SilentNET Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Nå som jeg er i gang med å kjøpe meg ny maskin tenkte jeg det kunne være morsomt å kjøre fletta av den gamle. Installerte Everest og Orthos. Det første jeg la merke til er at vCore er 1,57v idle, og at den faller ned til 1,47 ca ved full load. (svak PSU, eller normal oppførsel?) Temperaturen på CPU er i følge Everest 50c idle, og etter bare 2 min med orthos så passerte den 72c. Stoppet orthos, og selv etter 5 min med idle og økt hastighet på cpu viften har den enda ikke kommet tilbake ned på 50c. Hovedkort er i følge Everest 32c. Jeg kjører med åpent kabinett. Det er forresten en stock boxed kjøler som sitter på. Jeg husker den gangen prosessoren var ny. Det første jeg gjorde var å klokke den til 3,65GHz. Tempen ble høy den gangen også, men hvor høy husker jeg ikke. Tror den ble nærmere 90c før jeg stoppet load den gangen. Nå kan jo ikke dette sammenlignes direkte mot en nyere prosessor, men er det noen som sitter på data for en så gammel prosessor? Både spenningen og temperaturene er jo høye sammenlignet med en C2D prosessor. Til tross for ekstremt mye bedre ytelse på hvilken som helst C2D. Er det veldig unøyaktig temp-avlesning på så gamle prosessorer? Eller stiger temperaturen med 20+c bare etter et par minutter load. Maskinen har i alle år vært helt stabil, og jeg har aldri opplevd en blåskjerm eller krasj. Maskinen kjører nå ved original klokk 200x14 = 2,8GHz. Det har aldri vært byttet kjøler, pasta (var en sånn thermal pad under stock kjøleren når jeg kjøpte den). Det har heller aldri vært tørket støv i maskinen, og jeg kjører alltid med åpent kabinett. Temperatur på diskene mine (3stk Seagate Barracuda 7200rpm disker) ligger rundt 55c hver uansett hva jeg gjør. Jeg har et stort Chieftec Bigtower uten noen kabinettvifter og med original 350watt PSU. Hva jeg ønsker å oppnå med dette aner jeg egentlig ikke, da jeg uansett skal bytte maskin innen noen få uker. Nytt kabinett, psu, hovedkort, minne, prosessor, skjermkort, disker, you name it. Det er uansett litt morsomt å ta noen sjanser, siden en havarert maskin egentlig ikke gjør noe på dette tidspunktet EDIT: Tenkte jeg skulle prøve å se om temperaturen stabiliserer seg uten prosessorviften på. Maskinen gikk fra bråkete til musestille bare jeg slo av viften. Har fortsatt vifte i PSU og på skjermkort, men når maskinen bare idler allikevel går ingen av disse noe særlig. Så hører dem knapt når man hører etter. Så langt har tempen gått opp 10c fra 44 -> 54, men vi får se etter et par timer om den fortsetter, eller om den stopper på en grei temp. Kanskje jeg endelig får sove skikkelig i natt Endret 30. september 2007 av SilentNET Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Har en maskin stående med en 2.8 GHz Northwood, men har ikke kjørt stock kjøler på den siden jeg fikk den for lenge siden. Mener å huske at idle temp tilbake da var rundt 33-35C og opptil 50 grader load. (Byttet ut kjøler noen uker senere til en Zalman 7000Al-Cu p.g.a at den skulle overklokkes). Med Zalman-kjøleren kjørte jeg på 3.5 GHz og temp lå vel på ca. 50-52C under last. 72C høres mye ut, selv med boxed kjøler. Godt mulig temperaturen leses av feil. Du sier du ikke har tørket støv, men er det noe støv i vifta da? Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 Har en maskin stående med en 2.8 GHz Northwood, men har ikke kjørt stock kjøler på den siden jeg fikk den for lenge siden. Mener å huske at idle temp tilbake da var rundt 33-35C og opptil 50 grader load. (Byttet ut kjøler noen uker senere til en Zalman 7000Al-Cu p.g.a at den skulle overklokkes). Med Zalman-kjøleren kjørte jeg på 3.5 GHz og temp lå vel på ca. 50-52C under last. 72C høres mye ut, selv med boxed kjøler. Godt mulig temperaturen leses av feil. Du sier du ikke har tørket støv, men er det noe støv i vifta da? 9611697[/snapback] Nopes, ikke noe særlig støv som jeg kan se. Det er mulig temperaturen er feil ja, og det håper jeg egentlig at den er Men BIOS, Everest og Speedfan viser nøyaktig samme temp. Og vifta går for full spiker hele tiden. Idle og load. Bare ved noe surfing på nett etc så går tempen opp mye. Spiller jeg noe havner den nesten opp på 80c før den stabiliserer seg. F.eks. Diablo 2 (et spill som langt ifra krever 2,8 GHz prosessor. Ikke i nærheten engang). Jeg begynner å tro at en kombinasjon av ingen kabinettvifte® (og ingen sirkulasjon i luften i det hele tatt) sammen med særdeles dårlig kontakt mellom prosessor og kjøleribbe sørger for den høye temperaturen. Som sagt holder jo diskene mine over 50c alle sammen. Og i enkelte tilfeller nesten opp til 60c. Noe som ikke kan være relatert til prosessoren. Og det er ikke nødvendigvis varmt i rommet heller. Så da må jo varmen komme fra komponentene, og rett og slett blir der. Dette i tillegg til en mulig helt feil temperaturavlesning(ødelagt/skadet temp sensor) kan være grunnen. Skulle jo tro at maskinen ble ustabil av å kjøre nærmere 75-80c over tid. Men det er den altså ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå