Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

StuePC, ser dette greit ut?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og Lima - effektgjerrig (45W TDP) enkeltkjerne @ 2.4 GHz

https://prisguiden.no/product.php?productId=64951

9612689[/snapback]

Støtter den. Riktig nok single-core, men burde holde lenge og i tillegg kun 45W

Egentlig kunne jeg tenke meg å hive ut skjermkortet fra handlelisten også :ph34r: Fordi onboard ATI grafikk-chip på hovedkort er en Radeon x1250 (bl.a er klarert for Windows Vista Aero-glas, kjører spill, og får bra reviews). Såvidt jeg forsto trådstarter skulle uansett ikke PC-en brukes til hardcore-gaming.

Finnes også et annet kabinett, Minuet 300 (kan brukes stående eller liggende) fra Antec. (NEC dvd-brenneren kan ifølge specs. brukes begge veier). Til denne cpu'n ville jeg valgt PC6400/800 MHz minne (litt dyrere enn forrige forslag). Så;

ANTEC Minuet 300-EC

AMD ATHLON 64 3800+ 2.4GHZ 45W

GEIL Black Dragon 2GB (2 x 1GB) DDR2 PC2 6400

Med disse tre forandringene i forhold til mitt forrige forslag, kryper prisen med kr.724, slik at sluttsum da blir kun kr.2968

Lenke til kommentar
Hvorfor det CPU støtter vel ikke høyere hastigheter enn 667mhz likevel, står i hvertfall det i infoteksten om den.

9613329[/snapback]

Ja, så det det samme her for en stund siden, men jeg tolket det det som feil. Kan liksom ikke skjønne hvorfor akuratt denne spesifikke cpu'n (eller gjelder det alle athlon 64 single-core?) ikke skulle takle 6400/800MHz :hmm: Noen som vet?

Anyway, da gjelder 667MHz fra handlelista, så for sikkerhets skyld/inntil videre. :)

Jeg vurderer foresten selv å bygge meg en boks med en slik Cpu, og Antec Minuet 300 kabinett.

Sett ut noe spesiellt hovedkort ennå eller?

----

update; ikke noe problem med 800MHz, .pdf-filen fra AMD

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...d_DDR2_DIMM.pdf

Videre "AMD Athlon™ 64 Processor Family Memory Guidelines";

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

LEIFEINAR:

Joda det knatrer en del ved jobbing..har endel erfaring på Antec sin patent, og det er ikke alle disker som går like stille i dette opphenget, men alle WD disker oppfører seg bedre en både Samsung og Seagate pussig nok.

alt av lagring skjer på nettverks disker så alternativ OS disk vurderes fortløpende.

Lenke til kommentar
har det samme kabinettet med FS ZEN vifteløs PSU og pasivt kjølt x2 5200 ADO på et Abit AN-M2HD

2stk noctua 120mm 800rpms i siden :)  er stille ja :love:

9611867[/snapback]

Hvilken kjøler har du på denne cpuen og hvordan pleier temperaturen å være ved passiv kjøling og litt last? Har Abit AN-M2HD noen mangler bortsett fra at det bare støtter opp til 1080i og ikke 1080p? Eller er det MSI-kortet som andre har foreslått i denne tråden et bedre alternativ til HTPC-bruk siden det støtter opp til 1080p vha. overklokking av GPU på hovedkortet?

Lenke til kommentar

Har denne kjøleren, denne er ca 1cm fra lokket og står da noen cm fra viftene i siden så temp har aldri vert noe tema(husker ikke temperaturer).

Er ikke sikker på 720P/1080P tingene men kjøpte portet p.g.a det skulle avlaste CPU v Avspilling av HD materiale...

Etter så jeg kan skjønne av f.eks testen på Driverheaven.com så støtter det 1080P... Kan ikke skjønne annet egentlig

EDIT:

klippet fra testen:

What we can see from the above tests is that currently the Nvidia based boards are the performance leaders in video acceleration. Using the Abit board we achieve full 1080p over HDMI without issue allowing us to fully enjoy HD-DVD and Blu-Ray movies

Endret av Redman
Lenke til kommentar
Har denne kjøleren, denne er ca 1cm fra lokket og står da noen cm fra viftene i siden så temp har aldri vert noe tema(husker ikke temperaturer).

Er ikke sikker på 720P/1080P tingene men kjøpte portet p.g.a det skulle avlaste CPU v Avspilling av HD materiale...

Etter så jeg kan skjønne av f.eks testen på Driverheaven.com så støtter det 1080P... Kan ikke skjønne annet egentlig

EDIT:

klippet fra testen:

What we can see from the above tests is that currently the Nvidia based boards are the performance leaders in video acceleration. Using the Abit board we achieve full 1080p over HDMI without issue allowing us to fully enjoy HD-DVD and Blu-Ray movies

9614224[/snapback]

Er den avstanden fra lokket til kjøleren uten viften? Dessverre er mange av HTPC-kabinettene i dag lave slik at det er begrenset med plass til store kjøleløsninger og store stillegående vifter. Slik er det også med mitt snart 3 år gamle kabinett, ett Dign hv7 som jeg har tenkt å oppgradere fra XP 2500+ til en AMD BE-2400. Støy er en nøkkelfaktor når jeg velger nye komponenter. Høyden fra hovedkortet til lokket er ca 10 cm. så det er ikke så mange stillegående kjølere å velge mellom.

Etter å ha lest testen på driversheaven.net ble jeg veldig usikker på det med 1080p. På Nvidia sine sider står det:

Integrated TV Encoder

Provides world-class SDTV-out and HDTV-out functionality up to and including 1920x1080i. Includes RCA, S-video, and component.

Feature only available on select GeForce 7050 PV/nForce 630a models

Betyr det at 1080p virker men at da må CPU stå for jobben? Andre linker som nevner det med 1080p og Nvidia 7050PV chipsettet er denne og denne.

Er Nvidia 7050PV og 1080p er bra valg eller bør man heller gå for MSI K9AGM3-FD som ble nevnt tidligere i tråden?

Lenke til kommentar

ANTEC New Solution 380W Active PFC

9608878[/snapback]

har det samme kabinettet med FS ZEN vifteløs PSU og pasivt kjølt x2 5200 ADO på et Abit AN-M2HD

2stk noctua 120mm 800rpms i siden :)  er stille ja :love:

9611867[/snapback]

Et hovedkort jeg først og fremst ville anbefale i forslaget (p.g.a. flest tilkoblingsmuligheter) fremfor MSI (eller noen andre), var Gigabyte GA-MA69GM-S2H, men jeg "holdt igjen" p.g.a. at kortet har en litt spesiell posisjon på SATA kontaktene. Etpar brukererfaringer på nett har murret ang. dette fordi det ikke har passet i deres (jeg husker ikke merke) HTPC kabinetter.

edit: link GA-MA69GM-S2H overview

Imidlertid lurer jeg på om ikke dette kortet alikvel vil passe i et ANTEC New Solution kabinettet. Redman; er det "åpent lende" (altså plass til SATA kabeler som stikker litt på utsiden av selve hk) mot fronten?

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar
LEIFEINAR:

Joda det knatrer en del ved jobbing..har endel erfaring på Antec sin patent, og det er ikke alle disker som går like stille i dette opphenget, men alle WD disker oppfører seg bedre en både Samsung og Seagate pussig nok.

alt av lagring skjer på nettverks disker så alternativ OS disk vurderes fortløpende.

9613689[/snapback]

samsung kom med en hel serie 7200 rpm 2,5" disker men kun den største som er 200gb utgaven er i prisguiden og den er 1700kr som er drøyt. samme serie har en 120gig som jeg har lyst på. har en 2.5" i kontor PC-en er en utrolig forskjell fra 3,5"

hadde jeg vært trådstarter hadde jeg gådd for noen 2,5" disker og de 800 rpm noctua viftene som ble nevnt over

Dersom man ser etter et rimelig kab. er nok Antec 2480 å anbefale (les reivew av NSK2400 @ Silent PC Reivew - NSK2480 er lik, men har EarthWatts PSU)

9614376[/snapback]

er dette i salg i norge? dette kabb skulle uansett vært i salg uten psu, få og ingen htpc kabb der ute med plass for 12 cm vifte. og ihvertfal ikke 2 stk

og til onboard graphics, er det ati x1250 som er på topp? amd burde sluppet et hk, med onboard 2400xt og am2 sokkel. i m-ATX det hadde solgt godt tenker jeg :yes:

forresten er jo schyte ninja mini noe og vente på med tanke på kjøling

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Slenger meg på denne interessante tråden :)

Selv planlegger jeg dette oppsettet:

Kabinett: Antec Fusion 430

HK: MSI G33M-FI

RAM: GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB

CPU: Intel Core 2 Duo E6750

HDD: Samsung SpinPoint M80 80GB Sata 2.5"

Skjermkort: Asus EN8600GTS

Prisen blir kr. 5753,-

Noen vil kanskje si at detter er overkill? Men jeg vil ha et oppsett som takler tung HD skalering i ffdshow. Jeg har valgt MSI hovedkortet med tanke at det faktisk er plass til pci tilleggskort her og det har Intel G33 brikkesett. 2.5" disken er valgt med tanke på støynivå.

Jeg venter i spenning på at schyte ninja mini kommer i norske nettbutikker :)

Endret av Howard B
Lenke til kommentar
er dette i salg i norge? dette kabb skulle uansett vært i salg uten psu, få og ingen htpc kabb der ute med plass for 12 cm vifte. og ihvertfal ikke 2 stk

Er jo det kabb'et m/PSU som er på første handlelista :)

NSK2480

Og jo, se på bildet, 2 stk. 120MM vifter.

og til onboard graphics, er det ati x1250 som er på topp? amd burde sluppet et hk, med onboard 2400xt og am2 sokkel. i m-ATX det hadde solgt godt tenker jeg :yes:

Er liksom grenser for hva man kan få for 5-600 kroner. For se når AM3 hk'et kommer, blir kanskje 2400xt da :)

Lenke til kommentar

Er det virkelig nødvendig med eget skjermkort? Jeg har det fatality hovedkortet med integrert grafikk. Har riktig nok ikke testa det i skikkelig 1080p oppløsning. Kun kjørt HD DVD ut mot 1366x768. Men det gikk i hvertfall helt smertefritt, og cpu loaden var heller ikke så altfor høy at det gjorde noe.. (core 2 duo 4400@2,6).

Bare lurer på om det er noe vits å bruke penger på, for et 2600 kort vil uansett ikke dra spill noe bra.. så om det integrerte holder til film, så er det kun sløsing med penger.

Lenke til kommentar
Fant en annen litt mer relevant test hvor de faktisk tester full HD med fatality kortet med integrert, og med eksternt 2600xt kort.

AnandTech: ATI Radeon Xpress 1250 Performance Review

Med andre ord klarer kortet full hd med integrert grafikk så lenge cpu'n er rask nok.

9616627[/snapback]

da ser det jo ut til at x1250 holder til full hd, hvis man har en ok cpu som de 45W DC prosessorene vi så over her. asrock sitt kort heter vel ikke fullHD-x1250

har trådstarter 1080p eller 720P?

ASRock 4Core1333-FullHD 635,- hos amentio

Lenke til kommentar

Nye driverene gjør at man kan spille av full hd med x1250 (var visst litt buggy før), men cpu'n må fremdeles mer eller mindre ta hele jobben. Det ser du hvis du følger linken til testen, så ser du at cpu-loaden er mye høyere med x1250 kontra 2600xt. Den er derimot ikke så høy at det vil være noe som helst problem å spille av filmer sammen med en ok cpu.

AMD selv anbefaler at man minst har en 2,4ghz cpu for å kunne spille av alt hd materiale sammen med x1250 (full hd, alle kodeker).

minimum CPU clock speeds:

1.8 GHz CPU clock for 1080p MPEG-2 video

2.2 GHz CPU clock for 1080p VC-1 video

2.4 GHz CPU clock for 1080p H.264 video

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...