Gå til innhold

Knitrelyd i enkelte filmer

Anbefalte innlegg

Har nettopp plugga i mitt gamle audigy 2 kort, gått over ifra integrerte lydkortet.

Vært fint i flere dager, sett endel filmer uten problemer... men oppdaget at på et par av filmene mine (som jeg har sett fint før) så er det kraftig knitring på steder hvor det er mye lyd i et par filmer.. f.eks intromusikken til 51.state, og jublinga/brølinga i 300.

helt greit på de andre partiene i filmene

noen som vet noe hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være clipping som skaper knitringa, dvs. at dynamikken i lyden overskrider hva DACen eller kretsen på lydkortet klarer, og lydkortet vil da "kappe av" bølgetoppene den ikke klarer å håndtere. Den plutselige likespenningen som oppstår det en bølgetopp har blitt klippet er hva du opplever som knitring/skurring i tilfeller med clipping.

Om du har equalizer påslått i mediaavspilleren din kan du prøve å dempe pre-amp/volumet på equalizeren (evt. justere ned alle frekvensbåndene men beholde "profilen") eller tilsvarende for å gi plass for større dynamikk, fordi equalizere kan produsere større dynamikk selv om man faktisk reduserer/senker frekvensbånd/områder. God bruk av equalizere er å kun bruke de til å trekke ifra. Skal man ha mer bass er det bedre å trekke ifra (senke) alle de andre frekvensbåndene med unntak av bassen framfor å øke bassen.

Du kan også prøve å skru ned volumet litt i mediaavspilleren eller i kontrollpanelet og se om det blir bedre da.

Edit: Så ikke du hadde løst problemet. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

takk for svar.

ble så godt som løst tidligere, men ikke 100%, merket at det hang igjen litt knitring enkelte plasser. så også at det du sier kan godt være det som er problemet mitt, da gain ofte går over grensa når det er tilfellet.

har ikke satt opp noe med eq, men skal se om jeg får justert ned noen plasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...