Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fiber +(hvordan sperre en vei uten å vekke mistanke).

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg og en kammerat driver med et lite pris overslag og jeg lurer på om det er noen der ute, som vet om en webshop/butikk (i oslo området) som selger fiber til sluttbrukere.

Vi skal kanskje legge opp nettverk, 1gbit, mellom oss. Det er kanksje mulig at vi må hijack'e noen strøm stolper, men pytt, pytt.

PS. Er det noen som vet om noen lover/regler om hva som er lov og hva event. straff hvis man gjør dette(strøm stolpene) uten tillatelse.

mvh,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

Jeg og en kammerat driver med et lite pris overslag og jeg lurer på om det er noen der ute, som vet om en webshop/butikk (i oslo området) som selger fiber til sluttbrukere.

Vi skal kanskje legge opp nettverk, 1gbit, mellom oss. Det er kanksje mulig at vi må hijack'e noen strøm stolper, men pytt, pytt.

PS. Er det noen som vet om noen lover/regler om hva som er lov og hva event. straff hvis man gjør dette(strøm stolpene) uten tillatelse.

mvh,

Dere skal spørre og eventuelt leie stolpene og dere kan jo risikere anmeldelse og at de bare klipper ned kabelen deres.

Lenke til kommentar

Hallo! Her blir du å råke i trøbbel ja. Regler for slikt er ikke noe å spøke med. Har vært med på legging samt terminering av fiber før, og det er ikke noe du setter i gang med uten erfaring. Btw, du trenger konvertere og en masse andre greier i tillegg. Blir grisedyrt og ulovlig.

Lenke til kommentar
ok, gjerne noen fler meninger. Hva med å grave kablene ned i bakken. kan de si noe på det? (har ikke styring på offentlige regler/lover på dette området)

Det er ikke noe problem hvis du eier grunnen eller får lov av de som eier den.

Lenke til kommentar

lite spm til om stolpene. Hva om jeg/noen eier den jordflekken som stolpene står på og får tillatelse fra de/dem?

Da er du jo selvsagt bedre stillt i forhold til leie, men du må nok ha tilatelse og bruke montører som har lov til og gå i stolpene.

Lenke til kommentar

Selve teknikken bak det hele byr ikke på problemer. Hvis du klarer deg med 10Mbits fiber, så er det billig og enkelt.

Da treger du kun fiberen, terminert i begge ender, og konverter i hver enda.

Jo høyere hastighet = høyere pris.

Det store probleme ditt er hvordan du skal trekke fiberen. :o

Lenke til kommentar
Heisann.

mvh,

www.leteng.no selger vel fiber, og kan også montere på kontakter for dere! Men det er nok ikke bare bare å få lov til å strekke fiber i stolper. Hvor langt er det mellom dere? Må dere krysse vei? Trådløst kan jo være et bra alternativ, får ikke så høy hastighet, men.. Om dere har god råd kan dere jo prøve laser! :D

Lenke til kommentar
Heisann.

mvh,

www.leteng.no selger vel fiber, og kan også montere på kontakter for dere! Men det er nok ikke bare bare å få lov til å strekke fiber i stolper. Hvor langt er det mellom dere? Må dere krysse vei? Trådløst kan jo være et bra alternativ, får ikke så høy hastighet, men.. Om dere har god råd kan dere jo prøve laser! :D

Hmm...

Er ca 600-700m mellom oss + et gigantisk haug/kul/bakke som er i veien så trådløst er ganske utelukket.

Så sant du ikke tror det funker gjennom ca 300m med leire *ironi*

ps. prosjektet er kun på planlegging/fantasi nivå. Får se hvilke muligheter vi har, pris ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...