Abruzzi Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Hei. Etter en liten diskusjon lurer jeg bare på en liten ting om rundkjøringer. Når det er to felt inn til rundkjøringen og jeg legger meg i venstre for å kjøre av til venstre skal jeg da legge meg i venstre eller høyre fil når jeg kjører av rundkjøringen. Håper dere skjønner tegninga;) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Hvis det er to felt videre etter rundkjøringen, så legger du deg i det som er mest hensiktsmessig mtp. din videre kjøring. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Henta nokre bilete frå ein anna tråd her inne eg: Er det to felt inn og ut så følger du ditt felt heile vegen. Er det to felt inn og eitt ut ligg du til venstre. Er det eitt felt inn og to ut tar du vel det som fører deg der du skal, i rundkjøringa skal det ikkje være fleire enn deg uansett. Endret 30. september 2007 av Zeph Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Den der må vel være feil. Når man skal til venstre, så legger man seg ikke i høyre felt og kjører helt rundt i høyre feltet. Og når man skal til høyre, så legger man seg ikke i venstre felt og skjærer over høyrefeltet rett før man skal ut. Endret 30. september 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Hmm, seier noko der, trur aldri eg har kjørt ein rundkjøring med to felt inn og ut i alle retningar. Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Vel før rundkjøringa var det pila slik at venstre fila er for dem som skal til venstre og høyre fila for dem som skal rett frem. Dette var rundkjøringa etter tunnelen fra fjellhamar mot lillestrøm hvis noen vet hva jeg snakker om. Kom fra turn fra høyre siden hvis man kommer ut tunnelen og skulle inn tunnelen mot oslo. Men noen rundkjøringer er litt rare; kommer man trondheimsveien nordfra og inn i sinsenkrysset er jo venstre fil alle retninger mens høyre er ned under broa.. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Den der må vel være feil. Når man skal til venstre, så legger man seg ikke i høyre felt og kjører helt rundt i høyre feltet. Og når man skal til høyre, så legger man seg ikke i venstre felt og skjærer over høyrefeltet rett før man skal ut. 9604494[/snapback] Det kan ha noe med å gjøre at det er 2 kjørebaner. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) det der må jo bli kødd når han blå skal svinge ut foran han grønne med en gang. Det jeg har lært er som første tegning; skal man til siste avkjørsel eller ta en 360 så holder man venstre felt, hvis ikke holder man høyre felt. Og man skal ikke skifte felt i en rundkjøring, da har du gjort noe rart. Er det to felt der du skal ut så holder du ditt felt ut utkjørselen (hvis ikke blir det kaos) hvis ikke er det bare å blinke seg ut. Men det finnes så klart unntak som gjør at det bildet jeg klager på stemmer, Men da er det i såfall skiltet at begge felt kan brukes til en gitt utkjørsel Endret 30. september 2007 av Admin'c Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Og man skal ikke skifte felt i en rundkjøring, da har du gjort noe rart. Er det to felt der du skal ut så holder du ditt felt ut utkjørselen (hvis ikke blir det kaos) hvis ikke er det bare å blinke seg ut. 9604896[/snapback] Alt det andre du sier er riktig, men det er den der trådstarter lurer på.Her i nærheten er det to rundkjøringer rett etter hverandre. Eller... En tegning forklarer vel hele greien mye bedre. Her ser vi at videre kjøring bestemmer hvilket felt man skal velge etter første rundkjøring. Der må man bytte fra venstre til høyre fil når man skal ut av første rundkjøring. Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Det er ikke to rundkjøringer, bare to felt inn og ut av rundkjørinen alle retninger. Kan prøve å lage en tegning i Paint for å forklare. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Det er ikke to rundkjøringer, bare to felt inn og ut av rundkjørinen alle retninger. Kan prøve å lage en tegning i Paint for å forklare. 9605942[/snapback] Uansett er det hvor du skal hen i neste kryss/rundkjøring etterpå som avgjør om du skal legge deg i venstre eller høyre felt på vei ut. Er det langt til neste kryss, slik at venstrefeltet blir å anse som forbikjøringsfelt, legger du deg i høyre felt, med mindre du faktisk skal kjøre forbi noen. Når du skal til venstre og ut i høyre felt, så kjører du som markert med rødt på den siste tegninga her (du legger deg i venstre inn mot rundkjøringa og skifter til høyre inne i den) , ikke slik som markert med grønt på den første tegninga.. Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Klikk på bildet for full størrelse (lettere å se piler da) Rundkjøringen er som vist på bildet over.. Så du mener man skal gjøre som GRØNN bil og krysse et felt mitt i en rundkjøring, og evt. hvis det er trafikk ved BLÅ markering? RØD bil da, gjør den feil ved å holde fila og ikke bytte fil før den er på veien? Endret 30. september 2007 av Abruzzi Lenke til kommentar
birdie88 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 jeg tror man skal kjøre som bildet under: Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Klikk på bildet for full størrelse (lettere å se piler da) Rundkjøringen er som vist på bildet over.. Så du mener man skal gjøre som GRØNN bil og krysse et felt mitt i en rundkjøring, og evt. hvis det er trafikk ved BLÅ markering? RØD bil da, gjør den feil ved å holde fila og ikke bytte fil før den er på veien? 9606890[/snapback] Rød bil gjør ikke noe feil, så vidt jeg kan forstå. Det blir jo egentlig samme manøver som grønn, bare med feltskiftet litt senere. I begge tilfeller har rød/grønn vikeplikt for trafikk i høyrefeltet (blå) ved feltskifte. Merk at rød får vikeplikt for trafikk "ovenfra og ned" (altså om den blå hadde skullet fortsette rett fram) når den krysser ytterfeltet i rundkjøringa. Er det mye "blå" trafikk ovenfra som skal ut samme plass som deg kan det være mest effektivt for trafikkavviklinga å kjøre som den røde bilen og heller skifte til høyrefeltet etterpå. Og som nevnt, skal du til venstre i neste kryss, og det ikke er veldig langt unna, så kjører du som rød bil og holder venstrefeltet til neste kryss/rundkjøring.. Endret 30. september 2007 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Ja jeg forstår og er enig med deg i det du skriver.. Men det hele avhenger jo altså om det er mye "blå" trafikk da og dumt å legge seg over hvis det er trafikk der, men ved klar vei er det jo bare å blinke deg til høyre fila rett før avkjørselen;) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 jeg tror man skal kjøre som bildet under: 9607427[/snapback] etter det jeg ser så skal de i den venstre filen kjøre som du sier (blå) men de i høyre kan og følge med rundt hele, men i tillegg har de muligheten til å ta av ved en av de tidligere avkjørslene og dette spesialtilfellet er som regel skiltet på forhånd med at begge felt kan kjøre til f.eks. oslo (som den filen fører til) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå