Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen "restarter" noen få minutter etter boot

Anbefalte innlegg

Heisann. Det startet i går, da skjermbildet plutselig ble borte, mens "resten" av maskinen "fortsatte". CPU-vifta, og alle de andre viftene fortsetter, mens skjermbildet bare blir borte. Dette skjer omtrent to-tre minutter etter jeg har kommet inn i windows, og det har aldri skjedd før.

Jeg har tok av skjermkortkjøleren, siden det bare er en crappy kjøleribbe, og satte en bordvifte ved siden av maskinen, men dette hjalp ikke. Når skjermbildet forsvinner, så kommer det en liten klikke-lyd like ved harddiskene, så jeg lurer på om det kan være en harddisk som har kræsjet. Men siden skjermbildet blir borte, så er det vel stor sjangs for at det er skjermkortet som tuller seg?

Det jeg synes er rart, er at "resten" av maskinen "fortsetter". Det er bare skjermbildet som forsvinner, men samtidig så synes jeg at jeg hører noen skumle lyder fra harddiskene. Har ikke vært borti dette før, så jeg vet ikke helt hva jeg skal se/høre etter.

Håper det er noen som har vært borti det samme før, og kan hjelpe meg. Tusen hjertlig takk for all hjelp. :)

Endret av NorthGarden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tok av kjøleribbene på skjermkortet?

Og satte ei vifte på UTSIDA PC-en?

Hvorfor i all verden gjorde du det? :p

Skjermkortet ble overopphetet på den forrige stasjonære PC-en min, fordi skjermkortvifta skar seg. Slike vifter har vel 10 000 timer MBF, og den hadde stortsett stått på i 4år, så det var vel ikke uventet at sånt kunne skje.

Etter at skjermkortet ble overopphetet funket PC-en i alt fra ett min, til flere timer, avhengig av hva jeg brukte den til.

Skjedde det for mye på skjermen stoppet windows opp, og etter litt så rebootet den.

Har du kokt skjermkortet ditt så får du ikke fikset det igjen. Test med et nytt skjermkort.

Og var den ikke overopphetet fra før av så er den nok garantert det nå, siden du tok av kjøleren ;-)

Lenke til kommentar

Skjermkortet er nok ikke ødelagt. For jeg har jo skjermbilde helt inn til windows. Jeg heller egentlig mer og mer mot harddisken, for det kommer en klikkelyd nedefra harddiskene (har tre), før skjermbildet forsvinner. Tror ikke det er strømforsyningen, for den er ganske så ny.

Når jeg tok av kjøleribben tok jeg også av sidepanelet, og satte bordviften helt opptil skjermkortet.

Lenke til kommentar

Selv om skjermkortet er brent betyr det ikke at det ikke viser bilde.

Jeg bruker mitt i serveren min hjemme.

Jeg klarte å legge inn windows, og sette den opp med det svidde skjermkortet (med ny kjøler), og nå kjører jeg kun remote desktop.

Selv om bordvifta blåser over gpu, tror jeg nesten ikke det hjelper i det heletatt.

Husk at kjøeribbbene er der for å mangdoble kjølearealet.

Tipper orginalkjøleren kjøler over 100x så bra som den vifta du satte ved siden av. Få på kjøleren. ALDRI kjør et skjermkort uten kjøleribber(så lenge det ikke er 10 år gammelt). Helst ikke uten vifte heller.

Hvis du mistenker at det er hdd, så koble fra alle untatt systemdisken. Se om det samme skjer da.

Skjer det med systemdisken også, så får du tak i/laster ned en live-cd, kobler fra systemdisken, og sjekker om problemet fortsatt er der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...