ranvik Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 firma i moss selger det for under 15kr M , og det er moms på alt som er over 200kr. men fiber med vaier er +10kr ca Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Gi opp, den bete ideen jeg har lest hittil er den med 54mbs nettverk på et hustak og friste folk med billig bredbånd, ellers få naboen til å kjøpe seg adsl selv. Tenkte på det samme, og det er ikke noe problem å lege under veier, det er bare å dra vinkelsliperen og så fylle igjen med sement og så asfaltstripen du sagde ut oppå der igjen så er det usynelig etter en uke. Så kan du ellers grave, men dropp det... Kanskje vanlig kobberkabel kunne gått med noen forsterkere (repeater?) underveis? Mål hvor langt det er nøyaktig og så tar du å finner ut hvor lange kablene kan være før du må ha en repeater, og da trenger du jo ikke 1000mbs 10 holder sikkert. Bare litt kjipt den dagen noen graver ogkutter kabelen... Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Hvorfor skal dere absolutt ha fiber? Holder det ikke med 100mbit eller Gigabit Ethernet? Fikk ikke med meg avstanden mellom dere da jeg bare skumma igjennom tråden, men tenk på alle de ekstrakostnadene dere får dersom dere bruker fiber vs. cat5/6 "vanlig "ethernet-kabel. Dersom dere f.eks skal ha noe svitsjer eller routere fra f.eks Cisco som takler fiber koster dette skjorta og litt til. Lenke til kommentar
LordErr Skrevet 22. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2003 Hvorfor skal dere absolutt ha fiber? Holder det ikke med 100mbit eller Gigabit Ethernet? Fikk ikke med meg avstanden mellom dere da jeg bare skumma igjennom tråden, men tenk på alle de ekstrakostnadene dere får dersom dere bruker fiber vs. cat5/6 "vanlig "ethernet-kabel. Dersom dere f.eks skal ha noe svitsjer eller routere fra f.eks Cisco som takler fiber koster dette skjorta og litt til. 100Mbit ethernet tar jo bare 100m. Når det er ca 700m så er det jo litt kjipt å må strøm til ca. 7 repeatere. Fiber er greit, må nok ha det pga lengden. Trådløst er mer eller mindre uaktuelt. 10Mbit er litt for lite for at vi gidder alt strevet. Tenkte vi skulle legge litt fiber da vi har til gang til 10Mbit fiber -> ethernet adapter. Så oppgraderer vi til 1000Mbit etter som vi får penger. PS. Vi trenger ikke no 1Gbits switcher da det blir peer to peer (det er kun 2 av oss). For å si det på en annen måte, vi skal knytte sammen to nettverk og har tenkt oss et lite backbone. Lenke til kommentar
jornilse Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Tror som andre har nevnt at kostnadene på dette blir litt i overkant av hva som er lønnsomt... Skal du ha en kabel hengende ute så nytter det ikke å komme med noe tynne 3mm fibersnorer som blir morkne og sprøe første vinteren, vi snakker heller om en kabel med bæreline hvis den skal henges opp eller en armert kabel om den skal graves ned... sjekk http://www.nexans.no/dyn/site.php3?page_id=379 for mere informasjon om oppbygningen av en normal kabel for dette bruket... Tror dere kan betale i åresvis på ei sdsl-linje hver til den prisen dere kommer frem til... -- Jørn O.Nilsen Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 så tror jeg den må være fyllt med vaselin for å tåle frost. Det ble iallefall anbefalt til tp kabler Lenke til kommentar
MistaWu Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Edit: Btw urban, hvor i akershus bor du? Sørumsand Lenke til kommentar
jornilse Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 De kablene som brukes utendørs i telecom-sammenheng er nor ordentlig grisete greier kan jeg fortelle deg... Fibrene er lagt inn i rør/spor (avhengig av produsent) og ligger i en kjedelig silikonlignende masse... no'ordentlig svineri... -- Jørn O.Nilsen Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 700 meter kabel blir sykelig dyrt... Hvorfor ikke kjøpe sdsl begge to, det duger, kjør vpn over det. Lenke til kommentar
LordErr Skrevet 22. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2003 blæh. SDSL er ganske uaktuelt. Ikke det at jeg har noe mot VPN men jeg vil ikke bruke hele linja mi på VPN. Kommer nok til å bli en del trafikk ja. Jaja.. så er det sikkert noen luringer som tenker... hva med QoS ? For å være helt ærlig. 2Mbit er rett og slett for lite. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Lei linjer da! Billigere det enn å kjøpe fiber :wink: Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Bare ut av ren nysgjerrighet, hva skal du bruke linja til når 2mbit blir for lite, filmer osv overfører man ikke så mye av, bare å flytte pc'en en gang annenhver måned, eller begynne med cd-mapper fulle av film.... Lenke til kommentar
MistaWu Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Bare ut av ren nysgjerrighet, hva skal du bruke linja til når 2mbit blir for lite, filmer osv overfører man ikke så mye av, bare å flytte pc'en en gang annenhver måned, eller begynne med cd-mapper fulle av film.... vel... Filemr overfører man mye av. SDSL blir for dyrt (catch=999,- /mnd minimum). Brenne cd'r er for tungvint :wink: Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 blæh. SDSL er ganske uaktuelt. Ikke det at jeg har noe mot VPN men jeg vil ikke bruke hele linja mi på VPN. Kommer nok til å bli en del trafikk ja. Jaja.. så er det sikkert noen luringer som tenker... hva med QoS ? For å være helt ærlig. 2Mbit er rett og slett for lite. Ok, jeg er den luringen.. ;-) Hva med QoS? Dersom skal drive med lasting av filmer og spille samtidlig må man nesten ha QoS, hvis ikke går pingen til helvete. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Vist dette kun dreier seg om å kunne kopiere store mengder data, så foreslår jeg at dere kjøper dere en Chieftec HDD skuff m/vifter, i denne trykker dere en svær harddisk (120GB<) så kan du bare ta med denne over til kameraten og vice versa, så har dere løst det problemet! Spilling kan dere bruke xDSL til! Fiber vil etter min mening bli altfor mye arbeid til så lite nyttig bruk. -Chief- Lenke til kommentar
MistaWu Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 skal ikke bare brukes til kopiering.. også trhusting osv av domene amd-nerd.net & intel-nerd.net :wink: +mye mer som xDSL ikke er raskt nok til. Lenke til kommentar
LordErr Skrevet 23. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2003 litt av poenget er å ha ett kraftig backbone mellom nettene. Hadde du lest litt mer av posten kanskje du hadde sett det. Lenke til kommentar
chma Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 litt av poenget er å ha ett kraftig backbone mellom nettene. Hadde du lest litt mer av posten kanskje du hadde sett det. tja, du kan jo kanskje gi oss en idee til hvor mye man avnt vil bruke på dette....blir møkka dyrt... Lenke til kommentar
BUFF Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 jeg og en kompis av meg har gjort det før, strakk 169m cat-5 kabel. Vi gjorde det på kvelden og utnyttet lykte stolpene som var i nærheten. Han har flyttet ut ikke lenge etter det, men kabelen henger der fortsatt og det er 4-5 år siden vi gjorde det Bare gjør det trur ikke det blir opptaged før evnt. feil som kommunen må utrette og de finner kabelen. -BUFF Lenke til kommentar
mascot Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Finn et punkt dere begge har fri sikt til og hvor dere kan sette opp en trådløs node. Da er problemet løst. Graving er dyrt, og krever gravemelding osv. Stolper går an, men dere må ha riktig utstyr og betale leie til eieren. For å utføære en slik jobb må dere leie en entrepenør, Bravide f.eks. Dere kan nok utelukke hele ideén med å legge kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå