DL AD-7170S-0S SATA +18X8X8X -18X6X6X BULK SILVER NS (AD-7170S-0S)

56

287,-

287,-

MSI AM2 RS690G VGA DDR2 SATA2 GBLAN 8-CH (K9AGM3-FD)

65

481,-

481,-

SAMSUNG Harddisk 320.0GB 7200RPM SATAII 3.0Gbps 3.5" NoiseGuard SilentSeek 16MB NCQ (HD321KJ)

415

578,-

578,-

AMD CPU Athlon 64 X2 4200+ Socket AM2 2.2GHz 2x512kB Boxed (ADA4200CUBOX)

614

536,-

536,-

KINGSTON DDR2 2048MB (2X1GB) PC800 CL5 NON-ECC KIT OF 2 NS (KVR800D2N5K2/2G)

82

580,-

580,-

D-LINK RangeBooster N 650 Wireless (DWA-547)

673

423,-

423,-

SAPPHIRE RADEON HD 2400PRO 256MB DDR2 PCI-E 64BIT DVI-I HDMI LP IN (11109-12-20R)

30

440,-

440,-

OEM NN Antistatic Armchain 6 feet (BW-106BL-L4)

4502

45,-

45,-

Frakt: 125,-

Totalt (inkl. mva): 4 247,-

Herav MVA: 849,-

dette oppsettet , med mindre noen sier veldig fort at jeg absolutt ikke må kjøpe det og det.. ? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...