Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

StuePC, ser dette greit ut?

Anbefalte innlegg

Nye driverene gjør at man kan spille av full hd med x1250 (var visst litt buggy før), men cpu'n må fremdeles mer eller mindre ta hele jobben. Det ser du hvis du følger linken til testen, så ser du at cpu-loaden er mye høyere med x1250 kontra 2600xt. Den er derimot ikke så høy at det vil være noe som helst problem å spille av filmer sammen med en ok cpu.

AMD selv anbefaler at man minst har en 2,4ghz cpu for å kunne spille av alt hd materiale sammen med x1250 (full hd, alle kodeker).

minimum CPU clock speeds:

1.8 GHz CPU clock for 1080p MPEG-2 video

2.2 GHz CPU clock for 1080p VC-1 video

2.4 GHz CPU clock for 1080p H.264 video

9618218[/snapback]

Hvordan er det med nvidia sine drivere? Trenger man tilleggsdrivere for å få hw-aksellerering på hd-materiale (H.264)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fant en annen litt mer relevant test hvor de faktisk tester full HD med fatality kortet med integrert, og med eksternt 2600xt kort.

AnandTech: ATI Radeon Xpress 1250 Performance Review

Med andre ord klarer kortet full hd med integrert grafikk så lenge cpu'n er rask nok.

9616627[/snapback]

Ja, selvfølgelig.. alle kort med integrert GPU klarer å dra HD materiale om man har kraftig nok CPU. Men hele poenget er at GPU'en skal avlaste CPU'en. Så mitt råd er å kjøpe et ATI HD 2600 skjermkort.

Lenke til kommentar
Fant en annen litt mer relevant test hvor de faktisk tester full HD med fatality kortet med integrert, og med eksternt 2600xt kort.

AnandTech: ATI Radeon Xpress 1250 Performance Review

Med andre ord klarer kortet full hd med integrert grafikk så lenge cpu'n er rask nok.

9616627[/snapback]

Ja, selvfølgelig.. alle kort med integrert GPU klarer å dra HD materiale om man har kraftig nok CPU. Men hele poenget er at GPU'en skal avlaste CPU'en. Så mitt råd er å kjøpe et ATI HD 2600 skjermkort.

9618654[/snapback]

x1250 klarte faktisk ikke full hd før amd/ati triksa og miksa litt med drivere, så å si at alle integrerte skjermkort uten problemer klarer full hd blir litt feil.

Selvfølgelig vil cpu'n få mindre å gjøre med et skjermkort som avlaster, men er det nødvendig? nei.. Og sparer man penger på å bruke det integrerte skjermkortet? ja! Og det var poenget mitt. Men alle får velge hva de selv synes er best. Jeg bare prøver å få fram fakta.

For min del bruker jeg x1250 inntil videre, og så kjøper jeg heller et skikkelig spill skjermkort når jeg føler behovet, og da ikke ett som kun er litt bedre, bare for å spille av film.

Lenke til kommentar

Skal du spille av HD-filer bør du ha en rask CPU. Så rask som du har råd til. E6750 er bra nok. Ang RAM -- ville gått for 800MHz -- er så billig uansett.

Når det gjelder skjermkort vet jeg bare at nVidia 8x serien er gulle god for slikt -- også de billigste modellene.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar
x1250 klarte faktisk ikke full hd før amd/ati triksa og miksa litt med drivere, så å si at alle integrerte skjermkort uten problemer klarer full hd blir litt feil.

9619334[/snapback]

Dette er noe jeg aldri har sagt.

Selvfølgelig vil cpu'n få mindre å gjøre med et skjermkort som avlaster, men er det nødvendig? nei.. Og sparer man penger på å bruke det integrerte skjermkortet? ja! Og det var poenget mitt. Men alle får velge hva de selv synes er best. Jeg bare prøver å få fram fakta.

Jeg er helt enig at man sparer penger med å droppe eget skjermkort. Men det er nødvendigvis ikke den beste løsningen. Ved å gå for et HD kort så kan man gå for en billigere prosessor. Disse HD kortene er ikke akkurat hi-end og fåes nå til langt under 1000 lappen. Så prisforskjellen blir lommerusk.

For min del bruker jeg x1250 inntil videre, og så kjøper jeg heller et skikkelig spill skjermkort når jeg føler behovet, og da ikke ett som kun er litt bedre, bare for å spille av film.

Bare husk at dagens hi-end spillkort ikke har HD akselerasjon og du vil få null utbytte med HD avspilling så all belastning går på CPU'en. Og vil man ha en stille HTPC/mediapc i TV benken så er det lurt å avlaste CPU'en. Men det er klart.. skal du bruke maskinen til spilling så ville nok jeg og venta og heller kjøpt et hi-end kort når behovet er der. Dog tviler jeg på at alle i denne tråden har planer om å bruke HTPC'en til spilling.

Lenke til kommentar
Har denne kjøleren, denne er ca 1cm fra lokket og står da noen cm fra viftene i siden så temp har aldri vert noe tema(husker ikke temperaturer).

Er ikke sikker på 720P/1080P tingene men kjøpte portet p.g.a det skulle avlaste CPU v Avspilling av HD materiale...

Etter så jeg kan skjønne av f.eks testen på Driverheaven.com så støtter det 1080P... Kan ikke skjønne annet egentlig

EDIT:

klippet fra testen:

What we can see from the above tests is that currently the Nvidia based boards are the performance leaders in video acceleration. Using the Abit board we achieve full 1080p over HDMI without issue allowing us to fully enjoy HD-DVD and Blu-Ray movies

9614224[/snapback]

Er den avstanden fra lokket til kjøleren uten viften? Dessverre er mange av HTPC-kabinettene i dag lave slik at det er begrenset med plass til store kjøleløsninger og store stillegående vifter. Slik er det også med mitt snart 3 år gamle kabinett, ett Dign hv7 som jeg har tenkt å oppgradere fra XP 2500+ til en AMD BE-2400. Støy er en nøkkelfaktor når jeg velger nye komponenter. Høyden fra hovedkortet til lokket er ca 10 cm. så det er ikke så mange stillegående kjølere å velge mellom.

9615313[/snapback]

GODT SPØRSMÅL :D

Det er uten vifte!!

Lenke til kommentar
Hotbox:

De sata pluggene tror jeg du må dremle hull til, men er rom på andre siden til det

9619830[/snapback]

aha, bra jeg spurte. Da kan man glemme den combo'n medmindre man vil mekke litt.

9619859[/snapback]

men det blir jo ekstremt ryddig i kabinettet av det ;-) kablene rett ut til diskene. :-)

Lenke til kommentar
men det blir jo ekstremt ryddig i kabinettet av det ;-) kablene rett ut til diskene. :-)

9620098[/snapback]

Så man trenger altså ikke i tillegg et "retur hull" for kabelen ut igjen, men får videreført kabel frem til harddisk på "andre siden av veggen"?

Lenke til kommentar
(snipp) Imidlertid lurer jeg på om ikke dette kortet alikvel vil passe i et ANTEC New Solution kabinettet. Redman; er det "åpent lende" (altså plass til SATA kabeler som stikker litt på utsiden av selve hk) mot fronten?

9615479[/snapback]

Har montert dette i et Antec Fusion v2 (samme kab. i bunn og grunn). Det gikk - men lurt var det ikke :green: Kjøp vinklede kabler så tror jeg det går greit (sikkert ikke lett - men det bør gå).

Lenke til kommentar
nei det trenger du ikke.

du må lage et hull på størrelse med 2 X 2 sata porter, så plugger du i fra harddisk rommet.

9620252[/snapback]

Bare for å være helt sikker :) , altså harddisk og DVD har jo kontaktene inn mot "hoved rommet", så da ser jeg for meg at man (ved ikke å lage retur-hull) er avhengig av at det finnes noen "naturlige sprekker/åpninger" i chassis slik at man kan gå "bakveien" videre, og komme frem til kontaktene på HDD/DVD? Er dette som skal gå greit da?

edit: så ikke forrige post. Jo tenkte kanskje vinklet sata kunne være et alternativ (men selv det er jo avhengig av litt avstand mellom kontakt og tett vegg, da snakker vi vel millimeter måling)

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

er sprekker her og der ja så det er bare Sata pluggene på hovedkortet som står litt rart, men det er jo en flott utfordring.

Skal åpne å ta bilde så dere får se, har ikke åpnet den siden jeg bygde den i sommer så er litt spent på korsn hybelkaninan veks å trives.

post-55382-1191350520_thumb.jpg

post-55382-1191350552_thumb.jpg

post-55382-1191350598_thumb.jpg

Endret av Redman
Lenke til kommentar

Takk Redman for at du gadd, nice job! :thumbup: Fallt på plass når jeg ser HDD vender inn mot samme rom, og at det er ferdig åpning bort til DVD området.

Men tror jammen det går med vinklet sata-kontakt der. Målte en kontakt, den vil ikke stikke ut mer enn 8-9 mm. etter den er satt inn. (til nød kan man jo i tilfelle også sette i sata-kontaktene før man legger ned/skrur fast hk), så dette burde gå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...