StefanP Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Hei, jeg har en Opel Astra G 99 som har problemer med at airbag lampen lyser konstant. I tillegg så lyser Traction Control og ABS lampen cirka 50% av tiden når jeg kjører. Det er ikke noe rytme i når feilen kommer, men de lyser alltid sammen. Som om ikke det er nok så ser jeg at speedometer nåla av og til dropper ned mot null når jeg kjører for så å hoppe rett tilbake. Ikke ofte men... Jeg har skiftet ledninger under setet for et par år siden uten hell og Opelverkstedet mitt sier at de må inn å operere på den igjen. Hva tror dere at det kan være? Jeg snakket med en bilselger på Opel, og han mente at det kunne være noe så enkelt som at dynamoen ga feil spenning til tider. Dette har ikke verkstedet snakket om så jeg er litt skeptisk til det, men jeg har lite peil på bil, men jeg vil ikke at verkstedet skal loppe meg for mere penger unødig. Stefan Pettersen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Ladingen er det første som slår meg, men ser du allerede har blitt tipset.. Opel vectra hadde litt småproblemer med kontaktene som står i speedometer. Kan hørest ut som samme symptomer, bare å ta fra hverandre å sørge for god kontakt Lenke til kommentar
StefanP Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Ladingen er det første som slår meg, men ser du allerede har blitt tipset.. Opel vectra hadde litt småproblemer med kontaktene som står i speedometer. Kan hørest ut som samme symptomer, bare å ta fra hverandre å sørge for god kontakt 9603917[/snapback] Ja, jeg ville bare høre om flere mente at noe så enkelt som spenningsfeil kan gjøre noe sånt med bilen. Siden de på verkstedet IKKE foreslo at det kunne være feilen. Kan jeg måle dette med et vanlig voltmeter og i såfall, hvilke verdier skal jeg se etter? Takknemmelig for all hjelp! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Det er nok spenningen, mål over batteriet når bilen er i gang, både på tomgang turtall (3000 o/min) skal helst være rundt 14,4 volt (DC selfølgelig...) Lenke til kommentar
haada Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Hei! Har du prøved med feilsøking. Jeg hadde en gang samme problem lyser ABS og trac. controll. Ved feilsøking viste det seg å vare en ABS sensur som fusket av og til. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) ABS og traction henger sammen virker ikke absen funker heller ikke traction-systemet pga at det bruker abs-sensorene til å oppdage hjulspinn og sladd Kan også være spenningsfeil da systemene ikke får nok støm til å kjøre selvdiagonose. Da vil lampene lyse konstant. En gang måtte jeg trillstarte min bil grunnet lite strøm og da sloknet ikke abs-lampa før jeg hadde kjørt noen minutter Endret 30. september 2007 av david_almli Lenke til kommentar
StefanP Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 ABS og traction henger sammen virker ikke absen funker heller ikke traction-systemet pga at det bruker abs-sensorene til å oppdage hjulspinn og sladdKan også være spenningsfeil da systemene ikke får nok støm til å kjøre selvdiagonose. Da vil lampene lyse konstant. En gang måtte jeg trillstarte min bil grunnet lite strøm og da sloknet ikke abs-lampa før jeg hadde kjørt noen minutter 9604626[/snapback] Takk for tipset! Jeg skal passe på at mekanikerne ikke prøver å bytte alt på bilen når jeg leverer den inn Tror ikke jeg skal prøve meg på å skifte sensorene selv Lenke til kommentar
StefanP Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Det er nok spenningen, mål over batteriet når bilen er i gang, både på tomgang turtall (3000 o/min) skal helst være rundt 14,4 volt (DC selfølgelig...) 9604003[/snapback] Jeg målte spenningen til 14,4 - 14,5, så da er det vel lite vits i å skifte dynamoen. Hadde jo håpet at det var det som var problemet, det hadde blitt billigere. Men airbag lyset skyldes vel ledningsnettet... Har hørt at Astra sleit med det en stund. Takk for tipset! Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Airbag-lampa kan lyse grunnet dårlig kontakt i side-airbag! Tror det var et lite problem på disse bilene ABS-Sensorene sitter i en skrue så det kan skiftes på 2 min Endret 30. september 2007 av david_almli Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) problemet med airbag lampa er mest sannsynelig et stikk som sitt under enter fører eller passasjersete. Der er det bare og fjerne stikket og lodde ledningene i sammen. Har også vært borti et par ganger at det er stikket som sitter på utløserpatronen til airbagene som gir feilkode men det er sjeldent.. Selv om feilen ikke finnes lengre forsvinner ikke lampa før man sletter feilkodene som ligger lagret i hjernen Endret 30. september 2007 av *martin* Lenke til kommentar
StefanP Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 problemet med airbag lampa er mest sannsynelig et stikk som sitt under enter fører eller passasjersete. Der er det bare og fjerne stikket og lodde ledningene i sammen. Har også vært borti et par ganger at det er stikket som sitter på utløserpatronen til airbagene som gir feilkode men det er sjeldent.. Selv om feilen ikke finnes lengre forsvinner ikke lampa før man sletter feilkodene som ligger lagret i hjernen 9607808[/snapback] Man bør vl kanskje være litt forsiktig med å la disse ledningene røre hverandre mens man lodder? Takk for tipset! Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 For guds skyld ta av minuspolen på batteriet før du begynner å lodde Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 jepp, ta minuspolen av batteriet før du begynner og vent også et par minutter etter det for og vær sikkert på at det ikke er igjen no støm i noen kondensatorer. og du må for all del ikke lodde sammen feil ledninger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå